سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت در کمتر از 24 ساعت 

بازگشت آرامش به جایگاه‌های سوخت در کمتر از 24 ساعت 

دیروز برخی جایگاه‌های سوخت در بعضی نقاط کشور برای عرضه بنزین و گازوئیل با اختلال مواجه شد که ظرف کمتر از 24 ساعت امکان سوختگیری در اکثر پمپ بنزین‌ها فراهم شد. البته این اتفاق دومین‌بار طی دو سال گذشته رخ داده که ضرورت اهتمام دستگاه‌های مسئول برای پیشگیری از تکرار آن را می‌طلبد.

به گزارش رسانه‌ها و بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما، از ساعت 9 و 40 دقیقه صبح دیروز برخی جایگاه‌های سوخت در تهران و برخی نقاط کشور برای عرضه بنزین با اختلال مواجه و عملیات سوخت‌رسانی برای ساعتی متوقف شد. جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «ایجاد اختلال در 60 درصد جایگاه‌های عرضه بنزین صورت گرفته است.»

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در پی اختلال در سوخت رسانی پمپ بنزین‌ها اعلام کرد که «اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد. طبق این اطلاعیه سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از حل مشکل قابل استفاده خواهد بود.»

دستور رئیس‌جمهور برای رفع فوری اختلال

بلافاصله رئیس‌جمهور به وزیر نفت دستور داد؛ ضمن بررسی علت وقوع اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، به نحو مقتضی نسبت به رفع فوری اختلال پیش آمده اقدام کند. ابراهیم رئیسی همچنین اوجی را موظف کرد نسبت به «اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع» به مردم اقدام نماید.

البته طبق معمول این‌گونه حوادث، شایعاتی درباره کمبود سوخت و تصمیم دولت بر افزایش قیمت بنزین مطرح و متعاقب آن صف‌های طویل در برخی پمپ بنزین‌ها تشکیل شد اما رضا نواز؛ سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: «کمبود بنزین و گازوئیل و افزایش قیمت به هیچ وجه در دستور کار نیست. این اختلال یک مشکل فنی است. موضوع اختلال در عرضه سوخت، سراسری اما در برخی جایگاه‌هاست و علاوه‌بر تهران در دیگر استان‌ها نیز رخ داده ‌اما مشکلی در تأمین سوخت خودروها در جایگاه‌ها وجود ندارد و بنزین کافی موجود است.»

آن‌طور که اسدالله قلی‌زاده؛ رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در ساعات اولیه به ایسنا خبر داد؛ ۳۵ درصد جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت است. ضمن اینکه هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی‌اساس در این‌باره توجه نکنند. هیچ‌گونه کمبودی هم در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد.»

وزارت نفت نیز اعلام کرد که اختلال در جایگاه‌های عرضه بنزین به‌هیچ‌وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد.

فعالسازی جایگاه‌ها پس از یک ساعت

تعدادی از جایگاه‌ها از حدود ساعت 11 صبح با همکاری سه‌جانبه پیمانکاران، جایگاه‌داران و بخش دولتی به‌صورت آف‌لاین با قیمت آزاد (غیرسهمیه‌ای) به مدار سوخت‌رسانی بازگشت.

جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص مشکل ایجاد‌شده در عرضه بنزین اظهار داشت: یک چالشی را در برخی جایگاه‌ها داشتیم که با تجربه‌ای که از گذشته‌ داریم مشکلی وجود ندارد. برای اینکه مشکلی ایجاد نشود ارتباط جایگاه‌ها با سامانه را قطع کردیم تا به‌صورت آف‌لاین سوخت‌گیری انجام شود.

وی ادامه داد: تیم‌های تخصصی در سراسر کشور، دیروز در حال کار بودند و حداقل شش تا هفت ساعت نیاز بود تا شرایط سوخت‌گیری به حالت عادی بازگردد که به تدریج به حالت عادی بازگشت. ضمن اینکه هیچ مشکلی برای سهمیه‌های بنزین به وجود نخواهد آمد و با بازگشت سامانه به حالت آن‌لاین، مردم می‌توانند دوباره از سهمیه‌های خود استفاده کنند. علت بروز این رخداد در دست بررسی است و شرایط ایمن در کل نظام عرضه و توزیع سوخت کشور هم‌اکنون حاکم است.

همچنین به گفته جعفر سالاری نسب؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «بیش از 90 درصد جایگاه‌های کشور در سرویس عملیاتی قرار گرفته و سوخت‌رسانی می‌کنند. این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارند.»

 بازدید میدانی وزیر

جواد اوجی وزیر نفت بعدازظهر دیروز در ‌ بازدید از جایگاه سوخت «بهار شیراز» در تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور اظهار کرد: به محض حمله سایبری به جایگاه‌ها، تیم ستاد بحران در شرکت پالایش و پخش شکل گرفت و اقدامات برای فعال کردن پمپ بنزین‌ها انجام شد، خوشبختانه تجربه سال 1400 و حمله سایبری به جایگاه سوخت به ما برای مدیریت این بحران کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: تاکنون (ظهر دوشنبه) 1650 جایگاه سوخت به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده است و تا دو الی سه ساعت آینده همه جایگاه‌ها فعال شده و بنزین را فعلاً به قیمت آزاد به مردم عرضه می‌کنند تا جایگاه‌ها به صورت آنلاین نیز به سامانه سوخت وصل شوند.

وزیر نفت تأکید کرد: سهمیه بنزین شهروندان محفوظ است و افزایش قیمت بنزین شایعه‌ای بیش نیست.

اطلاعیه پدافند غیرعامل

البته سازمان پدافند غیرعامل کشور درخصوص اختلال در سامانه سوخت اعلام کرد: سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده از سوی دشمن را تأیید کرد.

این سازمان در اطلاعیه خود تصریح کرد: «از لحظات اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، تیم‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شده و تصمیم‌های لازم جهت رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت صورت گرفت.»

سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: «با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت‌رسانی امکان سوخت‌رسانی به‌صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت‌رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز [دیروز] برطرف می‌شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد. نتایج نهائی بررسی‌ها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید.»

 ضرورت رسیدگی به یک اهمال

ساعتی بعد از وقوع ایجاد اختلال در سوخت رسانی پمپ بنزین‌ها، یک گروه هکری وابسته به رژیم صهیونیستی مدعی هک سامانه ملی سوخت ایران شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در اطلاعیه‌ای علت بروز حادثه دیروز را توطئه معاندان دانست و وزیر نفت از حمله سایبری خبر داد. اگرچه در اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل، بحث هک و نفوذ خارجی به سامانه هوشمند سوخت تأیید نشده اما این اطلاعیه، این احتمال را رد هم نکرده است.

بحث هک سامانه هوشمند سوخت، در گذشته‌ای نه‌چندان دور (آبان 1400) نیز رخ داده بود و قرار بود پس از آن اتفاق، سامانه هوشمند سوخت به‌گونه‌ای مجهز و بازسازی شود که امکان هک دوباره آن وجود نداشته باشد.

در اینکه هر نوع نفوذ و هک سامانه ملی هوشمند سوخت، از کارشکنی معاندان و طرح‌ریزی دشمنان ایران است شکی نیست اما باید به این نکته توجه کرد که سامانه هوشمند سوخت کشور، سامانه‌ای حاکمیتی و ملی محسوب می‌شود که دارای لایه‌های امنیتی بسیار بالایی است. در این شرایط چطور برای دومین بار طی سه سال اخیر، این سامانه دچار اختلال گسترده شده است؟

مالک شریعتی؛ یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی نسبت به این رخداد واکنش نشان داد و نوشت: «خباثت دشمن که قطعی است و ان‌شاءالله به‌زودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ‌بنزین‌ها حل می‌شود اما دو سال قبل که شبیه این دشمنی اتفاق افتاد کمیسیون انرژی با حضور مدیران ذی‌ربط جلسه گذاشت و اقداماتی را برای ممانعت از تکرار، جمع‌بندی کرد، بررسی و برخورد با خاطیان دنبال خواهد شد.»

به‌نظر می‌رسد وزارت نفت باید پاسخ دهد که چرا شرکت‌های تحت مدیریت این وزارتخانه، در مورد سامانه ملی هوشمند سوخت، نتوانسته‌اند بازدارندگی لازم را فراهم کنند به‌گونه‌ای که سامانه‌ای که طی دو دهه اخیر هیچ‌گاه با چنین مشکلاتی مواجه نبوده، طی سه سال اخیر برای دومین بار با مشکل اختلال سراسری مواجه شده است؟

ادعاهای یک مغز کوچک زنگ‌زده

به گزارش‌ خبرگزاری فارس، صبح دیروز، کانال 12 اسرائیل مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» به سامانه سوخت ایران شد و نوشت: «حمله سایبری به سیستم ملی تأمین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم. مشاهدات میدانی در دقایق اولیه، حکایت از تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت میدان فردوسی، وصال شیرازی و پل حافظ در تهران داشت‌ اما با آفلاین‌شدن سامانه، عرضه سوخت به صورت دستی و با نرخ دوم بلافاصله آغاز شد.»

با این‌حال کاربران بسیاری در فضای مجازی با یادآوری هک سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی، سدها، سامانه‌های توزیع برق، شبکه گسترده ساخت تسلیحات و سایر مواردی که صهیونیست‌ها طی ماه‌ها گذشته آن را به ایران نسبت داده‌اند، نوشتند که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با اتکا به رفتارهای بچه‌گانه‌ای چون ایجاد اختلال چند ساعته در سوخت‌رسانی پمپ بنزین‌ها (اگر ادعایش درست باشد) درد شدید ناشی از غافلگیری کامل در طوفان الاقصی، توقیف کشتی‌های خود در یمن، خسارت بیش از 50 میلیارد دلاری طوفان الاقصی به این رژیم و نفوذ گروه هکری موسوم به «کارما» به زیرساخت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را کاهش دهد.

به عنوان مثال در ویدئویی که گروه هکری کارما منتشر کرده، همزمان با بازتاب تصاویر مرتبط با اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی و نیز فعالیت هکرها برای ورود به زیرساخت‌های امنیتی رژیم، آمده‌است: «من کارما هستم. گفتیم که اقدام می‌کنیم. به بی‌بی هشدار داده بودیم که در سیاست‌های خود تجدید نظر کند تا قربانی نشود…» در اسناد هکرهای «کارما» دو رسوایی بزرگ افشا شده که عبارتند از قرارداد فروش سامانه موشکی «شوراد» رژیم صهیونیستی به چک و افشای جاسوسی رژیم از شهروندان آمریکایی موسوم به «بایدن گیت».

همچنین یک گروه هکری اعلام‌کرد که شرکت اسرائیلی Navitas را هک کرده است و ۳۳۰ گیگابایت اطلاعات از جمله اطلاعات حساس در اختیار دارد. ناویتز پترولیوم یک شرکت با مسئولیت محدود اسرائیلی است که در اکتشاف و توسعه دارایی‌های نفت و گاز طبیعی در کانادا و آمریکای شمالی در منطقه خلیج مکزیک فعالیت می‌کند. سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار تل‌آویو معامله می‌شود. بنابراین، با وجود بالا آمدن این افتضاحات، وقت آن رسیده که صاحب این مغز کوچک زنگ‌زده که 75 سال دارد او را از زیر دست و پای بزرگان جمع کند تا حداقل، آبروی کارفرما را نبرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جایگاه ویژه زنان در آمریکا و اروپا

آزار جنسی زنان در آمریکا و اروپا از زبان خودشان

وضعیت و جایگاه علمی کشور قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست

رئیس‌جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.