سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

 ایران یک گام دیگر به اعزام فضانورد نزدیک شد

با پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیست فضائی کشورمان، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و… مورد آزمایش قرار گرفت.

روز سه‌شنبه 14 آذرماه، جدیدترین کپسول زیست فضائی کشورمان به وزن ۵۰۰ کیلوگرم که به سفارش سازمان فضائی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین

پرتاب شد.

با پرتاب موفق این کپسول، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و… مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد، اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، آیرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده و تماما بومی است.

پنج الی شش سال با ارسال انسان به فضا فاصله داریم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات : به‌زودی تست‌های زیرمداری نسل جدید کپسول‌های زیستی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور انجام خواهیم داد؛ این اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیر دستیابی به اهدافمان در زیست در فضا نزدیک می‌کند.

وی افزود: این کپسول حدودا نیم‌تُن است و قابلیت حمل انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، منتها تست‌های زیرمداری آن در حال انجام است. باید توجه داشت تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوانیم انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فضا ارسال کنیم هنوز ۵ تا ۶ سال فاصله داریم، اما باید توجه داشت که ۱۰ سال این حوزه عملا تعطیل بوده است (از سال ۹۱ که موجود زنده «میمون» به فضا پرتاب شد) اما در حال احیای آن هستیم.

به گزارش فارس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی در مورد ارسال موجود زنده به فضا، خاطرنشان کرد: تست‌های زیرمداری، سامانه‌های ناوبری، چتر فرود و سپرحرارتی که فناوری‌های جدیدی هستند، قرار است برای اولین بار تست شوند؛ ان‌شاءالله در قدم بعدی ابتدا موجود زنده و در قدم‌های بعدی در نهایت انسان به فضا ارسال کنیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کپسول زیستی با موفقیت پرتاب شد

وزیر ارتباطات از پرتاب موفقیت‌آمیز کپسول زیستی بومی پس از یک دهه وقفه خبر داد و افزود که تا پایان سال خبرهای خوشی از حوزه فضایی در راه است.

بازداشت زنی که درصدد خاموش کردن آتش نسخه قرآن کریم بود

نیروهای امنیتی سوئد زنی را که با کپسول آتش نشانی سعی کرد نسخه قران آتش گرفته را خاموش کند، بازداشت کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.