سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / طرح آمریکایی برای نجات اسرائیل/ چرا لبنان با ایده هوکشتاین برای حل تنش در شمال همراهی نخواهد کرد؟

طرح آمریکایی برای نجات اسرائیل/ چرا لبنان با ایده هوکشتاین برای حل تنش در شمال همراهی نخواهد کرد؟

 سخنرانی سید حسن نصراللّه و سفر آموس هوکشتاین به بیروت؛
«آموس هوکشتاین»، مشاور ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر برنامه‌ریزی شده به لبنان، قصد دارد از گسترش تنش میان حزب‌اللّه و رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. این درحالی است که روز گذشته سید حسن نصراللّه انتقام ترور شهید «صالح العاروری» را قطعی دانست.
 پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در شهادت صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در جنوب بیروت، روز گذشته سید حسن نصراللّه در سخنرانی خود به قطعی بودن انتقام و آزادسازی خاک اشغالی لبنان در محورهای مختلف، تاکید کرد. این درحالی است که «آموس هوکشتاین»، مشاور ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در سفری برنامه‌ریزی شده به لبنان قصد داشت با ایده‌ای جدید، از افزایش تنش در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی جلوگیری کرده و در جهت کمک به متحد صهیونیست خود گام بردارد. دادن وعده‌های متنوع به طرف لبنانی برای پرهیز از انتقام، یکی از تلاش‌هایی است که این میانجی آمریکایی درصدد آن برآمده است. اما حزب‌اللّه لبنان این مصادیق را نپذیرفت و تنها به یک راه‌حل باقیمانده برای پایان درگیری‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد؛ همان راهی که نیروهای یمنی در پاسخ به طرف آمریکایی برای آزادسازی محور دریای سرخ پیشنهاد دادند.
  حزب‌اللّه لبنان امروز -۱۶ دی ماه ۱۴۰۲- در بیانیه‌ای از حمله به پایگاه کنترل هوایی میرون خبر داد و  اعلام کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی در اولین واکنش به ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و همرزمانش در حومه جنوبی بیروت، ۶۲ موشک به پایگاه کنترل هوایی میرون شلیک کردند.
در بیانیه این حزب آمده است که پایگاه میرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال اسرائیل است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.
حزب‌اللّه لبنان پیرامون اهمیت راهبردی این پایگاه برای رژیم صهیونیستی نیز نکاتی را مطرح و اعلام کرد: پایگاه میرون سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمامی عملیات هوایی به سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی حوزه شرقی دریای مدیترانه را بر عهده دارد. این پایگاه همچنین مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیکی در مسیرهای گفته شده است و تعداد زیادی از افسران و سربازان زبده صهیونیست در این پایگاه فعالیت می‌کنند. پایگاه میرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال این نهاد است و جایگزین عمده‌ای برای آن وجود ندارد.
رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در نبرد زمینی علیه مجاهدان فلسطینی و انتقال تمرکز جامعه جهانی از اقدامات ضدانسانی‌ای که در فلسطین انجام داده است، به تروریسم روی آورد و از نبرد نظامی کلاسیک (که در آن توفیقی به دست نیاورد) به مبارزه امنیتی-اطلاعاتی متمایل شد. صهیونیست‌ها که از پیامدهای عدم توفیق در نبرد زمینی علیه نیروهای مقاومت فلسطینی هراس داشته و آن را به مثابه شکستی بزرگ برای خود می‌پنداشتند، از ترور به عنوان ابزاری تبلیغاتی، برای دستاوردسازی استفاده کردند.
اما این راهبرد رژیم صهیونیستی برای دستاوردسازی و فرار از شکستی که در جنگ غزه ممکن است بدان دچار شود، بدون پاسخ نماند و با واکنش سخت و جدی نیروهای مقاومت روبرو شد. سید حسن نصراللّه، روز گذشته در سخنرانی خود ضمن اشاره به ترور شهید صالح العاروری، آن را تجاوزی «بزرگ و خطرناک» از سوی دشمن توصیف و تأکید کرد این ترور هرگز بدون پاسخ از جانب حزب‌اللّه نخواهد ماند. دبیر کل حزب‌اللّه لبنان گفت: به شما می‌‌گویم که این [ترور] هرگز نمی‌تواند بدون پاسخ و مجازات باشد، هرگز از عبارت «در زمان و مکان مناسب» استفاده نمی‌کنیم و پاسخ ما حتمی خواهد بود، نمی‌توانیم در قبال چنین تجاوز بزرگی سکوت کنیم، حجم فساد و تباهی که در سکوت در قبال این ترور نهفته است، از خطر هرگونه واکنشی بالاتر است.
در همین راستا، سید حسن نصراللّه بر آزادسازی خاک اشغالی لبنان در محورهای مختلف تاکید کرد و یادآور شد: اکنون با فرصتی تاریخی روبه‌رو هستیم تا هر وجب از خاک خود را به طور کامل آزاد کنیم و معادله‌ای را برقرار کنیم که مانع نفوذ دشمن به حاکمیت کشورمان شود و این فرصت بار دیگر توسط جبهه لبنان باز شده است.
مواضع محکم سید حسن نصراللّه و طرح وی مبنی بر تشکیل کمربند امنیتی در عمق ۷ کیلومتری مرزهای فلسطین اشغالی، با واکنش ناشی از ترس و وحشت سران رژیم صهیونیستی مواجه شد. مقامات اسرائیلی که در موقف فعلی، حاضر به جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی و نبرد مستقیم با حزب‌اللّه نیستند، طی سفرهای متعددی که به مرزهای شمال فلسطین اشغالی داشتند به شهرک‌نشینان اطمینان خاطر دادند که ارتش این رژیم آمادگی آن را دارد تا امنیت را از طرق «سیاسی و دیپلماتیک» (نه نظامی) بازگردانده و ۳۰۰ هزار مهاجر چند‌ملیتی را که از این منطقه فرار کرده‌اند هم به خانه‌های خود برگرداند.
تمام این‌ها درحالی است که مقامات رژیم صهیونیستی در ماه اول جنگ، بارها از ضرورت حمله همه‌جانبه به لبنان سخن گفته و اظهارات خود را با چاشنی تهدید علیه حزب‌اللّه لبنان مطرح می‌کردند. در یکی از این اظهارات، یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در آبان ماه سال جاری و پس از سخنرانی سید حسن نصراللّه، همین مسئله را با تهدیدی عجیب مطرح کرد و گفت: اگر حزب‌اللّه به جنگی تمام عیار با اسرائیل روی بیاورد، سراسر لبنان مانند غزه ویران خواهد شد؛ ما کاری را که الان داریم در غزه انجام می‌‌دهیم، می‌توانیم در بیروت هم انجام بدهیم.
اما گذر زمان و شکست راهبردهای رژیم صهیونیستی در غزه نشان داد که آن‌ها نه تنها توان جنگیدن در جبهه‌ی دیگری را ندارند، بلکه در توفق بر مقاومت فلسطینی نیز عاجز خواهند بود.
آمریکا برای نجات اسرائیل در شمال، مشاور ویژه بایدن را به بیروت فرستاد
«آموس هوکشتاین»، مشاور ارشد دولت آمریکا در امور امنیت انرژی، در ابتدای سال جدید میلادی در سفری برنامه‌ریزی شده به لبنان، قصد دارد با طرح آتش بس و ترسیم نقاط مرزی، نسبت به گسترش دامنه تنش میان حزب‌اللّه و رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
هوکشتاین، مشاور ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا (که سال گذشته به عنوان میانجی، موضوع ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را با رایزنی‌های گسترده و عقب‌نشینی کامل صهیونیست‌ها، حل و فصل کرد) با هدف ترسیم مرزهای زمینی، حل و فصل مناقشه ۱۳ نقطه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی و ابتکار عقب‌نشینی دشمن صهیونیستی از اشغال بخش لبنانی روستای الغجر، با مقامات لبنانی رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.
سفر او به بیروت درحالی انجام خواهد شد که در همین خصوص طی دو روز گذشته، با برخی مقامات رژیم صهیونیستی نیز دیدار داشته و طرح خود را برای آن‌ها نیز تشریح کرده است.
جملگی این موارد و تحرکات حزب‌اللّه لبنان باعث شد تا رژیم صهیونیستی از موضع خود نسبت به نابودی بیروت و حمله همه‌جانبه به لبنان عقب‌ننشینی کرده و به راه‌حل سیاسی برای مرتفع‌کردن مشکلات خود در شمال سرزمین‌های اشغالی متوسل شود. در همین خصوص یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی پس از دیدار با آموس هوکشتاین، نسبت به حل تنش از راه سیاسی چراغ سبز نشان داده و  اظهار داشت: اسرائیل راه دیپلماتیک و سیاسی را برای آرام کردن تنش‌ها در مرز با لبنان ترجیح می‌دهد.
مقامات صهیونیستی در این سفر هوکشتاین به وی پیشنهاد دادند که بازگشت امن مهاجران چندملیتی ساکن مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی، به مثابه راهکاری برای بازگشت آرامش نسبی در منطقه تلقی خواهد شد؛ این امتیازی است که صهیونیست‌ها در همین ابتدا از میانجی آمریکایی تقاضا کرده و آن را برای پیش‌برد صلح در مرزهای شمالی مطالبه می‌کنند.
از طرف دیگر هوکشتاین سعی دارد تا برای حل و فصل درگیری‌های شمال سرزمین‌های اشغالی، امتیازاتی را برای طرف لبنانی نیز درنظر بگیرد. کمک به تشکیل دولت و تعیین رئیس جمهور و همچنین کاستن فشارهای اقتصادی‌ای که در نتیجه تحریم‌های مستقیم آمریکا بر مردم لبنان وارد شده، از مواردی است که این میانجی آمریکایی درصدد ارائه آن به لبنان خواهد بود. همچنین از آنجا که نبض تعاملات نفتی، گازی و بازار انرژی بسیاری از کشورها تا حد خاصی در اختیار این عضو کلیدی تیم بایدن است، وی به مثابه یک پیشهاد، سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت توتال در برخی از بلوک‌های گازی لبنان را نیز مطرح خواهد کرد.
تمامی این مسائل درحالی مطرح می‌شود که حزب‌اللّه لبنان در درگیری‌های شمال سرزمین‌های اشغالی، تاکنون دست برتر را داشته و تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی نیز نتوانسته آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کند. حزب‌اللّه لبنان به جهت دفاع از مردم مظلوم فلسطین و کمک به مجاهدان مقاومتی که در غزه و برابر غاصبان صهیونیست ایستاده‌اند، در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ کرده و تمرکز اسرائیلی‌ها را هم‌سو و هماهنگ با سایر نیروهای مقاومت در عراق، سوریه و یمن، از بین برده است.
از همین رو و با توجه به این مختصات، سید حسن نصراللّه با آگاهی کامل از تقلای آمریکایی‌ها برای کمک‌رسانی به متحد صهیونیستشان، پایان عملیات حزب‌اللّه لبنان در شمال سرزمین‌ها اشغالی را همزمان با اتمام حملات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به مردم غزه دانست و اعلام کرد مادامی‌که این حملات ادامه داشته باشد، لبنان نیز از کمک به مظلومان فلسطینی عقب نخواهد نشست.
در همین بین، مقاومت لبنان در راستای تحقق انتقام شهادت صالح العاروری و اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در بیروت، در گام اول پایگاه مهم میرون را با ۶۲ موشک موردهدف قرار داد و بر عزم خود در تادیب رژیم صهیونیستی صحه گذاشت؛ چیزی که مسلما با دخالت طرف آمریکایی (که خود شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی و اشاعه تروریسم است) و برای حمایت از رژیم صهیونیستی و جلوگیری از نبرد این رژیم در دو جبهه و فرسوده‌شدن توان ارتش آن، متوقف نخواهد شد.
با این اوصاف و پیش از سفر هوکشتاین به لبنان، باید طرح وی را تقریبا شکست‌خورده دانست؛ چراکه نیروهای مقاومت، حمایت از فلسطین را با وعده‌های تحقق‌ناشدنی غربی‌ها معامله نکرده و آن را به مزایده نخواهند گذاشت. از طرفی هم جنایات و تجاوزاتی که رژیم صهیونیستی روزانه علیه مردم مظلوم فلسطین و حاکمیت و امنیت داخلی کشورهای مقاومت روا می‌دارد را نیز بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

توراست معجزه در کف، ز ساحران مهراس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.