سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فرار وحشت‌زده افغان‌های مهاجر از ترس یورش نظامیان پاکستان

فرار وحشت‌زده افغان‌های مهاجر از ترس یورش نظامیان پاکستان

نیروهای امنیتی پاکستان پس از پایان مهلت تعیین شده برای بازگشت داوطلبانه مهاجران غیر قانونی[و صد البته قانونی] ده‌ها مهاجر افغان را بازداشت و اخراج کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز از فرار وحشت زده مهاجرین افغانی از ترس یورش نظامیان پاکستان خبر می‌دهند.
طرح دولت پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی که بیشتر آنها را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، روز یازدهم مهرماه در شهرهای مختلف پاکستان کلید خورد و طی آن مهلت یکماهه‌ای برای بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورهای متبوع خود از سوی دولت اسلام‌آباد اعلام شد. وزیر کشور پاکستان طی روزهای اخیر اعلام کرده بود که این کشور هیچ تصمیمی برای تمدید مهلت خروج مهاجران غیرقانونی ندارد و پس از پایان آن، اقدامات قانونی و انتظامی برای بازگرداندن آن دسته از مهاجرانی که همچنان به طور غیرقانونی در کشور به‌سر می‌برند، اتخاذ خواهد شد.
با پایان ضرب‌الاجل دولت پاکستان که دیروز (چهارشنبه 10 آبان) به پایان رسید نیروهای امنیتی پاکستان به محل‌های اقامت مهاجرین افغانستانی در شهرهای مختلف این کشور یورش بردند. به گزارش دویچه وله وزارت کشور پاکستان در اعلامیه‌ای با ذکر این که هنوز هم مهاجران بدون مدرک را به ترک داوطلبانه ترغیب می‌کند، افزوده است: «پروسه بازداشت خارجی‌ها… با هدف اخراج از امروز اول نوامبر(چهارشنبه) شروع شده است.»
«سرفراز بوگتی»، در شبکه ایکس، (توئیتر سابق) نوشته است: «امروز ما با ۶۴ تبعه افغانستان خداحافظی کردیم و آنها سفر به سمت خانه خود را شروع کردند این اقدام شاهدی بر قاطعیت پاکستان در بازگشت دادن آن‌هایی است که بدون اسناد مقتضی در این کشور به سر می‌برند.»
مقام‌های پاکستان گفتند که بازداشتی‌های روز چهارشنبه در شهر بندری کراچی و همچنین مناطق مختلف ایالت جنوب غربی بلوچستان و ایالت شمال غربی خیبرپختونخوا صورت گرفته است.
برخی گزارش‌ها نیز از تخریب گسترده منازل مهاجرین افغان در پاکستان از سوی نیروهای امنیتی با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده خبر می‌دهند.
خبرگزاری فرانسه نیز از خروج سراسیمه افغان‌ها از پاکستان از بیم جان و غارت و مصادره اموال خبر داده است. گزارش‌هایی نیز منتشر شده که دولت پاکستان حتی مهاجران قانونی افغان را هم اخراج می‌کند!
بر اساس گزارش «دویچه وله» ده‌ها هزار افغان طی روزهای اخیر تلاش کردند با بازگشت داوطلبانه از بازداشت خودداری کنند و روز سه‌شنبه نیز هزاران تن خود را به گذرگاه مرزی تورخم رساندند.
مقام‌های پاکستانی روز چهارشنبه اعلام کردند که در دو هفته گذشته تنها از گذرگاه مرزی تورخم ۱۰۴ هزار مهاجر بدون مدرک افغان داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.
وزارت کشور پاکستان گفته است که در مجموع پیش از ختم مهلت اول نوامبر(چهارشنبه 10 آبان)، ۱۴۰ هزار و ۳۲۲ مهاجر بدون مدرک افغان این کشور را ترک کردند. دیروز نیز ده‌ها هزار افغان در صف‌های طولانی در گذرگاه‌های مرزی انتظار می‌کشند تا وارد افغانستان شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

دانشجویان تحصن کننده خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه از فلسطین اشغالی هستند

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.