سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / حدیث/ درمحضر امام جعفر صادق علیه‌السلام

حدیث/ درمحضر امام جعفر صادق علیه‌السلام

الصّادق ( اللَّهُ غَایَهًُْ مَنْ غَیَّاهُ فَالْمُغَیَّا غَیْرُ الْغَایَهًِْ تَوَحَّدَ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ وَصَفَ نَفْسَهُ بِغَیْرِ مَحْدُودِیَّهًٍْ فَالذَّاکِرُ اللَّهِ غَیْرُ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَیْرُ أَسْمَاءٍ وَ کُلُّ شَیْءٍ وَقَعَ عَلَیْهِ اسْمُ شَیْءٍ سِوَاهُ فَهُوَ مَخْلُوقٌ أَ لَاتَرَی قَوْلَهُ الْعِزَّةُ لِلهِ الْعَظَمَهًُْ لِلَّهِ وَ قَالَ وَ لِلهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها وَ قَالَ قُلِ ادْعُوا اللهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَالْأَسْمَاءُ مُضَافَهًٌْ إِلَیْهِ وَ هُوَ التَّوْحِیدُ الْخَالِصُ.

امام صادق (علیه السلام)- لفظ الله که فارسی آن خداست نامی از نام‌های او غایت و پایان کسی است که آن را مغیی و صاحب غایت گردانیده و آنکه غایت قرار داده شده است یعنی ذات مقدّس غیر غایت است.

به ربوبیّت و پروردگاری یگانگی نمود. و خود را به‌غیر محدودیّت و اندازه نداری وصف فرمود پس آنکه خدا را یاد می‌کند غیر خداست و خدا غیر نام‌های خود است و هرچیزی که نام چیز بر آن واقع شود غیر از خدا مخلوق و آفریده است آیا به‌سوی گفتارش نمی‌نگری که عزّت از آن خداست. (نساء/۱۳۹)

یعنی غلبه و ارجمندی مخصوص خداست و العظمهًْ لله؛ یعنی بزرگی برای خداست و فرمود: و برای خدا، نام‌های نیک است خدا را به آن [نام‌ها] بخوانید! (اعراف/۱۸۰)

و فرمود: قُلِ ادْعُوا اللهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الحُسْنی؛ و هنگام رحمان خواندن خداوند چه به هریک از این دو اسم او را بخوانید و او را به آن مسمّی گردانید، روا می‌باشد

 چراکه برای او نام‌های نیکو یا نیکوتر است و معنی همه یک‌چیز است و آن ذات مقدّس است، تتمّه‌ی حدیث و نام‌ها به‌سوی او مضاف و منسوب هستند و آن توحید خالص است که شائبه کثرت در آن نیست.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۴، ص۱۶۰/ التوحید، ص۵۸/ نورالثقلین.

.

آیه ۱۳۹ سوره نساء 

الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلهِ‌ جَميعاً 

[همان] كسانى كه كافران را به‌جاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى‌كنند. آيا عزّت و سربلندى را نزد آنان مى‌جويند با اينكه همه‌ی عزّت‌ها از آن خداست؟!

آیه ۱۸۰ سوره اعراف

وَ لِلهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذينَ يُلْحِدُونَ في أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ

و بهترين اسماء براى خداست؛ خدا را به آن [اسم ها] بخوانيد. و كسانى كه اسم هاى او را تحريف مى‌كنند [و بر غير او مى‌نهند]، رها سازيد.آن‌ها به‌زودى جزاى اعمالى را كه انجام مى‌دادند، مى‌بينند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چه کار کنیم از شب قدر بیشتر بهره مند بشیم؟

معرفت مولانا امیرالمومنین علیه السلام فقط از مسیر قرآن میسر است

شعر/ به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست

به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.