سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایران در برهم زدن طرح عادی‌‌سازی موفق عمل کرده است

ایران در برهم زدن طرح عادی‌‌سازی موفق عمل کرده است

اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک(WINEP) در یادداشتی تحلیلی از مایکل آیزنشتات مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی موسسه واشنگتن و مایکل نایتز تحلیلگر امور نظامی و امنیتی عراق، ایران و کشورهای خلیج‌فارس در روز 13 اکتبر 21 مهر به بررسی آینده جنگ حماس و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
اندیشکده وینپ در این یادداشت عنوان می‌دارد: در حالی که اسرائیل جنگ خود را علیه حماس در غزه انجام می‌دهد، یک چالش بزرگ برای ایالات متحده جلوگیری از تشدید تنش از طریق مشارکت حزب‌الله لبنان، عراق، سوریه، حوثی‌ها در یمن و شاید حتی ایران خواهد بود. چنین رویدادی می‌تواند پیامدهای فاجعه باری برای امنیت اسرائیل و دیگر شرکای ایالات متحده و همچنین برای منافع آمریکا در خاورمیانه(غرب آسیا) و فراتر از آن داشته باشد.
در این یادداشت با‌اشاره به بازدارندگی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است: حزب‌الله بیش از 150000 راکت، خمپاره و موشک دارد که می‌تواند به مراکز جمعیتی و زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل آسیب زیادی وارد کند. ورود این گروه به جنگ، تحولی عمیقاً بی‌ثبات‌کننده خواهد بود، که بازدارندگی آن را به اولویت اصلی تبدیل می‌کند.
دشمنان اسرائیل و از جمله ایران در برهم زدن عادی‌‌سازی عربستان و اسرائیل (و شاید ظهور اتحاد نظامی آمریکا و عربستان) موفق بوده‌اند و اسرائیل را به یک جنگ ویرانگر جدید کشانده‌اند.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: حزب‌الله و ایران ممکن است بخواهند نیابت‌ها و شرکای خود را داشته باشند- یعنی شبه نظامیان مستقر در سوریه، شبه نظامیان عراقی و حوثی‌های یمن- جبهه‌های بیشتری را با اسرائیل باز کنند و در نتیجه محاسبات نظامی آن را پیچیده کنند. اسرائیل قطعاً با چالش‌های مهمی در حمله به اهداف در عراق و یمن، به‌ویژه زمانی که درگیر عملیات در غزه و در امتداد مرز شمالی خود است، مواجه خواهد شد.
گاردین: سیا اذعان و اعتراف کرد که کودتای 1953 ایران که از آن حمایت می‌کرد غیر دموکراتیک بود
موضوع اذعان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دخالت و حمایت از کودتای 28 مرداد 1332 که برای اولین بار اتفاق افتاده است یکی از سوژه‌های رسانه‌های بین‌المللی در این روزها است.
در همین رابطه روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی در روز 13 اکتبر 21 مرداد به این موضوع پرداخته و عنوان می‌دارد: سیا برای اولین بار اذعان کرد که کودتای 1953 که در ایران از آن حمایت کرد و نخست‌وزیر آن را سرنگون کرد و حکومت محمدرضا پهلوی را تثبیت کرد، غیردموکراتیک بود.
گاردین اظهار می‌دارد: سیا در سال 2013 نقش خود را در کودتای سرنگون شدن محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران، پذیرفت، اما تاکنون علناً غیردموکراتیک بودن این اقدام را اعتراف نکرده است. این اعتراف در یک پادکست جدید منتشر شد که جزئیاتی را درباره یکی از مشهورترین عملیات سیا (عملیات آرگو) فاش کرد.
در ادامه این یادداشت عنوان شده: بسیاری از تاریخچه رسمی این سازمان از کودتا محرمانه باقی مانده است، و درک عمومی از رویدادی که هنوز هم طنین‌انداز است، پیچیده است، زیرا تنش‌ها بین تهران و واشنگتن همچنان بالاست. این آژانس در بیانیه‌ای در پاسخ به سؤالات آسوشیتدپرس گفت: «رهبری سیا متعهد است تا حد امکان با مردم روراست باشد». پادکست سیا بخشی از این تلاش است – و ما می‌دانستیم که اگر می‌خواهیم این داستان باورنکردنی را بگوییم، شفافیت در مورد زمینه تاریخی پیرامون این رویدادها و نقش سیا در آن مهم است.»
گاردین می‌افزاید: نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، کودتای سال 1953 را نشانه «آغاز مداخله بی‌امان آمریکا در امور داخلی ایران» توصیف کرد و اعتراف آمریکا را محکوم کرد. این هیئت در بیانیه‌ای اعلام کرد: پذیرش آمریکا هرگز به معنای اقدام جبرانی یا تعهد واقعی برای خودداری از مداخله در آینده نیست و سیاست خرابکارانه آن را در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نداده است.
گاردین تصریح کرد: این کودتا همچنین سیا را به یک سری اقدامات بیشتر در کشورهای دیگر، از جمله گواتمالا، سوق داد، جایی که عملیات مخفیانه ایالات متحده در سال 1954 یک دیکتاتور نظامی را بر سر کار آورد و جرقه یک جنگ داخلی 40 ساله را زد که احتمالاً حدود 245000 نفر را کشته است.اما بخش‌های زیادی از ارزیابی مجدد سیا از کودتا، علی‌رغم تلاش‌هایی که بایگانی امنیت ملی مستقر در دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده است، به شدت ویرایش شده است.
گاردین همچنین اذعان داشت: این‌اشتباه است که بگوییم عملیات کودتا به طور کامل از حالت طبقه‌بندی سیا خارج شده است. مالکوم بایرن از آرشیو امنیت ملی گفت که بخش‌های مهمی از سوابق هنوز پنهان مانده است.»
رویترز: محدود کردن صادرات نفت ایران در شرایط فعلی برای آمریکا دشوار است
خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی از ناتالی گروور خبرنگار حوزه انرژی این خبرگزاری و خبرنگار سابق گاردین و احمد قدر خبرنگار حوزه انرژی در روز 13 اکتبر به بررسی تاثیرات جنگ حماس و رژیم صهیونیستی بر بازار انرژی و سناریو‌های محتمل پرداخته است.
این خبرگزاری مطرح بریتانیایی عنوان می‌دارد: جنگ بین حماس و اسرائیل یکی از مهم‌ترین خطرات ژئوپلیتیکی برای بازارهای نفت از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته است.
رویترز عنوان می‌دارد: برخلاف روسیه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان، اسرائیل تولید انرژی بسیار کمی دارد. اما این خطر وجود دارد که جنگ به تولیدکنندگان بزرگ انرژی در خاورمیانه(غرب آسیا) سرایت کند و بر جریان نفت و گاز تأثیر بگذارد.
در ادامه این گزارش عنوان شده: در حالی که این جریان‌ها هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته‌اند، تحلیلگران و ناظران بازار به چندین عارضه بالقوه بزرگ در صورت تشدید درگیری‌ اشاره می‌کنند.
اول، ایالات متحده می‌تواند تحریم‌های ایران را تشدید کند، در صورتی که این تحریم‌ها در حمله حماس به اسرائیل نقش داشته باشد، که می‌تواند بازار نفت که از قبل عرضه نشده است را بیشتر تحت فشار قرار دهد. ایران می‌تواند با ایجاد اختلال در جریان انرژی از همسایگان اوپک از طریق تنگه هرمز مقابله به مثل کند.
دوم، توافقی که با میانجیگری واشنگتن برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل انجام می‌شود، که می‌تواند منجر به افزایش تولید نفت این کشور شود، ممکن است از مسیر خارج شود.
رویترز در ادامه این سؤال را مطرح می‌کند که واکنش بازار نفت تاکنون چگونه بوده است؟و در پاسخ به این سؤال عنوان می‌دارد:پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، قیمت نفت برنت طی هفته گذشته بیش از 5 دلار جهش کرد و به بالای 90 دلار در هر بشکه رسید. عربستان سعودی و روسیه قبلاً اعلام کرده‌اند که عرضه داوطلبانه خود را تا پایان سال 2023 کاهش می‌دهند و قیمت نفت را به بالاترین حد در 10 ماه گذشته در اواخر سپتامبر رسانده‌اند، پیش از اینکه نگرانی‌های اقتصاد کلان آنها را دوباره در هفته گذشته به‌طور چشمگیری کاهش داد.
هرگونه اختلال در تنگه هرمز بازار نفت را پیچیده‌تر می‌کند
در ادامه این گزارش اظهار شده است:دیوید گلدوین، فرستاده ویژه سابق در امور انرژی بین‌الملل در وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت که عوامل بنیادی بیشتر از جنگ محرک قیمت‌ها خواهند بود.راب تومل، مدیر ارشد پورتفولیوی تورتویز کپیتال، گفت که بعید است قیمت نفت به طور قابل توجهی افزایش یابد، مگر اینکه اختلالی در تنگه هرمز، مهم‌ترین شریان نفتی جهان که یک پنجم عرضه جهانی را حمل می‌کند، ناشی از ایران یا هر کشور دیگری باشد.
رویترز همچنین تصریح کرد: علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده، صادرات نفت خام ایران در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است و بخشی از کاهش داوطلبانه 1.3 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) توسط ریاض و مسکو را جبران کرده است.
این خبرگزاری انگلیسی مدعی است: تحریم‌های سخت‌تر ایالات متحده علیه تهران، عرضه نفت خام را تهدید می‌کند و قیمت‌های انرژی را هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی افزایش می‌دهد، چیزی که جو بایدن، رئیس‌جمهور مایل است از آن پیش از انتخابات 2024 اجتناب کند.
تحلیلگران می‌گویند: «با توجه به اینکه اهداف سیاستی جریان نفت روسیه را حتی در اوج درگیری روسیه و اوکراین هدف قرار نداده است، ما انتظار نداریم که صادرات نفت ایران نیز محدود شود». تحلیلگران گفتند که بعید است ایالات متحده تحریم‌ها را بدون موافقت عربستان سعودی برای جایگزینی بشکه‌های از دست رفته ایران تشدید کند.
این خبرگزاری با‌اشاره به این سؤال که «معامله عربستان سعودی و اسرائیل چه می‌شود؟» عنوان می‌دارد: منابع آگاه از ریاض روز جمعه به رویترز گفتند که عربستان سعودی برنامه‌های مورد حمایت آمریکا برای عادی ‌سازی روابط با اسرائیل را موقتا کنار می‌گذارد که نشان‌دهنده ارزیابی مجدد سریع اولویت‌های سیاست خارجی این کشور به دلیل جنگ بین اسرائیل و حماس است.
هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد تا به تضمین این توافق کمک کند.
واشنگتن گفته است که تلاش‌ها باید ادامه یابد، اما بن کیهیل از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در ایالات متحده گفت که گفت‌وگوها اکنون می‌تواند به حالت تعلیق درآمده و راه مهم همکاری آمریکا و عربستان را مسدود کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

 قتل یک سیاه‌پوست دیگر درآمریکا زیر زانوی پلیس

قتل وحشیانه «جرج فلوید» وقتل فرانک تایسون آمریکایی در آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.