سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اسرائیل در جنگ زمینی هرگز پیروز نشده و این بار هم نخواهد شد

اسرائیل در جنگ زمینی هرگز پیروز نشده و این بار هم نخواهد شد

اسرائیل در جنگ زمینی هرگز پیروز نشده و این بار هم نخواهد شد

تحلیلگر نظامی ارشد و رئیس ‌سابق «انجمن مطالعات بین‌المللی بریتانیا» تاکید کرد: جنگ زمینی اسرائیل در غزه پیش نخواهد رفت و بر اساس تجارب می‌توان گفت که اسرائیل، موفقیتی در این جنگ به دست نخواهد آورد.

پل راجرز (استاد ممتاز دانشگاه برادفورد و عضو کالج فرماندهی و ستاد خدمات انگلیس) در یاداشتی که از سوی نشریه «کانورسیشن» منتشر شده، خاطر نشان کرد: تجربه اسرائیل در مبارزه با گروه‌های شبه نظامی طی چهار دهه گذشته ناگوار بوده است. آخرین عملیات زمینی بزرگ در جنوب لبنان بود که با عملیات موسوم به صلح برای جلیله در سال ۱۹۸۲ میلادی آغاز شد. در حالی که عملیات در ابتدا برای اسرائیل موفقیت‌آمیز بود، اما اشغال جنوب لبنان که به دنبال آن رخ داد به طور مستقیم به ظهور گروه شبه نظامی شیعه حزب‌الله، تحمیل تلفات مداوم بر نیرو‌های اسرائیل و عقب‌نشینی از جنوب لبنان در محدوده امنیتی ۱.۵ کیلومتری طی مدت سه سال و سپس عقب‌نشینی کامل از لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی منجر شد. واحد‌های نظامی اسرائیل در سال ۲۰۰۶ میلادی برای مقابله با موشک‌های حزب‌الله به لبنان بازگشتند، اما این حرکت با عقب‌نشینی نیرو‌های خسته و بی‌نظم و با آسیب زیادی پایان یافت.

ارتش اسرائیل پیش از جنگ فعلی در غزه، از سال ۲۰۰۷، چهار جنگ دیگر را نیز در این منطقه انجام داده. مهم‌ترین عملیات موسوم به لبه محافظ بود که در جریان آن سربازان اسرائیل در سال ۲۰۱۴ حمله‌ای زمینی را ترتیب دادند اما با وضعیت دشواری مواجه شدند و نیروی زمینی متحمل تلفاتی جدی از همان آغاز حمله شد. در آن حمله نیز استفاده شدید از نیروی هوایی در جریان بود. در مجموع، اسرائیلی‌ها بیش از ۳۰۰ کشته طی آن چهار جنگ داشتند، اما برای فلسطینیان در غزه تعداد کشته‌ها از ۵۳۰۰ نفر فراتر رفت.

تجارب جنگ‌های دیگر با آنچه اکنون در غزه در حال رخ دادن است مرتبط می‌باشد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، تعداد کمی از تحلیلگران امنیتی درباره گرفتار شدن نیرو‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تله افغانستان هشدار دادند. هشدار‌ها نادیده گرفته شدند و ۲۰ سال بعد نیرو‌های غربی، با بی‌نظمی عقب‌نشینی کردند. سپس جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ با هشدار‌هایی که بار دیگر نادیده گرفته شد و بار دیگر نتایج فاجعه باری به همراه داشت آغاز شد. در مورد غزه نگرانی‌های متعددی در مورد آینده وجود دارد. میان ارتش اسرائیل و نتانیاهو اختلاف نظر شدید وجود دارد که به دلیل نگرانی نسبت به از دست دادن حمایت بین‌المللی تشدید شده است.

در رخدادی دیگر در حوزه جنگ زمینی سال گذشته نیروی کوچکی از سربازان اوکراینی در محاصره کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل با استفاده از شبکه ۲۴ کیلومتری تونل‌های دوران شوروی نزدیک به سه ماه یک نیروی بزرگ روسیه را مهار کردند. حماس تونل‌های بسیار بیشتری در زیر غزه ساخته و بدون شک برای ماه‌ها جنگ آماده است.

اسرائیل سه هفته پیش زمانی که متحمل ضرر شدیدی شد، از حمایت اولیه عظیمی برخوردار بود، اما این حمایت در حال حاضر کمرنگ شده است. نکته بدتر برای اسرائیل آن که ناتوانی وحشتناکی از سوی دولت در درک این که در تهاجم زمینی به غزه با چه چیزی سر و کار خواهد داشت، وجود دارد. اگر به پنج جنگ غزه از سال ۲۰۰۷ میلادی از جمله جنگ ویرانگر کنونی نگاه کنیم، اسرائیلی‌ها ۱۷۰۰ نفر را از دست داده اند، اما فلسطینیان بیش از ۱۳۰۰۰ نفر را از دست داده‌اند و این تعداد هر روز در تعداد صد‌ها نفری افزایش می‌یابد. در بحث اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل، آشکار شد زمانی که تنها ۱۲ کشور از ایالات متحده و اسرائیل در رای دادن علیه «توقف حمله و برقراری آتش بس بشردوستانه» حمایت کردند. همچنین، هشت کشور اتحادیه اروپا از جمله

۱۲۰ کشوری بودند که از این طرح حمایت کردند و ۴۵ کشوری که رای ممتنع دادند، بریتانیا را نیز شامل می‌شدند.

اگر جنگ زمینی علیه حماس ظرف مدت چند روز پس از شوک ۷ اکتبر آغاز می‌شد و اگر موفقیت‌آمیز بود و حماس سقوط می‌کرد نتانیاهو می‌توانست ادعای موفقیت کند. اما این اتفاق رخ نداده و رخ نخواهد داد. در عوض، وجود چشم‌انداز جنگی تلخ با کشته شدن هزاران فلسطینی دیگر و ده‌ها هزار جوان فلسطینی کاملا آماده برای جنگیدن در آینده باعث می‌شود، تاخیر در حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه، دست کم تا یک نسل دیگر تداوم یابد.

حمایت 97 درصد مردم ترکیه از جنگ حماس با اسرائیل

«97 درصد مردم ترکیه خواستار حمایت از ملت فلسطین در جنگ مقابل اسرائیل هستند».

خبر فوق را وب‌سایت رادیو فردا به نقل از نظرسنجی‌ها در ترکیه منتشر کرد و نوشت: «ای اسرائیل، غرب مدیون تو است اما ترکیه دِینی به تو ندارد». این جمله‌ای است که حاضرین در جلسه حزب «عدالت و توسعه» ترکیه را به وجد آورد. همه برخاستند و رئیس حزب را تشویق می‌کردند. در میان تشویق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، فریاد زد «حماس یک گروه تروریستی نیست، یک گروه آزادی‌بخش و گروه مجاهدینی است که خاک و شهروندانش را محافظت می‌کند».

اما نه این حمایت اردوغان از نیروهای فلسطینی جدید بود و نه نقدهای تند او به اسرائیل. او حتی دو روز بعد هم در مقابل جمعیت 1/5 میلیون نفری حامیان فلسطین گفت: «اسرائیل اشغالگر است؛ نه دولت که یک سازمان است». او اسرائیل را به «جنایت جنگی» هم متهم کرد. وی حتی گفت: غرب «مسئول جنایت‌ها در غزه است». این رویکرد اگرچه به تنهائی می‌تواند اردوغان را میان نیروهای اسلام‌گرای داخل و خارج ترکیه محبوب کند اما نباید فراموش کرد که ترکیه تحت رهبری او خود در نتیجه تعامل با غرب در سال‌های اخیر قدرت گرفته است.

یکی از انتقادهایی که گروه‌های اسلام‌گرای ترکیه از آغاز جنگ به اردوغان داشته‌اند این است که او به‌جای طرفداری از «مظلوم»، موضع میانه‌داری اتخاذ کرده و می‌خواهد بین «طرفین» میانجی‌گری کند. در روزهای آغازین جنگ، هم دولت ترکیه و هم شخص اردوغان از عبارت «طرفین» به‌جای نام بردن از اسرائیل و فلسطین استفاده کردند به نظر می‌رسد که طرفداری اردوغان از حماس، به‌ویژه پس از آنکه او ۱۷ روز از میانجی‌گری و صلح سخن گفته بود، معنای دیگری نیز دارد و آن اینکه ترکیه شانس میانجی‌گری را از دست داده تلقی می‌کند.

اردوغان می‌خواهد هم حامی مظلوم باشد و هم شریک ظالم! برخی از رسانه‌های ترکیه می‌گویند که در ۷ اکتبر، زمانی که جنگ میان اسرائیل و حماس به وجود آمد، برخی از سران حماس در این کشور بودند. اما با این حال، با آغاز جنگ، دولت آنکارا از آنها می‌خواهد که ترکیه را ترک کنند. عدم حضور هیچ نماینده‌ای از حماس در گردهمایی‌ حمایت از فلسطین در استانبول، می‌تواند نشان آن باشد که اردوغان بر حمایت خود از حماس پافشاری نمی‌کند، اما آن را راهی برای فتح افکار عمومی داخل و مسلمانان خارج از کشور می‌داند.

در عین حمایتی که اردوغان از حماس می‌کند، ترکیه تلاش کرده است روابط با اسرائیل را در حوزه‌های مختلف حفظ کند. گسترش مدام صادرات ترکیه به اسرائیل از سال ۲۰۰۰ به این‌سو و رسیدن آن به حجم ۶،۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، نمودی از آن است که آنکارا با داشتن ارتباط با طرفین، بیشتر به‌دنبال رساندن پیام به کشورهای اسلامی و عربی است.

اما اردوغان تنها به‌دنبال کسب جایگاه رهبری در منطقه نیست، بلکه او در عین حال می‌خواهد وحدتی نیز میان مردم خود به وجود آورد؛ مردمی که اکثریت‌شان حامی فلسطین هستند و بنابر نظرسنجی‌ها تنها 3 درصدشان در این جنگ خواهان آن هستند که دولت‌شان از اسرائیل حمایت کند. از این‌رو این موقعیت را می‌توان شانسی برای اردوغان دانست تا جامعه دوقطبی ترکیه در حوزه سیاسی را به‌واسطه موضوع فلسطین یکپارچه‌تر کند.

اردوغان با چفیه‌ای قرمز در گردهمایی حمایت از فلسطین حاضر شد و گفت: دولتش علیه اسرائیل برنامه‌ای حقوقی در دست بررسی دارد تا این کشور را به‌عنوان «جنایتکار جنگی» مطرح کند. در مقابل، مردم حاضر در این گردهمایی، انتظار دیگری داشتند؛ آ‌ها شعار می‌دادند «یاالله، بسم‌الله، الله‌اکبر» و «سربازان ترک به سوی غزه».

نیویورک‌تایمز: حملات سایبری به اسرائیل بسیار پیچیده شده است

«عملیات سایبری هکرهای وابسته به ایران در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده پیشرفت در توانایی‌های نفوذ این گروه است».

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مطلب فوق نوشت: هکرهای ایرانی دیگر تنها به‌دنبال مختل کردن فعالیت سامانه‌ها نیستند و از عملیات خود برای جاسوسی استفاده می‌کنند.

 این تحلیل براساس تحقیقات شرکت اسرائیلی- آمریکایی «چک‌پوینت»، فعال در زمینه امنیت سایبری، درباره عملیات هکرهای مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ارائه شده است.

در یک سال گذشته هکرهای وابسته جمهوری اسلامی به قصد کسب اطلاعات مهم امنیتی، مراکز اطلاعاتی و دفاعی تعدادی از کشورهای منطقه مانند اسرائیل را هدف قرار دادند.

هکرهای ایرانی توانسته‌اند به ایمیل‌های گروهی از اهداف خود مانند مقام‌های دولتی و نظامی، شرکت‌های مخابراتی و بنگاه‌های مالی دست یابند. بدافزاری که از سوی این هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این قابلیت را دارد که نقشه شبکه‌هایی را ثبت کند که هکرها به آن نفوذ کرده بودند. این نقشه‌ها می‌توانند برای برنامه‌ریزی و انجام حملات هکرهای ایرانی به زیرساخت‌های سایبری اهداف خود در آینده کمک شایانی کنند.

چک‌پوینت در گزارش خود نوشت هدف اصلی این عملیات سایبری، جاسوسی است و شیوه مورد استفاده این هکرها در مقایسه با عملیات گذشته آنها، به طرز قابل‌توجهی پیچیده‌تر است. نمایندگی ایران در سازمان از پاسخ به پرسش درباره عملیات هکرهای وابسته به تهران خودداری کرد. چک‌پوینت تایید کرد هکرهای ایرانی با موفقیت به رایانه‌های مرتبط با وزارت دفاع و همچنین سامانه بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در برخی کشورهای منطقه نفوذ کردند.

این شرکت در مورد داده‌های به سرقت رفته توضیحی ارائه نکرد و همچنین مشخص نکرد کدام سامانه‌های اسرائیلی هدف عملیات سایبری جمهوری اسلامی قرار گرفتند. نیویورک‌تایمز نوشت در ماه‌های اخیر حملاتی از سوی یک گروه هکری با نام «دُم شیر» علیه مؤسسات و نهادهای دولتی و محلی اسرائیل صورت گرفته است.

در ماه‌های اخیر هکرهای وابسته به جمهوی اسلامی، حماس و حزب‌الله در تلاش بوده‌اند تا دوربین‌های مداربسته، به‌ویژه دوربین‎‌های مداربسته غیردولتی در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان را هک کنند. اداره سایبری اسرائیل دو هفته قبل با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن هشدار درباره احتمال هک دوربین‌های مداربسته خانگی به وسیله سازمان‌های متخاصم، از اسرائیلی‌ها خواست اقدامات احتیاطی را در مورد این دستگاه‌ها انجام دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وحشیگری صهیونیست ها

ويدئو/

شهادت فوتبالیست فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی

بازیکن تیم ملی فوتبال فلسطین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.