سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / پیش‌بینی دانشمند فرانسوی از وقوع انقلاب در این کشور اینجا خشونت جایگزین صندوق‌های رأی شده است

پیش‌بینی دانشمند فرانسوی از وقوع انقلاب در این کشور اینجا خشونت جایگزین صندوق‌های رأی شده است

یک دانشمند علوم سیاسی فرانسوی دموکراسی در کشورش را در بحران دیده و درباره خطر وقوع انقلاب در این کشور بدون اصلاحات در قانون اساسی هشدار داد.

فرانسه طی سال‌های اخیر شاهد موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها و آشوب‌ها بوده است. «هلن لندمور»، دانشمند علوم سیاسی فرانسوی بر این باور است که ادامه این وضعیت بدون اصلاح قانون اساسی منجر به بروز انقلاب در فرانسه خواهد شد. وی در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی «نویه زودیخه سایتونگ» درباره معروف بودن فرانسه در اروپا به کشور اعتراض‌ها و دلایل آن گفت: در فرانسه، دولت به طور سنتی دشمن مردم تلقی می‌شود. این کشور حتی پس از انقلاب نیز ویژگی‌های سلطنتی را حفظ کرد. به عنوان مثال، ریاست جمهوری دارای قدرت زیادی است. فرانسوی‌ها رئیس‌جمهور قدرتمندی دارند و فرصت‌های کمی برای حرف زدن دارند. بنابراین آنها علیه دولت به خیابان‌ها می‌آیند. فرانسه ممکن است دموکراسی باشد، اما فرهنگ سیاسی در آن نابالغ است.
این دانشمند فرانسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: فرانسه با انقلاب‌ها و قیام‌های خشونت‌آمیز به یک دموکراسی تبدیل شد. فرهنگ سیاسی شکل گرفت که در آن رئیس‌جمهور به نوعی شخصیت ناجی یا قهرمان است. این امر به ویژه در مورد رئیس‌جمهور سابق شارل دوگل صدق می‌کرد. قانون اساسی 1958 با در نظر گرفتن شخصیت‌هایی مانند او طراحی شد.
وی گفت: اعتراضات نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها بی‌علاقه و بی‌میل به امور نیستند. اما آنها ناامید هستند و خیابان تنها خروجی است. به جای رای دادن، مردم بیشتر با افزایش سطح خشونت اعتراض می‌کنند. فرانسه به یک تغییر قانون اساسی نیاز دارد تا شهروندان بتوانند نظر بیشتری داشته باشند و مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرند. به عنوان مثال از طریق ابتکارات و همه‌پرسی شهروندان. این تنها راهی است که فرهنگ سیاسی می‌تواند تغییر کند.
به گزارش تسنیم «هلن لندمور» در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه نظام سیاسی در فرانسه از عدم اعتماد متقابل رنج می‌برد گفت: نگرش ماکرون، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه در این باره نشان‌دهنده بی‌اعتمادی و اغماض است. او معتقد است که جمعیت برای تصمیم‌گیری در مورد مسائلی مانند مهاجرت بسیار نابالغ است. این موضوع قبلاً در بحث‌های ملی بزرگی که ماکرون در سال 2019 پس از اعتراضات جلیقه زردها به راه انداخت، وجود داشت. او چهار موضوع را مشخص کرد که شهروندان مجاز به ارائه پیشنهاد هستند. مهاجرت یکی از آنها نبود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: اعتراضات خشونت‌آمیز جلیقه‌زردها ماکرون را مرعوب کرده است. او با مناظره‌ها تمایلی به سازش نشان داد و در عین حال به مرور از هسته اصلی مشکلات منحرف شد. هنوز امیدوارم بتوانیم جلسات را نهادینه کنیم. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت فرانسوی‌ها از آن حمایت می‌کنند. وی با هشدار درباره خطر انقلاب در فرانسه در صورت عدم بازنگری در قانون اساسی گفت: چنین انقلابی می‌تواند مشابه اعتراضات جلیقه زردها و البته خشن‌تر باشد.
خطر جنگ داخلی در اروپا
ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی نیز در اظهارات تازه‌ای درباره خطر بروز جنگ داخلی در اروپا هشدار داد. به گزارش ایسنا، ایلان ماسک با اظهارنظر درباره ویدیویی که درگیری میان مهاجران و محلی‌ها در لندن را نشان می‌داد، در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) نوشت: به نظر می‌رسد که اروپا در حال حرکت به سمت یک جنگ داخلی باشد. ایلان ماسک پیشتر هم هشدار داده بود که اگر اتحادیه اروپا تغییری در سیاست‌های مهاجرتی خود ایجاد نکند یک جنگ قریب‌الوقوع داخلی در اروپا رخ خواهد داد. او در ایکس نوشت: اگر اوضاع کنونی به همین منوال ادامه پیدا کند، جنگ داخلی در اروپا محتمل است. پیش از این، «اورزولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا گفته بود که ۳.۷ میلیون مهاجر قانونی و ۳۳۰ هزار مهاجر غیرقانونی در سال ۲۰۲۲ وارد اتحادیه اروپا شده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روزنامه فرانسوی فیگارو: پاسخ ایران به اسرائیل یک موفقیت راهبردی بزرگ بود

روزنامه فرانسوی «فیگارو» پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را یک موفقیت راهبردی بزرگ برای تهران دانست.

 کشاورزان خشمگین فرانسوی پاریس را محاصره می‌کنند

پاریس معترض

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.