سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فشار خون و دیابت 70 درصد جمعیت کشور غربالگری می‌شود

فشار خون و دیابت 70 درصد جمعیت کشور غربالگری می‌شود

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در «پویش ملی سلامت»بتوانیم 70 درصد جمعیت کشور را برای پیشگیری از دیابت و فشار خون، غربالگری کنیم.
  وزیر بهداشت روز شنبه طی مراسمی در ستاد وزارت بهداشت از «پویش ملی سلامت» رونمایی کرد. این پویش افراد بالای
۱۸ سال جامعه را که جمعیتی بالغ بر ۴۵ میلیون نفر هستند، در زمینه دو بیماری دیابت و پرفشاری خون از تاریخ ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ مورد غربالگری قرار می‌دهد.
بهرام عین‌اللهی در برنامه آغاز پویش ملی سلامت اظهار داشت: پویش ملی سلامت با شعار آگاهی‌ زودتر، مراقبت مؤثرتر و با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سراسر کشور آغاز خواهد شد. دیابت و پرفشاری خون با این که در سطح اول پیشگیری اهمیت دارند و روش‌های سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند اما به عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است.
عین‌اللهی افزود: 83 درصد از کل مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه 300هزار نفر در کشور نیز بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند. 32 درصد افراد بالای 18 سال در ایران فشار خون دارند که آمار قابل توجهی است اما برخی از افراد حتی یک‌بار نیز فشار خون خود را بررسی نکرده‌اند و 60 درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند. همچنین 30هزار مرگ در کشور سالانه بر اثر دیابت رخ می‌دهد در حالی که 30 درصد از افراد از ابتلا به آن بی‌خبرند.
وی با بیان اینکه امیدواریم در این پویش بتوانیم 70 درصد جمعیت کشور را برای پیشگیری از دیابت و فشار خون، غربالگری کنیم، ادامه داد: مراقبان سلامت در تمام واحدهای بهداشتی و درمانی، به نحوی که طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، آماده ارزیابی وضعیت سلامت و انجام مداخلات لازم و ارائه آموزش‌های مناسب به مردم خواهند بود.
 ارسال پیامک شرکت در «پویش ملی سلامت»
 برای افراد بالای 18 سال
مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از ارسال پیامک شرکت در «پویش ملی سلامت» برای افراد بالای 18 سال خبر داد.
کوروش اعتماد در حاشیه مراسم رونمایی از «پویش ملی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت به وبدا گفت: جمعیت هدف این پویش افراد بالای 18 سال هستند که در مناطق روستایی، شهرهای زیر 20هزار نفر و 93 شهر مجری برنامه «سلامت خانواده» که جمعیتی بالغ بر 26میلیون نفر هستند با پوشش 100 درصد تحت پوشش قرار می‌دهد. در سایر مناطق کشور که 28میلیون جمعیت بالای 18 سال داریم، نیز انتظار داریم شاهد پوشش
70 درصدی پویش باشیم.
اعتماد ادامه داد: از 20 آبان که تاریخ آغاز پویش است تا پایان 15 دی‌ماه انتظار داریم نزدیک به 45میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال کشور از نظر پرفشاری خون و دیابت ارزیابی و غربالگری
 شوند.
وی افزود: دلیل اجرای این پویش نیز این است که یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت در کشور و 40 درصد افرادی که پرفشاری خون دارند از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند. هدف اصلی ما در «پویش ملی سلامت» شناسایی زودرس این افراد، ارتقای سواد سلامت و کاهش عوارض ناشی از این دو بیماری است.
مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی سراسر کشور در این پویش شرکت کنند. همچنین افراد بالای 18 سال با مراجعه به لینکی که با پیامک برای آن‌ها ارسال خواهد شد، می‌توانند به صورت خوداظهاری بیماری پرفشاری خون یا دیابت خود را ثبت کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ورم قسمت هایی از بدن که نشانه دیابت است

آیا میدانستید که ورم برخی قسمت های بدن می تواند نشانه ای از دیابت باشد؟

خوردنی‌های مفید برای ریه

مواد غذایی مختلفی که دوستان خوبی برای ریه هستند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.