سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تعداد دانشمندان ایرانی یک‌درصد برتر بین‌المللی در ۲۰ سال از ۴ نفر به ۹۴۰ نفر رسید

تعداد دانشمندان ایرانی یک‌درصد برتر بین‌المللی در ۲۰ سال از ۴ نفر به ۹۴۰ نفر رسید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: چهار دانشمند ایرانی در سال 2004 جزو یک درصد بین‌المللی بودند که این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۸۴۱ و در سال ۲۰۲۳ به حدود ۹۴۰ نفر افزایش یافت.
  وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نشست با دانشجویان بسیجی افزود: دانشمندان ۲ درصد ما دو هزار و ۱۴۱ نفر هستند؛ این یعنی مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده است. در دیپلماسی علمی ۳۵ درصد تولیدات علمی ایران با مشارکت بین‌المللی است.
زلفی‌گل ادامه داد: درخصوص مرجعیت علمی طی دو سال گذشته ۵۰ مجله جدید تحت نمایه بین‌المللی درآمد که ۲۳ مورد آن فارسی است. اکنون ۳۶۴ مجله تحت نمایه بین‌المللی داریم؛ یعنی زمین بازی ایجاد کردیم تا دیگران بیایند و در زمین ما بازی کنند. قبلا به طور میانگین سالی دو مجله نمایه بین‌المللی می‌شد؛ در دو سال گذشته ماهی دو مجله نمایه بین‌المللی می‌شود. هر مجله‌ای که تحت نمایه بین‌المللی می‌شود بروندادهای علمی آن جزء بروندادهای علمی کشور می‌شود.
وی افزود: افراد و گروه‌های متخصصی را انتخاب کردیم که به همه مدیران مسئول و سردبیران مجلات در دانشگاه‌ها از آغاز انتشار یک مجله تا وقتی که تحت نمایه بین‌المللی درمی‌آید، آموزش‌های لازم را ارائه دهند. امید است تا پایان دولت سیزدهم، تعداد ۳۶۴ مجله را به ۵۰۰ مجله بین‌المللی برسانیم.
وزیرعلوم در مورد دیگر دستاوردهای این وزارتخانه گفت: در نظام سنجش و انگیزش دستاورهای خوبی داشتیم. برای اعضای هیئت علمی کارانه تعریف کردیم اگر کسی بخواهد به این کارانه برسد باید امتیازات او از میانگین گروه بالاتر باشد. همچنین پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی را از ۶ و ۷ پایه به ۶۰ پایه رساندیم تا یک عضو هیئت علمی همیشه انگیزه تلاش بیشتر داشته باشد. دستور العمل دانشجویان سرآمد را برای اولین بار تصویب و ابلاغ کردیم و از سال بعد اجرائی می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مدیران فشل

مدیران ناکارآمد

رتبه اول علمی منطقه متعلق به ایران است و ۸۴۰ دانشمند ما جزو دانشمندان یک درصد دنیا هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.