سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / انقلاب اسلامی / بزودی لشگر شهدا / شهید نورالدین مقدم، سردار بی نشان گردان زرهی لشکر ۳۱ عاشورا

شهید نورالدین مقدم، سردار بی نشان گردان زرهی لشکر ۳۱ عاشورا

 آذربایجان شرقی. شهید نورالدین مقدم فرمانده گردان زرهی لشکر ۳۱ عاشورا و برادرش شمس الدین مقدم فرمانده گروهان تانک، درعملیات‌های والفجر ۸ و کربلای ۴ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

خاطرات و رشادت‌های این ۲ برادر در کتاب سردار بی‌نشان زرهی به راویتگری دوست و همرزم شهیدان میراحمد موسوی و با بازنویسی مجید محبوبی چاپ و منتشر شده است.

شهید نورالدین مقدم سال ۴۰ در خانواده‌ای مؤمن در مراغه متولد شد و در دامان پاک پدر و مادری متدیّن پروررش یافت.

وی در رشتة ادبیات و علوم انسانی تحصل کرد و با آغاز انقلاب اسلامی با افکار والای معمار انقلاب امام خمینی(ره) آشنا شد ودر دوران انقلاب اسلامی نیز همگام با سیل خروشان مردم به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت.

پس از تشکیل سپاه از نخستین کسانی بود که در این نهاد مقدّس ثبت نام کرد و مشغول گذراندن دورة آموزش نظامی شد و پس از اتمام آموزش برای مبارزه با ضد انقلاب داخلی به مهاباد که مرکز تجمع افراد خود فروخته حزب منحلة دمکرات بود رفت وبه مبارزه با آن‌ها پرداخت.

با آغاز جنگ تحمیلی شهید نورالدّین مقدّم در سال ۵۹ عازم محور آبادان شد و در عملیات‌های مختلفی که برای آزادی خرمشهر صورت می‌گرفت شرکت کرد.

به علت کاردانی نورالدین، آقا مهدی باکری فرماندهی گردان زرهی لشکر را به اوسپرد.

وی در عملیّات‌های مختلف از جمله بیت المقدس آزادی خرمشهر، مسلم ابن عقیل، ثامن الائمه(علیه السلام)، خیبر، والفجر ۱ و ۴ و عملیّات والفجر ۸ مسئولیت سنگین مقابله با ماشین جنگی مدرن ارتش عراق را به عهده داشت.

فرمانده بی نشان گردان زرهی لشکر عاشورا غروب ۲۹ اردیبشت سال ۶۵ در منطقة فاو بر اثر اضابت گلوله توپ دشمن بعثی به آرزوی دیرینه اش _شهادت در راه خدا _ رسید.

شمس‌الدین برادر کوچکتر نورالدین مقدم چهاردهم فروردین سال ۴۴ در مراغه متولد و درکنار پدر و برادر فعال برنامه‌های مذهبی مسجد و پایگاه مقاومت محله بود.

با آغاز جنگ تحمیلی شمس‌الدین همچون برادر مشتاق حضور در جبهه‌های حق علیه باطل شد و برای اولین بار ۲۷ شهریور ۶۱ در لباس بسیج به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد.

او در بیشتر عملیات‌ها از جمله مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، والفجر ۴، خیبر، بدر و والفجر ۸ شرکت کرد و چندین بار مجروح شد، ولی هیچ وقت از جنگ و جهاد در راه اسلام و انقلاب اسلامی خسته نشد.

فرمانده گروهان تانک لشکر ۳۱ عاشورا ۶ ماه پس از شهادت برادرش نورالدین روز نهم آبان سال ۶۵ قبل از عملیات کربلای ۴ در جبهه جنوب به شهادت رسید.

 

بانو فاطمه عبدالحسین بهنامی، مادر شهیدان والامقام «نورالدین و شمس الدین مقدم» به فرزندان شهیدش پیوست.تبریز، پیکر این بانوی مومنه ساعت 10 صبح روز یکشنبه (14 تیر) در گلشن زهرای مراغه تشییع و خاکسپاری خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

سلمی نمین در مراسم رونمایی از کتاب چالش‌های تاریخی

حزب‌الله لبنان کارنامه جنگی‌اش را منتشر کرد؛ 1637 عملیات  ضدصهیونیستی در 200 روز

عملیات طوفان‌الاقصی حماس علیه اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.