سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / طلبه‌ای که از رُفتگری به کارآفرینی رسید!

طلبه‌ای که از رُفتگری به کارآفرینی رسید!

حجت‌الاسلام رضا عزیز سماکوش طلبه همه فن حریف مازندرانی است ‌که از سال ۹۸ با دستگاه ۴ میلیون تومانی تولید بلدرچین به سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد تومانی رسیده و حالا در جوشکاری، بنایی، نجاری، پرورش ماهی و زنبور عسل فعالیت دارد.

 تولید همان پازل گمشده یا حلقه مفقوده توسعه کشور است که کارآفرینان با آگاهی توانستند طوری پازل‌ها را در کنار هم بچینند که نه تنها خیال خود بلکه خیال افراد بسیاری را نسبت به بحث اشتغال راحت کردند.

در این گزارش به سراغ کارآفرینی رفتیم که از نقطه صفر شروع کرد و اکنون به جایگاهی رسیده که در کنار تولید در عرصه‌های مختلف، زکات کارش را با آموزش جبران می‌کند.

حجت‌الاسلام رضا عزیز سماکوش طلبه همه فن حریف مازندرانی است ‌که از سال ۹۸ با دستگاه ۴ میلیون تومانی به سرمایه‌گذاری بیش از ۳میلیارد تومانی رسیده است.

نقطه شروع این کارآفرین پرورش هزار جوجه بلدرچین بوده که اکنون به ۱۵هزار جوجه رسیده است؛ البته در کنارش در تولید ماهی و زنبورعسل و سایر عرصه‌ها هم فعالیت دارد.

* از طلبگی تا کارآفرینی

از آن جهت از این کارآفرین باعنوان همه فن حریف یاد می‌شود که از حرفه‌ای چیزی در چنته دارد؛ از جوشکاری، بنایی، نجاری گرفته تا تولید بلدرچین، ماهی و پرورش زنبور عسل.

* این طلبه در تولید، کاربلد است

این طلبه در بحث تولید حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، باوجود اینکه ۳۰ ساله  است اما در بحث تولید چنان کار بلد است که نه تنها برای خود بلکه هم محلی‌هایش با راهنمایی و مشاوره‌هایش کارافرین شدند.

آقای سماکوش حرف‌هایش را اینگونه شروع می‌کند؛ چون روستایی بودم و علاقه به کار و تولید داشتم وارد مسیر تولید شدم.

البته باید بگویم ابتدا از رفتگی شهرداری شروع کردم، کم کم و خیلی اتفاقی وارد مسیر تولید شدم تا جایی که اکنون بعد از چهار سال فعالیت به بزرگ‌ترین زنجیره پرورش بلدرچین در استان و کشور تبدیل شدیم.

*جرقه کارآفرینی طلبه

جرقه کارآفرینی در کارم زمانی زده شد که طلبه بودم و به آیه ۳۹ و ۴۰ سوره نجم ” و أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی و أَنَّ سَعْیهُ سَوْفَ یری” اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست و  اینکه سعیش به زودی دیده می‌شود و به نتیجه‌اش می‌رسد؛ مبنی بر ترغیب افراد به کار کردن، رسیدم، همین سوره مسیر کارآفرینی را برایم باز کرد و اکنون این سوره از قرآن سردرب مکان فعالیتم نصب شده تا همیشه مقابل چشمانم باشد و بدانم کجا بودم و به کجا رسیدم.

در کنار پرورش بلدرچین، مدتی زنبورداران کردم که اکنون هم می‌خواهم دوباره شروع کنم و در استخر ماهی سردابی و گرمابی و فروشگاه تجهیزات دام و طیور آبزیان و گلخانه هم در حال فعالیت هستم.

*وقت سرخاراندن ندارم

این کارافرین می‌گوید؛ جدا از اینکه خودم از صبح تا شب مشغول هستم و وقت سرخاراندن ندارم، حدود ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در کنارم فعالیت دارند.

برگردم به سال ۹۸ زمانی‌که کار پرورش بلدرچین را استارت زدم آن زمان با سرمایه پنج میلیون تومانی و دستگاه جوجه‌کشی با ظرفیت هزار قطعه شروع کردم که اکنون بعد از چهار سال به ظرفیت ۴۰۰هزار در ماه رسیده است.

آقای سماکوش بیان می‌کند: البته این هم را بگویم زمانی که دستگاه جوجه‌کشی را خریداری کردم هیچ پولی نداشتم بلکه چک دادم و با یک بار کار کردن پولش را پس دادم و  چکم را هم تحویل گرفتم.

از اینکه در بحث تولید ماهی ورود پیدا کردم به‌دلیل علاقه بوده و در این زمینه از ظرفیت استخر ماهی در حوزه علمیه استفاده کردم؛ البته در این زمینه چندین سال مطالعه داشتم.

اکنون هم به دنبال راه‌اندازی مرغداری با ظرفیت ۲۵هزار قطعه هستم که تا یک ماه دیگر انجام می‌شود.

*پشتوانه تولید، مطالعه است

سماکوش ادامه می‌دهد: شاید از اینکه در رشته‌های مختلف تولیدی ورود پیدا کردم تعجب کنید اما باید اعلام کنم همیشه مطالعه می‌کنم و به پشتوانه همین مطالعه است که می‌تواند به امر تولید بپردازم.

*روستای حمزه‌رضای بابل بیکار ندارد

البته اوایل کارم فراز و نشیب‌های زیادی داشتم به همین خاطر تیم بازاریابی راه‌اندازی کردیم؛ روزهای نخست دیدیم مردم رغبتی ندارند که متوجه شدیم مردم به این موضوع آشنا نیستند و همین باعث شد از خانواده خود در دل روستا شروع کردیم که خیلی زود خانواده هم ورود پیدا کردند و امروز از ۱۹ خانوار روستای حمزه رضا بخش لاله‌آباد بابل ۱۶ نفر مشغول به کار شدند و در روستا اصلا بیکار نداریم.

در ادامه به این فکر افتادم فروشگاه لوازم دام و طیور را راه‌انداری کنم، چراکه واقعا نیاز بود، خیلی از وسایلی که تولیدکنندگان برای کار نیاز دارند به قیمت بالایی حساب می‌کردند که تولیدکننده دچار مشکل می‌شد یا برای خرید به تهران می‌رفتند و یا مجبور به خرید با قیمت بالایی بودند ولی با بازگشایی فروشگاه، لوازم موردنیاز را با حداقل قیمت به دست مشتریان می‌رسانیم.

وی خاطرنشان می‌کند: موضوعی که بیشتر موجب شد اقدام به راه‌اندازی فروشگاه لوازم دام و طیور کنیم، این بود که تولیدکننده نمی‌توانست به‌واسطه خراب شدن یک قطعه کارش را تعطیل کند به همین دلیل با کارخانه‌ها در ارتباط با قطعات قرارداد بستیم تا نسبت به عرضه قطعات و جلوگیری از تعطیلی تولید اقدام شود.

مهم‌ترین موضوع این است باید به خودمان سختی دهیم و مطالعه کنیم و در بحث تولید دانش‌مان را بالا ببریم، نه اینکه کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرم.

*فعالیت‌های فرهنگی این کارافرین

این کارافرین همه فن حریف از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی غافل نشده و  امام جماعت مسجد است که نتیجه این فعالیت‌ها سرپرستی ۵۸ نفر از ایتام و پرداخت ماهیانه مبلغ ۵۰۰هزار تومان است.

سماکوش اضافه می‌کند: در بحث‌های مختلف تولیدی ورود پیدا کردم و زکات آن هم آموزش به سایر افراد است و تاکنون هم به بیش از ۱۵۰ نفر آموزش دادم و از این موضوع هم غافل نمی‌شوم؛ به‌واسطه فروشگاه لوازم دام و طیور به افرادی که در بحث تولید ورود پیدا می‌کنند، هم در کنار مشاوره بازدید از طرح‌شان دارم تا متضرر و متحمل خسارت نشوند.

*کارافرینی با مشاور همراه باشد

بزرگ‌ترین آرزویم این است کارآفرینی به همراه مشاور یا همان کارآفرینی با مشاور همراه در امر تولید باشد؛ چراکه شیوه امروز کارآفرینی را قبول نداریم؛ به این دلیل تنها تسهیلات ارائه می‌دهند اما سؤال این است آیا به دنبال این که فرد تسهیلات را در چه مسیری هزینه کرده بررسی می‌شود؟ چطور برای بیماری، پزشک خانواده درنظر بگیریم ولی برای کارآفرینی مشاور همراه مشخص نمی‌کنیم.

وی یادآور می‌شود: برای اینکه در مسیر کارآفرینی زمین نخورم حتی به دو کشور سفر کردم و از راهکارهای کارافرینی بهره بردم و اکنون هم قصد سفر به روسیه را دارم.

*تولیدکننده باید دستش بچرخد

فردی که تولیدکننده است باید  یک مشاور همراه باشد؛ درست است دولت مشوق و امکانات لازم را در اختیار تولید قرار می‌دهد ولی همه این مسائل همراه با  مشاور باشد؛ الان کسی که دستگاه خریداری می‌کند از محل اجرای طرحش سرکشی می‌کنم، چون اعتقاد دارم همین که تولیدکننده متضرر نشود و دستش بچرخد، دست بقیه هم می‌چرخد.

به گفته این کارآفرین؛ طی این سال‌ها کارمان با خاطرات تلخ و شیرین همراه بود اما اگر بخواهم به خاطره شیرینی طی این سال‌ها مصداقی اشاره کنم، فردی که دچار مشکل شد و حتی حکم جلبش آمد و نمی‌توانست ۳۰میلیون پول جور کند همراهی‌اش کردن به‌طوری‌که امروز به فردی موفق تبدیل شده است.

یکی از مسائل مهم این بود که حضور فعال طلبه‌ها در امر تولید برای برخی عجیب است، اما وقتی حضور فعال من را در امر تولید می‌بینند نظرشان برمی‌گردد.

این مسیر برایم باز شد و من هم دوست دارم افراد بیشتری را با خودم در این مسیر همراه کنم؛ به‌طوری‌که در کنار آموزش‌ها بحث راهنمایی‌ها و مشاوره‌ها دارم تا تولید کشور زمین نخورد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اگر چلوکباب هم می خوری برای خداوند بخور

خاطره مرحوم آیت الله مهدوی کنی

این طلبه با 2 هزار وام قرض الحسنه، گره‌گشای مردم شد+عکس

حجت‌الاسلام ارمغان با راه اندازی یک صندوق، بیش از 2 هزار وام به مردم بدهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.