سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / استراتژی حزب‌الله لبنان در طوفان الاقصی؛ وقتی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی فلج شد

استراتژی حزب‌الله لبنان در طوفان الاقصی؛ وقتی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی فلج شد

عملکرد هوشمندانه مقاومت لبنان در طوفان الاقصی یکی از مؤلفه‌های اصلی در این نبرد به‌شمار می‌رود که از روز اول مانع تمرکز ارتش صهیونیستی در جبهه غزه شد و حتی در دوره آتش‌بس موقت با غزه نیز اسرائیلی‌ها در شمال فلسطین اشغالی مجبور به آماده‌باش بودند.

  تجسم اصل «وحدت عرصه‌های مقاومت» یکی از بارزترین ویژگی‌های عملیات طوفان الاقصی ضد دشمن صهیونیستی محسوب می‌گردد که در آن گروه‌های وابسته به محور مقاومت به‌خوبی ثابت کردند حمایت آنها از فلسطین، صرفاً حمایت گفتاری نیست و محور مقاومت حرف خود را در میدان می‌زند.

وحدت عرصه‌های مقاومت در طوفان الاقصی

اما برای توضیح این مطلب که گروه‌های مقاومت چگونه اتحاد خود مقابل دشمن مشترک را در جدیدترین نبرد با اشغالگران به نمایش گذاشتند، برخی معتقدند که بهتر است جنگ اکتبر 2023 را با جنگ اکتبر 1973 یعنی جنگی که 50 سال قبل اتفاق افتاد مقایسه کنیم. با وجود اینکه در جنگ اکتبر 1973 ارتش‌های عربی برای مبارزه با صهیونیست‌ها متحد شدند اما نوع اتحاد آنها با وحدتی که از گروه‌های مقاومت در دوره جدید دیدیم متفاوت است.

در آن زمان ارتش‌های سوریه و مصر با هماهنگی قبلی با یکدیگر و توافق بر سر زمان‌بندی و برنامه عملیاتی، به جنگ با رژیم اشغالگر رفتند. اما عملیات طوفان الاقصی که در 7 اکتبر 2023 رخ داد با یک تصمیم کاملا فلسطینی رخ داد و زمان‌بندی و برنامه‌های عملیاتی و نحوه مدیریت جنگ همگی توسط مقاومت فلسطین انجام شده بود. اما با همه این وجود سایر گروه‌های مقاومت از لبنان و سپس عراق و یمن نیز همانطور که رهبرانشان پیشتر بارها تاکید کرده بودند برای حمایت از فلسطین تعلل نکرده و به میدان آمدند.

یکی دیگر از وجوه تمایز جنگ‌های اکتبر 1973 و 2023 در این واقعیت است که در جنگ 50 سال قبل علی‌رغم هماهنگی قبلی که بین ارتش سوریه و مصر وجود داشت اما مصر به صورت یکجانبه تصمیم به آتش‌بس گرفته و سوریه در میدان نبرد با دشمن صهیونیستی تنها ماند و همین اتفاق مقدمه‌ای برای رخ دادن یک اتفاق شوم و اقدام دولت مصر برای برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر بود.

این درحالی است که بسیاری در آن زمان تصور می‌کردند ارتش مجهز و قدرتمند مصر در کنار سوریه می‌تواند شکستی بزرگ به اشغالگران تحمیل کرده و یک پیروزی تاریخی برای اعراب به ارمغان بیاورد. اما در جنگ اکتبر 2023 گروه‌های مقاومت منطقه خیلی زود خود را با مقاومت فلسطین هماهنگ کرده و از ابتدا همراه فلسطینی‌ها بودند و هنوز هم به صهیونیست‌ها درباره ازسرگیری تجاوزات ضد مردم فلسطین هشدار می‌دهند.

ما در این مقاله سعی داریم مشخصا درباره عملکرد حزب‌الله لبنان در نبرد طوفان الاقصی بحث کنیم و در مقاله‌های بعدی به اقدامات بی‌سابقه‌ای که مقاومت عراق و یمن در حمایت از ملت و آرمان فلسطین انجام دادند خواهیم پرداخت.

«قلب گرم و مغز سرد»؛ استراتژی حزب‌الله برای حمایت از فلسطین

جنبش حزب‌الله لبنان همانند دیگر طرف‌های مقاومت با وجود اینکه از قبل از زمان حمله مقاومت فلسطین به دشمن صهیونیستی اطلاعی نداشت اما روز اول در بیانیه‌ای رسمی حمایت خود را از این عملیات اعلام کرد و روز بعد یعنی 8 اکتبر به آن پیوست. درواقع حزب‌الله به این فکر می‌کرد که حمایت از مردم و مقاومت فلسطین چگونه باید آغاز شود، نه اینکه اصلا آیا مقاومت لبنان باید جبهه‌ای را برای دفاع از فلسطین باز کند یا نه.

بنابراین نیروهای مقاومت لبنان بدون توجه به اینکه جنگ غزه در چه تاریخی به پایان خواهد رسید و حزب‌الله چه تعداد شهید باید در این راه تقدیم کند، وارد میدان نبرد شد. استراتژی حزب‌الله در این نبرد با تکیه بر منطق «قلب گرم و مغز سرد» (توازن بین عقل و احساس) بود . در ساعات اولیهِ عملیات‌های مقاومت فلسطین ضد دشمن صهیونیستی در نبرد طوفان الاقصی، صحنه‌هایی که منتشر شد بسیار بی‌سابقه و غافلگیرانه بود: صحنه‌های به اسارت گرفتن نظامیان و ژنرال‌های ارتش صهیونیستی در وضعیتی فجیع و ذلت بار توسط رزمندگان مقاومت.

در اینکه وارد کردن این شوک بزرگ به رژیم صهیونیستی دستاوردی بزرگ برای مقاومت فلسطین محسوب می‌گردد هیچ تردیدی نیست و بعد از آن نیز مبارزان فلسطینی ابتکار عمل جنگ را در دست گرفته و تلفات سنگینی به ارتش دشمن وارد کردند. اما شاید برخی با دیدن این صحنه‌ها دچار هیجان و احساسات افراطی شده و انتظار داشتند که حزب‌الله لبنان نیز بلافاصله دست به عملیاتی مشابه در داخل اراضی اشغالی بزند.

اما هوشیاری و واقع بینی بخشی جدانشدنی از راهبرد همه گروه‌های مقاومت محسوب می‌گردد و طبیعتا آنها از یک روش غافلگیرانه، دوبار و در فاصله زمانی بسیار نزدیک استفاده نمی‌کنند. حزب‌الله نیز در این میان از روز اول ثابت کرد که قصد دارد این نبرد را در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی به شکلی منطقی و صحیح مدیریت کرده و به صورت حساب شده به دشمن خسارت وارد کند.

مدیریت هوشمندانه حزب‌الله در جنگ با صهیونیست‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله نیز با پایبندی به منطق «قلب گرم و مغز سرد» به خوبی مدیریت میدان نبرد را به دست گرفت و به خوبی می‌دانست که نباید همه کارت‌های خود را به یکباره رو کند؛ مسئله‌ای که موجب می‌گردد ترس و نگرانی از اقدامات غافلگیرکننده حزب‌الله، دست از سر صهیونیست‌ها برندارد. بنابراین از همان روز اول حزب‌الله با قواعدی که خودش تعیین کرده بود نبرد را به این شکل آغاز کرد:

 ـ هدف قرار دادن برج‌های جاسوسی و رادارهای رژیم صهیونیستی: برخی تلاش داشتند عملیات‌های حزب‌الله علیه برج‌های جاسوسی و رادارهای شناسایی رژیم صهیونیستی را کم اهمیت جلوه دهند. اما تمرکز حزب‌الله بر نابود کردن این تجهیزات ارتش اسرائیل علاوه بر خسارات مادی که به آن وارد کرد، موجب سردرگمی صهیونیست‌ها شد و آنها نمی‌توانستند تشخیص بدهند که گام بعدی مقاومت لبنان چیست.

اما هدف قرار دادن برج‌های جاسوسی و رادارهای دشمن، به معنای آماده شدن مقاومت لبنان برای کور کردن چشم جاسوسی رژیم صهیونیستی و ورود به مرحله بعدی بود که مثلا می‌توانست حمله زمینی به شمال فلسطین اشغالی باشد. همین مسئله موجب شد تا ارتش اسرائیل نتواند در غزه تمرکز کند و مجبور باشد در جبهه شمالی اراضی اشغالی در حالت آماده باش قرار بگیرد. همچنین صهیونیست‌ها به دلیل درگیری در جبهه شمال و جنوب فلسطین اشغالی قادر به تعمیر و بازسازی تجهیزات جاسوسی و راداری خود در مرز با لبنان نبودند.

ـ واکنش‌های سریع: اگر بیانیه‌های مقاومت اسلامی لبنان درباره عملیات‌های آن ضد مواضع دشمن اشغالگر را که مختصر، دقیق و مفید بود مرور کنیم، متوجه می‌شویم که بر اساس ساختاری واحد و جالب توجه تهیه می‌شوند؛ به طوری که در همه این بیانیه‌ها بخش اول مختص یک آیه از قرآن کریم است، در بخش دوم دلیل عملیات توضیح داده می‌شود، در بخش سوم به موضع دشمن که هدف قرار داده شده و سلاحی که نیروهای مقاومت به این منظور استفاده کرده‌اند اشاره شده، بخش چهارم مربوط به تلفات مستقیمی است که اشغالگران از عملیات دریافت کرده‌اند و بخش آخر نیز مزین به یک آیه دیگر از قرآن کریم است: «وما النصر إلا من عند الله العزیز الحکیم» (پیروزی تنها از جانب خداوند عزیز و حکیم است).

با مرور این بیانیه‌ها متوجه می‌شویم که دلیل اول آنها همواره حمایت از مردم استوار و ثابت قدم فلسطین و مقاومت آنها بوده و در برخی از آنها نیز دلایل جانبی از جمله در پاسخ به تجاوزات رژیم اشغالگر ضد غیرنظامیان و خبرنگاران و … در جنوب لبنان ذکر می‌گردد. سرعت پاسخ‌های حزب‌الله به تجاوزات دشمن در جنوب لبنان، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد عملیات‌های این حزب محسوب می‌گردد؛ به طوری که پاسخ این تجاوزات حداکثر بعد از 24 ساعت به صورت مناسب داده می‌شود.

توجه به کیفیت در عملیات‌های مقاومت لبنان قبل از کمیت

ـ وارد کردن تلفات دقیق به دشمن: مقاومت لبنان در عملیات‌های خود قبل از کمیت به کیفیت توجه دارد؛ به طوری که هیچ یک از عملیات‌های آن بدون وارد کردن تلفات دقیق به دشمن نبوده و حتی یک گلوله را نیز هدر نمی‌دهد. موشک‌های برکان حزب‌الله که در این نبرد وارد میدان شده و نگرانی صهیونیست‌ها را برانگیختند دقیقا به اهداف مورد نظر اصابت کردند. همه پادگان‌ها و مواضع و تجهیزات نظامی ارتش اشغالگر از جمله تانک‌های مرکاوا که توسط نیروهای مقاومت لبنان هدف قرار می‌گیرند، متحمل خسارات مستقیم می‌شوند و بسیاری از نظامیان صهیونیست نیز در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به دست حزب‌الله به هلاکت رسیدند که ارتش اسرائیل از افشای آمار آنها خودداری می‌کند.

این یعنی حزب‌الله از سلاح و نیروی انسانی کافی و حساب شده برای تحقق اهداف خود استفاده کرده است. شاید هنوز گزارش‌های آماری دقیقی از درصد موفقیت آمیز بودن تمامی عملیات‌های حزب‌الله وجود نداشته باشد، اما رصد اخبار حاکی از آن است که این درصد بالا بوده و ممکن است بالاترین درصد موفقیت آمیز بودن حملات مقاومت لبنان ضد رژیم صهیونیستی در تاریخ مقابله با این رژیم باشد.

ـ تشدید تدریجی عملیات‌ها ضد مواضع صهیونیستی: استفاده از مکانیزم «عملیات‌ هوشمندانه و مفید» به جای «عملیات شتاب زده» راهبرد مناسبی بود که حزب‌الله از ابتدای حضور خود در نبرد طوفان الاقصی پیش گرفت و سرعت و شدت عملیات‌های خود را به تدریج افزایش داد؛ تا جایی که طی 45 روز بیش از 354 صهیونیست در عملیات‌های حزب‌الله کشته و زخمی شدند، بیش از 43 شهرک در شمال فلسطین اشغالی تخلیه شد، بیش از 170 دوربین جاسوسی ارتش صهیونیستی آسیب دید، 40 موضع نظامی ارتش اسرائیل بیش از 275 بار هدف قرار گرفت و 21 تانک و خودرو نظامی این ارتش منهدم یا دچار خسارت شدید شد.

علاوه بر این‌ها فرار شهرک‌نشینان از مناطق شمالی و بار روانی حملات حزب‌الله برای صهیونیست‌ها که پیامد مستقیم آن افزایش روند مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی است، در نتیجه همین عملیات‌های حزب‌الله بود.

ـ نه به آتش‌بس و میانجی‌ها: حزب‌الله لبنان نیز مانند مقاومت عراق و انصارالله یمن که وارد نبرد طوفان الاقصی شده‌اند، هیچ مذاکره‌ای درباره توقف حملات ضد مواضع دشمن را قبول نمی‌کند و به همه طرف‌هایی که ظاهرا قصد میانجیگری دارند ابلاغ کرده تا زمانی که تجاوزات اشغالگران ضد مردم غزه ادامه داشته باشد، عملیات‌های مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی نیز ادامه خواهد داشت.

حتی طی هفته گذشته که آتش‌بس موقت میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در نوار غزه چندین بار تمدید شد، حزب‌الله همچنان تاکید داشت که دستان رزمندگان آن روی ماشه است. همین موضوع فشار مضاعفی را به اسرائیلی‌ها چه در سطح سیاسی و نظامی و چه افکار عمومی جامعه داخلی رژیم صهیونیستی وارد می‌کند و این یعنی حزب‌الله علاوه بر عملیات‌های نظامی، در جنگ روانی علیه اسرائیل نیز موفق عمل می‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حملات دقیق، بی‌وقفه و کوبنده حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

طوفان الاقصی غزه

بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

دانشجویان تحصن کننده خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه از فلسطین اشغالی هستند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.