سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کاربردهای جالب پوست موز

کاربردهای جالب پوست موز

موز میوه پر فروشی دست‌کم در آمریکا است اما مشکلاتی نیز برای محیط‌ زیست ایجاد می‌کند. از جمله اینکه رها کردن پوست آن در محیط موجب انتشار گاز متان که در تأثیر گلخانه‌ای اثرگذار است می‌شود. با این‌ حال روش‌هایی برای استفاده مجدد از پوست موز و کم کردن تأثیر مخرب آن بر محیط‌ زیست وجود دارد.

کود گیاه گوجه فرنگی : پیچیدن یک پوست موز به دور گیاه گوجه‌فرنگی و تجزیه شدن آن موجب می‌شود تا گوجه‌فرنگی به هنگام رشد از مواد مغذی آن استفاده کند.

تغذیه کننده گیاهان خانگی : پوست موز را در یک ظرف بدون منفذ پر از آب غوطه‌ور کنید و از این مایع موزی برای آب دادن به گیاهان خانگی و تغذیه آن‌ها استفاده کنید.

افزودنی به کود : اضافه کردن پوست موز به کود گیاهی مواد مغذی و بافت‌های بسیاری به کود اضافه کرده و قابل‌استفاده در چمن و باغچه است.

تسکین‌ دهنده خارش : پوست مـوز مرهم مناسبی برای آرام کردن و تسکین دادن بسیاری از ناراحتی‌های پوستی جزئی از یک خراش، گزیدگی حشره، واکنش به سم پاپیتال گرفته تا پسوریازیس است.

غذای حیوانات : پوست مـوز مکمل خوبی برای غذای حیواناتی چون مرغ، خوک، خرگوش و دیگر چارپایان است.

سس سالاد : مزه سرکه‌ای پوست مـوز آن را به سس فوق‌العاده خوبی برای سبزی‌های تازه تبدیل کرده است.

ترد کننده گوشت : پوست مـوز مرطوب‌کننده و تردکننده طبیعی مناسب برای گوشت است. این بار که قصد کباب کردن دارید پوست موز را به گوشت اضافه کنید تا مانع از سفت و خشک شدن آن در طول آشپزی شود.

افزودنی به اسموتی : اگر پوست مـوز را به مدت ده دقیقه بجوشانید و آن را در آب میوه گیری یا مخلوط‌کن قرار دهید می‌توانید مواد غذایی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری را به این طریق به اسموتی خود بیفزایید.

جذب کننده پرنده و پروانه : پوست مـوز خام را در باغچه یا جای دیگر قرار دهید. شیرینی آن پرنده‌ها و پروانه‌ها را جذب خواهد کرد. مراقب باشید که زنبورها هم شیرینی دوست دارند!

جلا دهنده چرم : کافی است پوست مـوز را روی لباس یا مبل چرمی بمالید و سپس با پارچه نرم براق کنید. برای جلا دادن نقره هم می‌توانید از پوست موز استفاده کنید.

 

کاربرد پوست موز برای مراقبت از پوست

شواهد مختلف نشان می‌دهند که پوست موز فواید متنوعی برای پوست دارد. برای بهره‌گیری از خواص پوست این میوه‌ی مغذی، کارهای زیر را انجام دهید؛

پوست موز را روی صورتتان بمالید تا پوستتان روشن شود و چین و چروک موجود روی پوست‌تان کاهش پیدا کند.

پوست موز را روی چشم‌های بسته‌ی خود بگذارید تا پف چشمتان کمتر شود.

از پوست موز به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوستتان هیدراته شود.

پوست موز را روی جای جوش بمالید. این کار به برطرف شدن آکنه کمک می‌کند.

پوست موز را روی نواحی دچار پسوریازیس بمالید تا پوست مرطوب شود و خارش تسکین پیدا کند.

پوست موز به محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید (UV) کمک می‌کند. به این منظور، پوست موز را قبل از اینکه روی چشمتان بمالید، آن را در برابر خورشید قرار دهید. استفاده از پوست موز روی چشم‌‌ها، خطر ابتلا به آب مروارید را هم کاهش می‌دهد.

یک تکه از پوست موز رسیده را روی زگیل بگذارید و اجازه دهید طی شب روی آن بماند تا برطرف شود.

استفاده از پوست موز برای سفید کردن دندان‌ها

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، پوست موز در مقابل بعضی از باکتری‌ها، خواص آنتی‌باکتریال دارد. این باکتری‌ها منجر به بیماری‌های لثه و بافت‌های اطراف دندان می‌شوند.

اگرچه این مطالعه و سایر مطالعات بر روی مصرف مستقیم پوست موز بر روی دندان تمرکز نکرده‌اند، با این‌حال ادعا می‌شود مالیدن پوست موز روی دندان، برای دندان و لثه مفید است. گفته می‌شود اگر این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید، ممکن است دندان‌هایتان سفید شوند.

 

استفاده از پوست موز در کمک‌های اولیه

خواص ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی پوست موز باعث شده محققان ادعا کنند پوست این میوه خواص زیر را دارد؛

قرار دادن پوست موز روی آفتاب‌سوختگی یا نیش حشرات، باعث تسکین خارش می‌شود.

قرار دادن یک پوست موز یخ‌زده روی پیشانی و یک پوست موز دیگر روی پشت گردن، سردرد را کاهش می‌دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ترکیب زردچوبه با این ۲ میوه بهشتی

زردچوبه، سیب و انگور

استفاده از سلول درمانی برای درمان کمردرد

نخستین آزمایشهای سلول درمانی برای درمان کمردردهای ناشی از تخریب دیسک و اوتیسم در پژوهشگاه رویان جواب داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.