سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فشار عربستان به آمریکا برای درگیر نشدن با مقاومت یمن

فشار عربستان به آمریکا برای درگیر نشدن با مقاومت یمن

دولت عربستان سعودی، آمریکا را تحت فشار گذاشته تا در واکنش به حملات انصار‌الله یمن به کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ و گسترش جنگ غزه، خویشتنداری نشان دهد.

خبرگزاری رویترز ضمن انتشار خبر فوق، به نقل از منابع آگاه نوشت: حوثی‌ها پس از آغاز یورش اسرائیل به غزه، علاوه‌بر حمله به کشتی‌ها در خطوط مهم کشتیرانی، پهپادها و موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. این گروه که بر بیشتر مناطق یمن حکومت می‌کند، می‌گوید که حملاتش در جهت حمایت از فلسطینی‌هاست و وعده داده است تا زمانی که اسرائیل حمله به نوار غزه را متوقف نکرده، آنها نیز به اقداماتشان ادامه خواهند داد.حوثی‌ها یکی از چندین گروه در «محور مقاومت» همسو با ایران هستند که از زمان آغاز درگیری در 7 اکتبر، به اهداف اسرائیلی و آمریکایی حمله می‌کنند.

حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در هفته‌های گذشته تشدید شده و دو منبع آگاه گفتند، پیام ریاض به واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش است. یکی از این منابع گفت: «سعودی‌ها، آمریکایی‌ها را در این مورد و درباره اینکه چرا باید درگیری غزه متوقف شود، تحت فشار قرار داده‌اند».

عربستان سعودی برای توقف جنگ فشار می‌آورد، و دیپلماسی این کشور نشان‌دهنده سیاست گسترده‌تری با هدف افزایش ثبات منطقه پس از سال‌ها رویارویی با ایران و متحدانش است.

ریاض با تمرکز بر توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصادش، در سال جاری روابط خود را با تهران عادی‌سازی کرد و به دنبال خروج از جنگ 9 ساله با حوثی‌ها در یمن است.

این منابع گفتند که عربستان سعودی در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، به دنبال پیشبرد روند صلح با حوثی‌هاست و نگران این است که گفت‌وگوهای صلح از مسیر خود خارج شود.

حملات حوثی‌ها در طول جنگ حماس و اسرائیل، جایگاه این گروه را در اردوگاه همسو با ایران که شامل حماس، حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نیز می‌شود، افزایش داده است. حوثی‌ها با ده‌ها هزار جنگجو و زرادخانه عظیم موشک‌های بالستیک و پهپاد، به عنوان یک نیروی نظامی بزرگ در شبه جزیره عربستان ظاهر شده‌اند.

منابع رویترز گفتند حملات حوثی‌ها، بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن به منظور وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است؛ هدفی که ایران، عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه درباره آن اشتراک نظر دارند.

نمایندگان حوثی‌ها در جریان نشستی در تهران در ماه نوامبر، در مورد حملات خود با مقامات ایرانی صحبت کرده و موافقت کردند که اقداماتی را به شیوه‌ای «کنترل شده» انجام دهند که به پایان دادن به جنگ غزه کمک کند.

ایالات متحده و بریتانیا حملات به کشتیرانی را محکوم کرده و ایران را به خاطر نقشش در حمایت از حوثی‌ها مقصر می‌دانند. تهران می‌گوید متحدانش تصمیمات خود را مستقل می‌گیرند.

در یکی از آخرین حوادث، سه کشتی تجاری مورد حمله قرار گرفتند. حوثی‌ها گفتند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

رفتار آمریکا در قبال دانشجویان حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد

رفتار خشونت‌آمیز آمریکا با«اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.