سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کارگردان مستند “شیخ رجبعلی خیاط”: راز کرامات شیخ را باید در “خانه نورانی” او جست‌وجو کرد

کارگردان مستند “شیخ رجبعلی خیاط”: راز کرامات شیخ را باید در “خانه نورانی” او جست‌وجو کرد

جمشید ابرازی گفت: خانه نورانی شیخ رجبعلی خیاط، سال‌ها محل برگزاری مجالس روضه بوده و به نظرم اگر به کراماتی دست پیدا می‌کند، بی‌ارتباط بااین مجالس نیست.

شب گذشته قسمت جدیدی از مجموعه مستند «خانه‌های نورانی» روی آنتن شبکه مستند سیما رفت.

مستند «خانه شیخ رجب علی خیاط» به کارگردانی جمشید ابرازی و تهیه‌کنندگی محمدامین نوروزی، داستان زندگی شخصیت شناخته شده‌ای است که حکایت‌های بسیار زیادی درباره کرامات او در بین مردم وجود دارد. از سویی دیگر، خانه او سال‌ها محل برگزاری مجالس روضه و عزای اهل بیت علیهم السلام بوده و همین موضوع دستمایه ساخت مستند شده است.

حسینیه رجبعلی خیاط، 20 سال است که به همت پسر کوچکش در محله مولوی و هرندی میزبان عزاداران حسینی است. 60 سال پیش، شیخ در سن 78 سالگی چشم از جهان فرو بسته، اما هنوز اهالی محل از خیرخواهی و گشاده دستی‌اش می‌گویند.

ابرازی کارگردان این مستند درباره سوژه فیلم خود گفت: همانطور که می‌دانید شیخ رجبعلی خیاط فرد شناخته شده‌ای در بین مردم است و خیلی‌ها خاطرات نقل شده از وی را تعریف می‌کنند. البته شاید در برخی موارد، نگاه‌ها به ایشان کمی فراتر از یک انسان زمینی رفته باشد. برهمین اساس سعی کردیم نگاه واقعی‌تری به خود ایشان داشته باشیم. هدف اصلی این فیلم، ایجاد نوعی پیوند بین کرامات شیخ با عبادات و کارهای نیک اوست.

وی ادامه داد: از آنجا که شیخ نزدیک به 62 سال پیش فوت کرده، اطلاعات بسیار کمی درباره ایشان وجود دارد. تنها چند عکس موجود است که کار ما را بسیار سخت می‌کند. البته خوشبختانه به پسر ایشان و نوه‌اش دسترسی پیدا کردیم و آنها پذیرفتند که مقابل دوربین بنشینند و درباره کرامات این شیخ بزرگ صحبت بکنند. بیان کرامات شیخ، کارهای مهم او که زمینه‌ساز دوری‌اش از گناه شده، خط اصلی این فیلم مستند است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: پیشتر مستندهایی درباره شیخ رجبعلی خیاط ساخته شده اما عمده آنان شبیه به کارهای گزارشی‌اند و کمتر پیش‌ آمده که اتفاقات زندگی ایشان به صورت دقیق و موشکافانه روایت شود. از سویی دیگر، می‌خواستیم به خانه نورانی ایشان که سال‌ها محل برگزاری مجالس روضه بوده است نیز بپردازیم و بگوییم اگر شیخ به کراماتی دست پیدا می‌کند، بی‌ارتباط با مجالس نورانی نیست که او سال‌ها در منزلش به صورت منظم برگزار می‌کرده است.

ابرازی با تاکید بر اینکه منزل شیخ رجبعلی خیاط محل برگزاری مراسمات مذهبی و آیینی بوده است، گفت: بعد از فوت ایشان، یکبار این خانه به فروش می‌رسد اما با تلاش‌های یک خیر، خانه دوباره بازپس گرفته می‌شود. حتی در دوره‌ای موضوع تخریب و نوسازی آن مطرح می‌شود که ظاهرا شیخ به خواب یکی از نزدیکان می‌آید و آنها را از این کار منصرف می‌کند. اکنون و با تلاش‌های فرزند و نوه‌های شیخ، خانه ایشان همچنان پابرجاست و تبدیل به محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی در مناسبت‌های مختلف شده است.

وی درباره روند تولید این مستند گفت: نزدیک به 2 ماه درگیر تحقیق و پژوهش و تصویربرداری بودیم و یک ماه و نیم هم پست پروداکشن داشتیم. این مستند قرار بود ابتدا به کنداکتور ایام عاشورای حسینی برسد که آماده نشد اما در شب شهادت حضرت زهرا (س) از تلویزیون پخش شد.

انتهای پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مستند جانباز شهید محمود مشکل گشا

ويدئو/

رسانه باید مستند حرف بزند/ جمع کردن آوارها طول می‌کشد

:به شخصی گفتند با اینکه رئیس پلیس شده‌ای اما باز هم دزدی می‌شود او هم در پاسخ گفت برو ببین اگر من نبودم چه می‌شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.