سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / «فدکیه» عنوانی ناصحیح برای خطبه تاریخی حضرت زهرا (س)

«فدکیه» عنوانی ناصحیح برای خطبه تاریخی حضرت زهرا (س)

رجبی دوانی می گوید به غلط نام خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها را خطبه فدکیه می گوییم. گویی حضرت زهرا آمده فدک را بگیرد؛ فدک بهانه ای بود که غاصب بودن و ظلم عده ای را نشان دهد که شایستگی حکومت کردن بر مسلمانان را ندارند.

محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ در پاسخ به این سؤال که چرا امت پیامبر با وجود این همه معجزاتی که از حضرت زهرا سلام الله علیها دیدند، مسیر انحراف را پیش گرفتند، گفت: این مشکل نه تنها برای امت پیامبر بلکه برای اقوام و امت های پیشین نیز بوده است؛ مثلاً امت موسی علیه السلام با وجود آن همه معجزات و مواردی که به خواب نمی دیدند، اما به چشم مشاهده کردند، منحرف شدند. معجزه  عبور از نیل و همچنین ارتزاق از دو غذای بهشتی به نام مَنّ و سلوا و نیز جوشیدن دوازده چشمه زلال را دیدند، اما همین که حضرت موسی علیه السلام مقداری در بازگشت از میقات تأخیر کرد، گوساله پرست شدند. امت مسلمان نیز ظاهراً به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان آورده بودند و معجزه ای به نام امیر المؤمنین علیه السلام را دیدند، اما مسیر انحراف را پیش گرفتند.

وی افزود: به نظرم بزرگ ترین معجزه، وجود مبارک حضرت امیر مؤمنان است. خود آنها اذعان داشتند که اگر علی نبود، اسلام پیامبر هم نبود، اما زد و بندی در سقیفه صورت می گیرد و طی آن نه تنها سخن امیرالمؤمنین علیه السلام بلکه سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها نادیده گرفته می شود و در نتیجه، سقیفه برای مردم پذیرفته می شود.  این مسئله نشان دهنده عدم پذیرش حق است. وقتی خود امت نمی خواهند از حق دفاع کنند، انحراف صورت می گیرد. عمر خطاب به صراحت می گوید که ما عمداً نگذاشتیم علی جای پیامبر را بگیرد. همان رسالت برای آنها کافی است، اما امامت و خلافت باید در تیره های مختلف قریش بچرخد تا این افتخار نصیب همگان شود. مهاجران نیز همین را می پذیرند. آنها می گفتند چرا تمام افتخارات برای بنی هاشم باشد؟ تفاوتی ندارد؛ حتی اگر پیامبر گفته باشد.

دوانی گفت: من معتقدم حضرت زهرا سلام الله علیها بزرگ ترین نماد ولایت مداری است. متأسفانه ما بیشتر نگاهمان بر مصیبت هایی است که بر ایشان وارد شد و غم از دست دادن فدک را داریم. این ها مصیبت است، اما باید دید اینها برای چه اتفاق افتاد. حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از ولایت بر تمام مردان پیشتاز شد. در خانه امیر مؤمنان 12 مرد تحصن کرده بودند. وقتی خانه مورد تعرض قرار می گیرد، این حضرت زهراست که در دفاع از ولایت پیشتاز می شود، هرچند تعدادی از آنها نیز آماده این جانفشانی بودند؛ لذا باید به این بُعد توجه کنیم که اولین شهید راه ولایت است.

این تاریخ پژوه با تأکید بر اینکه ما باید بیشتر از بعد عاطفی و جنبه های مصیبت های حضرت زهرا سلام الله علیها، به آن بعدی بپردازیم که چرا آن بانو به میدان آمد، گفت: به غلط نام خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها را خطبه فدکیه می گوییم. گویی حضرت زهرا آمده فدک را بگیرد؛ این در حالی است که حضرت زهرا سلام الله علیها در همان خطبه می فرماید فدک مثل شتر پالان‌کرده است و ارزانی شما باشد. آن بانوی بزرگوار در این خطبه در دفاع از ولایت، دعوت به قیام می کند و مردم را نسبت به سکوتشان سرزنش می کند. فدک بهانه ای بود که غاصب بودن و ظلم عده ای را نشان دهد که شایستگی حکومت کردن بر مسلمانان را ندارند؛ وگرنه آن زمان که فدک را در اختیار داشت، بهره شخصی نمی برد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دعاي ندبه مهدي ياوران

چراشما پنهان شديد؟

ای یادگار زهرا بزم عزا به پا کن امشب برای بابا/ اهمیت خواندن قرآن در کلام امام موسی بن جعفر(ع)/ پاسخ قابل تامل امام به هارون درباره بازگرداندن فدک +مداحی

هر یک از دوستان ما بمیرد درحالی که تلاوت قرآن را خوب نمی داند، در عالم قبر (برزخ) به او خواهند آموخت تا درجه او به خاطر قرآن ارتقا یابد؛ زیرا بهشت به اندازه آیات قرآن است و به او گفته می شود: بخوان و بالا برو. او نیز قرآن می خوانَد و بالا می رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.