سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / یمن: دریای سرخ را به گورستان کشتی‌هایتان تبدیل می‌کنیم

یمن: دریای سرخ را به گورستان کشتی‌هایتان تبدیل می‌کنیم

در حالی که خبر می‌رسد ائتلافِ به‌اصطلاح بین‌‌المللی به رهبری آمریکا! برای مقابله با تهدیدات انصارالله در دریای سرخ و خلیج عدن تشکیل شده است، در مقابل وزیر دفاع یمن صریحاً گفت که دریای سرخ را گورستان‌تان خواهیم کرد.

از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائيل در غزه، انصارالله که غربی‌ها آنها را بیشتر حوثی‌ می‌خوانند، در سیاستی حمایتی از مردم غزه به کشتی‌های اسرائيلی و آنهایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد.

البته باید توجه داشت که ائتلاف بین‌المللی علیه یمن و انصارالله سال‌هاست که شکل گرفته است. وقتی در سال 1394 خورشیدی یا 2015 میلادی جنگ یمن آغاز شد، روشن بود که یک‌طرف این جنگ، مردمی هستند که دنبال قلمروگستری و کشورگشایی نبودند، بلکه ایستادند تا استقلال خود را حفظ کنند و طرف دیگر جنگ، نه فقط یک کشور- عربستان- و نه فقط یک ائتلاف منطقه‌ای- کشورهای عربی منطقه- بلکه یک ائتلاف گسترده بین‌المللی است به رهبری آمریکا؛ یعنی همان مثلث آمریکایی- اسرائیلی- عربی که به جان مردم یمن افتاد اما نزدیک به 8 سال جنگ نتوانست مردم مقاومت یمن را از میدان به در کند. حالا این ملت مقاوم در حمایت از مردم فلسطین چنان وارد میدان شدند که شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به اعتراض و گله[!!] می‌گوید: «حوثی‌ها تاکنون ۱۷ هدف اسرائیلی در دریا را مورد حمله قرار داده‌اند، اما جهان در سکوت مطلق است.»

بالاخره دیروز خبر آمد که 10 کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند. یورونیوز در این‌باره نوشت، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در سفر به بحرین اعلام کرد: چندین کشور در این طرح در قالب یک نیروی بین‌المللی[!] فعالیت خواهند کرد. این رسانه افزود، مشخص نیست که آیا این کشورها مایلند همان کاری را انجام دهند که کشتی‌های جنگی آمریکا در روزهای اخیر انجام داده‌اند و موشک‌ها و پهپادهای حوثی را سرنگون کنند و به کمک کشتی‌های تجاری مورد حمله بشتابند یا این همراهی تنها جنبه نمادین خواهد داشت.

آستین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: «این یک چالش بین‌المللی است که نیازمند اقدام جمعی است. بنابراین من امروز تأسیس این ابتکار مهم امنیتی و چندملیتی را اعلام می‌کنم.» قرار است در این ائتلاف به رهبری آمریکا، کشورهای دیگری از جمله بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، نروژ، اسپانیا، سیشل و همچنین بحرین نیز حضور داشته باشند. وزیر دفاع آمریکا لوید آستین بعد از پایان دیدار با مقام‌های اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه، روز سه‌شنبه به مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین رفت. قرار است برخی از کشورها در گشت‌زنی هم حضور داشته باشند در حالی ‌که برخی دیگر در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن صرفا پشتیبانی اطلاعاتی ارائه خواهند کرد. یک مقام دفاعی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که چندین کشور دیگر نیز موافقت کرده‌اند که در این عملیات شرکت کنند، اما ترجیح می‌دهند نام‌شان علنی نباشد و به صورت غیرعلنی با این ائتلاف همکاری نمایند. نگاه به فهرست کشورهای حاضر در ائتلاف و دیدن نام‌هایی مثل «سیشل» و «بحرین» بی‌تمکین بودن این ائتلاف بین‌المللی!! را به خوبی نمایان می‌کند و همچنین این که برخی از کشورها از آمدن نام‌شان در این فهرست وحشت دارند گویای همه‌چیز است. دکتر «لقاء مکی»، تحلیلگر مرکز مطالعات الجزیره، در این‌باره گفته است: «ائتلافی که آمریکا با حضور ۳۹ کشور قصد ایجاد آن در برابر حوثی‌ها را داشت با حضور فقط ۱۰ کشور تشکیل شد که این گویای شکست آمریکا در گنجاندن مصر و عربستان در این ائتلاف دریایی است!» بلومبرگ به‌ نقل از منابع مطلع در واشنگتن نوشت: «مقابله با یمنی‌ها به‌دلیل اختلافات میان همپیمانان عرب آمریکا با مانع بزرگی مواجه شده. مواضع عربستان هم‌راستا با آمریکا نیست.»

دریای سرخ را گورستانتان خواهیم کرد

سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا، به آمریکا درباره عواقب ماجراجویی در دریای سرخ هشدار داد. العاطفی در واکنش به اظهارات دیوید آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی تصریح کرد: «ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابرتان را غرق کنیم.» وزیر دفاع یمن خطاب به آمریکا و متحدانش تأکید کرد: «دریای سرخ گورستان شما خواهد شد.»

ائتلاف موضع ما در قبال غزه را تغییر نمی‌دهد

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس هیئت ملی مذاکره‌کننده یمن، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که این جنبش موضع خود در قبال درگیری‌ها در غزه را به دلیل تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ تغییر نخواهد داد. محمد عبدالسلام همچنین تصریح کرد که هیچ ضرورتی برای ائتلاف دریایی آمریکا وجود نداشت. او اضافه کرد که آب‌های یمن برای همه‌ کشتی‌ها غیر از کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم اسرائیل، امن هستند. به گزارش تسنیم، «محمد البخیتی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن، نیز گفت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، عملیات ما تا توقف کامل نسل‌‌کُشی در غزه ادامه خواهد داشت.» وی افزود: «همان طور که خداوند به ما دستور داده است از مسئولیت خود در دفاع از مستضعفین (مظلوم) دست برنخواهیم داشت.»

کرملین مشارکت در ائتلاف را رد کرد

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه، روز سه‌شنبه، هرگونه مشارکت در ائتلاف چندملیتی به رهبری آمریکا در دریای سرخ را رد کرد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین، در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل ائتلافی متشکل از ده کشور برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی گفت: «ما در عملیات [ائتلاف] مشارکتی نداریم.» افزون بر روسیه، چین، امارات، عربستان، مصر و… نیز حاضر به تقابل با یمنی‌ها نشدند.

کشتی‌هایی که تغییر مسیر می‌دهند!

نشریه آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد که در پی تهدیدات یمنی‌ها، ۴۶ کشتی به جای انتخاب دریای سرخ برای رسیدن به مقصد (رژیم صهیونیستی)، مسیر خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر دادند و ۷۸ کشتی دیگر نیز منتظر رسیدن دستورات لازم هستند. آن‌طور که مهر نوشته است، خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که نفتکش‌های شرکت کشتیرانی بلژیکی Euronav اعلام کردند: به‌دنبال حملات یمنی‌ها به چند کشتی در دریای سرخ، تا اطلاع ثانوی از عبور از این منطقه اجتناب خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از شرکت امنیت کشتیرانی «امبری» انگلیس اعلام کرد که اطلاعاتی دریافت کرده است که حاکی از تلاش برای ورود به یک کشتی در ۱۷ مایلی غرب شهر عدن در جنوب یمن است. این شرکت اعلام کرد: «این حمله ناکام ماند و تمام کادر کشتی در امنیت هستند.» در این رابطه سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز اعلام کرد: «ما گزارشی را درباره حادثه‌ای در ۸۰ مایلی شمال‌شرق جیبوتی دریافت کرده‌ایم و مسئولان در حال بررسی هستند.» این گزارش‌ها در حالی مخابره می‌شوند که نیروهای ارتش یمن پیش از این عملیات نظامی را علیه کشتی کانتینری «مریک گبرلاتر» که به سمت اراضی اشغالی در حرکت بود انجام داده بودند. عملیات هدف‌گیری پس از آن انجام شد که خدمه کشتی از پاسخگویی به تماس‌های نیروهای دریایی یمن خودداری کردند.

نظریه‌پرداز روس: یمن حیثیت تمدن اسلامی را حفظ کرد

«الکساندر دوگین»، متفکر روس، در این‌باره در صفحه ایکس(توئیتر سابق) خود نوشت: «یمن چهره و حیثیت تمام تمدن اسلامی را حفظ کرده است. شیعه خالص همیشه آماده قربانی شدن و تحمل سختی‌های بیشتر برای دفاع از حق است و این قانون تشیع است.»

حزب‌الله لبنان: «مقابله به مثل» می‌کنیم

خبر دیگر اما از مقاومت لبنان است. حزب‌الله لبنان خطاب به رژیم آپارتاید اسرائیل هشدار داد چنانچه غیرنظامیان را هدف قرار دهید، مقابله به مثل می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، جنبش حزب‌الله در بیانیه‌ای تاکید کرد که «هرگونه حمله به غیرنظامیان از سوی دشمن با پاسخ متقابل پاسخ داده خواهد شد.» از سویی دیگر، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: «حمله راکتی به منطقه اشغالی الخالصه (کریات شمونه) در واکنش به حمله دشمن به مراسم تشییع پیکر یکی از شهدا در عیتا الشعب صورت گرفت. بنابراین هرگونه حمله به غیرنظامیان با عمل مقابله به مثل حزب‌الله روبه‌رو خواهد شد.» منابع خبری پیش از این از فعال شدن آژیر هشدار در الخالصه (کریات شمونه) و مناطقی پراکنده در الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی و حمله راکتی از جنوب لبنان به کریات شمونه خبر دادند.

حمله به مقر نظامی رژیم اسرائیل

پس از این‌که رسانه‌های عبری اخبار اولیه‌ای از شلیک موشک از لبنان به سمت مقر نظامی صهیونیستی المطله(متولا) منتشر کردند، حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. مقاومت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رزمندگان مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنان، ساعت ۱۱:۰۵ روز سه‌شنبه مقر نظامی المطله(متولا) را با تسلیحات مناسب هدف قرار دادند که مستقیما به اهداف موردنظر اصابت کردند.» خبرنگار المیادین پیش‌تر گزارش داد، رژیم صهیونیستی اطراف شهرک کفرکلا را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد. در این میان، یک پایگاه خبری به نقل از مقام‌های مطلع نوشت که مقامات آمریکایی در تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک بین لبنان و تل‌آویو هستند، اما تاکنون پیشرفت اندکی حاصل شده است. پایگاه خبری آکسیوس‌ بامداد سه‌شنبه گزارش داد که رژیم صهیونیستی به آمریکا گفته به‌عنوان بخشی از توافق برای پایان تنش‌ها با لبنان، حزب‌الله باید حدود ۱۰کیلومتر از مرز دور بشود. طبق این گزارش، مقامات آمریکایی در تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک بین لبنان و تل‌آویو هستند، اما تاکنون پیشرفت اندکی حاصل شده است.

آخرین خبرها

* از ابتدای سال جاری میلادی سهام شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی حدود ۲۳درصد از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند و اکنون شرکت‌های بزرگ کشتیرانی حرکت کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

* شرکت کشتیرانی ZIM متعلق به رژیم صهیونیستی قیمت حمل‌ونقل کانتینر را به دنبال حملات انصار‌الله یمن به کشتی‌های به مقصد رژیم صهیونیستی از 100 دلار به 400 دلار افزایش داد.

* به دنبال تهدیدات ارتش ملی یمن مبنی بر جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌هایی با مبدأ و مقصد رژیم صهیونیستی از تنگه باب‌المندب، هزینه جابه‌جایی هر کانتینر بار به سرزمین‌های اشغالی از یکصد دلار به چهارصد دلار افزایش یافته است. صحبت از افزایش ۳۰۰ دلاری هزینه ترانزیت هر کانتینر به اسرائیل پس از تهدیدهای یمن است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 مسلمانان با تخصص‌های بالا فرانسه را ترک می‌کنند

فرانسوا بورگا ، متفکر فرانسوی

تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس

فرانسویان آزادیخواه و مسلمانان مقیم فرانسه علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار سردادند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.