سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / کاسنی؛گیاهی با مزایای فراوان

کاسنی؛گیاهی با مزایای فراوان

از کاسنی می توان برای کمک به درمان ناراحتی معده، یبوست، اختلالات کبد و کیسه صفرا، سرطان و تپش قلب استفاده کرد.

 آذربایجان غربی،  کاسنی با نام تجاری (Cichorium intybus) گیاهی با خواص فراوان است که از ریشه و قسمتهای خشک شده آن که بر سطح زمین قرار دارند، برای تهیه مصارف دارویی استفاده میکنند. کاسنی به روشهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد ولی کاربردی ترین نوع این گیاه، عرق معروف آن است.ارزش غذایی کاسنیکاسنی منبع عالی ویتامینها و مواد معدنی از جمله روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن اسید فولیک و پتاسیم و همچنین ویتامین A، B6، C، E و K است. هر نصف لیوان عرق کاسنی ۷.۹ گرم کربوهیدرات، ۰.۷ گرم فیبر و ۳.۹ گرم قند دارد. خواص کاسنیاز جمله خواص کاسنی باید به این موضوع اشاره کنیم که از آن برای کاهش اشتها، ناراحتی معده، یبوست، اختلالات کبد و کیسه صفرا، سرطان و تپش قلب استفاده میکنند.همچنین مصرف عرق آن برای افزایش تولید ادرار، محافظت از کبد و متعادل کردن اثر محرکها مفید است. برخی افراد خمیری از برگهای کاسنی را برای درمان تورم و التهاب پوست، مستقیما روی آن قرار میدهند.
اشکال دارویی کاسنیهمه قسمتهای این گیاه بهخصوص ریشه و برگها قابل استفاده هستند. برای بهره از خواص کاسنی، میتوانید شکلهای مختلف این گیاه را مصرف کنید. از جمله:ریشه و برگ کاسنی محرک صفرا است و به فرآیند هضم کمک میکند.آب کاسنی پخته شده همراه با سکنجبین بهترین دارو برای تبهای ادامهدار و طولانی است.تخم کاسنی برای سردرد و نفس تنگی مفید است.جوشانده این گیاه با رازیانه برای دفع سموم بدن و افزایش اشتها موثر است.پماد تهیه شده از برگهای آن را نیز برای درمان التهاب و ورم چشم مورد استفاده میکنند.        اطلاعات دارویی کاسنیریشه کاسنی از ۶۸ درصد اینولین با وزن خشک تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که به نام فروکتان شناخته میشود و باکتریهای مفید روده شما را تغذیه میکند. این باکتریها در کاهش التهاب، مبارزه با باکتریهای مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش موثری دارند.فواید عرق کاسنیخواص کاسنی و عرق آن شامل موارد زیر میشود:عرق کاسنی برای لاغریمطالعات نشان میدهد که فیبر موجود در ریشه کاسنی ممکن است اشتها را کنترل کند، کالری دریافتی را کاهش دهد و منجر به کاهش وزن شود.عرق کاسنی برای کبد چرباستفاده از برگ تازه کاسنی و یا مصرف روزانه حداقل یک لیوان عرق کاسنی به بهبود کبد چرب کمک شایانی میکند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه نظر یک دکتر تغذیه را بخواهید.
استفاده از عرق کاسنی برای جوشیکی دیگر از خواص کاسنی این است که عرق آن بهخاطر طبع سردی که دارد جلوی بروز جوش و یا گرمی را روی پوست میگیرد.خواص کاسنی برای پوستریشه کاسنی به دلیل داشتن بتاکاروتن التهاب را کاهش میدهد و همچنین روی افزایش تولید کلاژن تاثیرگذار است. کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد و ظاهری جوانتر به پوست میبخشد.مقدار و روش مصرف عرق کاسنیمقدار مناسب عرق کاسنی برای استفاده درمانی به عوامل متعددی مانند سن مصرفکننده، شرایط عمومی بدن و چندین عامل دیگر بستگی دارد.در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین مقدار مناسب مصرف کاسنی وجود ندارد.اما به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی لزوما بیخطر نیستند. حتما دستورالعملهای مربوطه روی برچسب محصول را مطالعه کنید و قبل از استفاده با  متخصصان این حوزه مشورت کنید.موارد منع مصرف عرق کاسنیمصرف عرق کاسنی در دوران بارداری توصیه نمیشود. چون کاسنی یک محرک قوی در رحم است و باعث انقباضات رحمی در دوران بارداری میشود و سلامتی مادر و جنین را به خطر میاندازد. مصرف مقدار زیاد کاسنی خطراتی مانند خونریزی در دوران بارداری و سقط جنین را بههمراه دارد.با توجه به موارد گفته شده ، مصرف عرق کاسنی در بارداری باید با نظارت دکتر طب سنتی یا متخصص تغذیه باشد. در دوران شیردهی نیز از مصرف زیاد آن پرهیز کنید. مصرف بلندمدت عرق کاسنی عروق شبکیه را تحلیل میکند و ممکن است بر بینایی تاثیر بگذارد.همچنین مصرف بیرویه عرق کاسنی عوارضی مانند ترش کردن معده، افت فشارخون و مشکلات صفراوی را بهوجود خواهد آورد.موارد احتیاط مصرف عرق کاسنیدر صورت حساسیت داشتن به کاسنی، از مصرف عرقیجات و لمس برگهای آن بپرهیزید. همچنین کاسنی تولید صفرا را تحریک میکند. پس برای افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، مضر است. اگر سنگ کیسه صفرا دارید، بدون نظارت دکتر از کاسنی استفاده نکنید. تداخل عرق کاسنی با داروهای شیمیاییگاهی عرقیجات با ترکیبهای دارویی تداخل دارند و اثر یکدیگر را خنثی میکنند. عرق کاسنی با داروهای کاهش قند خون و همچنین داروهای کاهش فشار خون تداخل دارد.عوارض جانبی مصرف عرق کاسنیمصرف خوراکی کاسنی عوارض جانبی جزئی گوارشی از جمله گاز روده، نفخ، درد شکم و آروغ دارد. دست زدن از طرفی به برگ گیاه کاسنی ممکن است پوست را تحریک کند و حساسیت بهوجود آورد.شرایط نگهداری عرق کاسنینگهداری از عرقیجات شرایط خاصی دارد که بهتر است آنها را با توجه به نکات زیر رعایت کنید:عرق کاسنی را در ظرفی که درب آن کاملا بسته میشود، نگهداری کنید..

عرق کاسنی را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.این عرق را در محیط خنک نگهداری کنید و از قرار دادن آن در محیط گرم و مرطوب خودداری کنید.از یخ زدن آن جلوگیری کنید.

.عرقیجات تاریخ مصرف دارند. هرگز آنها را پس از تمام شدن تاریخ انقضاء مصرف نکنید.

 سخن نهایی بهتر است هر زمان که چیز جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه میکنید، پزشکتان را در جریان بگذارید. خواص کاسنی زیاد است ولی مصرف بدون رویه آن، عوارض جانبی نیز به دنبال دارد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فقط با یک حوله و آب می توانید پیازچه پرورش دهید!

پیازچه

خواص توت سیاه

کلسترول خون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.