سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جنگ اوکراین کمانه کرد رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد

جنگ اوکراین کمانه کرد رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد

در حالی که دولت آمریکا از طریق جنگ نیابتی در اوکراین به دنبال سرنگونی و شکست دولت روسیه بود اما این جنگ کمانه کرد و این خود آمریکاست که به نوشته رسانه‌های غربی و به دنبال برکناری رئیس ‌مجلس نمایندگان این کشور که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است گرفتار هرج و مرج‌، آشوب و جنگ داخلی شده است.

اوضاع سیاسی آمریکا روز به روز به سمت بی‌ثباتی و آشوب بیشتر پیش می‌رود. در این کشور و یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری شکاف دو قطبی به شدت تشدید شده است و دو حزب از اقتصاد گرفته تا سیاست و امنیت به جان هم افتاده‌اند‌، مسئله‌ای که منجر به ناامیدی مردم آمریکا از هر دو حزب شده است. دولت آمریکا که طی 19 ماه گذشته و از طریق جنگ اوکراین به دنبال ایجاد هرج و مرج، آشوب و در نهایت براندازی و سرنگونی دولت روسیه بود حالا جنگ اوکراین کمانه کرده و به خود دولت آمریکا اصابت کرده است. محاکمه ترامپ و پسران به اتهام کلاهبرداری، ارائه طرح استیضاح بایدن به اتهام فساد، تنها بخشی از این هرج و مرجی است که آمریکا در آن گرفتار شده است. جدیدترین نمود کمانه کردن جنگ اوکراین به خود آمریکا را می‌توان در برکناری رئیس‌ مجلس نمایندگان این کشور دید که روز سه شنبه برای اولین بار در تاریخ این کشور رخ داد.خود رسانه‌های غربی از این برکناری تحت عنوان زلزله سیاسی، درماندگی‌، آشوب‌، هرج و مرج و جنگ داخلی بین جمهوری‌خواهان یاد می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها «کوین مک‌کارتی»، رئیس ‌جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا بعد از آنکه کنگره از تعطیلی دولت واشنگتن با تصویب یک بودجه موقت جلوگیری کرد، با تهدید پایان زودهنگام سمتش به دلیل درخواست نماینده هم‌حزبی برای برکناری او مواجه شد.

مجلس نمایندگان آمریکا شنبه با ۳۳۵ رای موافق در برابر ۹۱ رای مخالف یک لایحه بودجه موقت را که برای ۴۵ روز بودجه سازمان‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور را تامین می‌کند به تصویب رسانده و جلوی تعطیلی این دولت را قبل از منقضی شدن بودجه‌اش، گرفت. این بودجه موقت بعدا توسط مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌هاست نیز تصویب شده و برای امضا نزد جو بایدن فرستاده شد. همین مسئله کافی بود تا روند برکناری مک کارتی از سوی جمهوری‌خواهان کلید بخورد.«مت گائتز»، یک نماینده جمهوری‌خواه تندرو روز یکشنبه به «سی.ان.ان» اعلام کرد، با جریان ‌انداختن «طرح برکناری» خواستار رأی‌گیری برای کنار گذاشتن مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان خواهد شد. روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان این تهدید را علنی کرده و مک کارتی را طی یک رأی‌گیری برکنار کردند. مک کارتی ۵۸ ساله در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا با ۲۱۶ رای مثبت در برابر ۲۱۰ رای منفی نمایندگان از ریاست مجلس نمایندگان برکنار شد. به گزارش ایرنا

«مت گاتز» نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و طراح برکناری مک کارتی در سخنانی گفت: مک کارتی توافقاتی را که با ما در ژانویه(دی) گذشته انجام داد، نقض کرد.  او مجلس نمایندگان را فلج کرد و پیش‌نویس لوایح تخصیصی را در نظر نگرفت. «نانسی میس»، نماینده جمهوری‌خواه نیز گفت: مک کارتی با هیچ حزبی صادق نبود و اگر در سمت خود باقی می‌ماند، باعث

هرج و مرج می‌شد. ما رئیس ‌مجلس نمایندگان صادقی می‌خواهیم که به وعده‌های خود عمل کند.«مک کارتی» جمهوری‌خواه زمستان گذشته، هنگام انتخاب هم با مخالفت هم حزبی‌های تندروی خود رو‌به‌رو بود که پس از  ۱۵ دور رای‌گیری توانست بر کرسی ریاست مجلس نمایندگان تکیه بزند. سرنوشت این رای‌گیری می‌تواند زمینه را برای یک مناقشه بی‌سابقه در مجلس نمایندگان آمریکا فراهم کند. حالا مک کارتی رئیس ‌مجلسی

است که کوتاه‌ترین زمان حضور در این سمت یعنی ۲۶۹ روز را از سال ۱۸۷۶ دارد. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌ موقت مجلس نمایندگان آمریکا از فهرستی که مک کارتی هنگام شروع به کارش به منشی این مجلس ارائه داده ‌است انتخاب می‌شود. تا زمانی که برای انتخاب رئیس ‌جدید مجلس نمایندگان رأی‌گیری شود «پاتریک مک‌هنری»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای شمالی به‌عنوان رئیس ‌موقت مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که انتخاب رئیس ‌جدید مجلس نمایندگان شاید چند هفته طول بکشد.

زلزله سیاسی و جنگ داخلی

برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بازتاب گسترده‌ای در میان سیاستمداران این کشور و رسانه‌ها داشت؛ به طوری که ناظران و مطبوعات عزل وی را «زلزله سیاسی»، «آشوب»، «هرج و مرج» و «آغازگر جنگ داخلی جمهوری‌خواهان» و توصیف کردند. به گزارش ایرنا، رویترز بامداد چهارشنبه این اقدام را «شورش» علیه مک‌کارتی خواند و نوشت: نزاع داخلی جمهوری‌خواهان، کنگره را بیش از پیش به آشوب کشاند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز تاکید کرد که برکناری مک‌کارتی واشنگتن را دچار هرج و مرج کرد. از سوی دیگر، ای.بی.سی استرالیا نوشت که اقدام یک نماینده علیه رئیس ‌خود، آغازگر جنگ داخلی جمهوری‌خواهان شد. شورش هم حزبی‌های «مک‌کارتی» واکنش‌هایی نیز در میان دموکرات‌ها نیز در پی داشت و سبب شد که آنها جمهوری‌خواهان را به ناتوانی در اداره امور کشور متهم کنند.

«پارمیلا جایاپال» نماینده دموکرات ایالت واشنگتن در مجلس نمایندگان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حال حاضر، اخلال در عملکرد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان چیزی نیست که از آن لذت ببرم. مردم آمریکا استحقاق دارند دولتی داشته باشند که عملکرد خوب و آرامی داشته باشد. اکثریت جمهوری‌خواه قادر به انجام این کار نیست.» «جری کالنی» نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا اظهار کرد: «جمهوری‌خواهان در وضع دشواری هستند و در پی یافتن نامزدی هستند که بتواند اکثریت آرا را کسب کند.» این در حالی است که با آغاز جنگ داخلی و آشوب در حزب جمهوری‌خواه شماری از هم‌حزبی‌های مک‌کارتی همچنان به حمایت و تمجید از رئیس ‌معزول خود ادامه دادند. «کلی آرمسترانگ» نماینده جمهوری‌خواه ایالت داکوتای شمالی در حمایت از مک‌کارتی گفت که وی همچنان حمایت اکثریت اعضای مجلس را دارد و هیچ کسی بهتر از او نیست.«تام کول» نماینده جمهوری‌خواه اوکلاهما و از حامیان مک‌کارتی هم هشدار داد که این برکناری رئیس مجلس نمایندگان «ما را به سمت آشوب می‌برد.»

روایت درماندگی آمریکا

تارنمای «پولیتیکو » هم برکناری «کوین مک کارتی» از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را نشانه درماندگی حزب جمهوری‌خواه و احتمال از دست دادن توانایی اداره موثر این مجلس و بروز هرج و مرج ارزیابی کرد. این رسانه آمریکایی نوشت: ژانویه (دی) گذشته هنگامی که «کوین مک کارتی» حتی قبل از این که همکارانش به او رای دهند، شروع به انتقال وسایل خود به دفتر ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کرد، مت گیتس (عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از فلوریدا) وی را متهم کرد که بدون مجوز صاحب این کرسی شده است. پولیتیکو نوشت: مک کارتی در ۹ ماه ریاست خود در مجلس نمایندگان آمریکا هرگز اداره آن را به معنای واقعی کلمه در تاریخ آمریکا برعهده نداشت. وی هیچ‌گاه ترسی ایجاد نکرد و به دنبال جلب الطاف حامیان جمهوری‌خواهش بود که تا آخر در کنار او ماندند اما او نفوذ چندانی نداشت تا لطف آنها را جبران کند.

پولیتیکو می‌افزاید: «خلع مک کارتی از قدرت، شواهد قابل توجهی از وضعیت جمهوری‌خواهان مدرن را نشان می‌دهد. این حزب که قبلا به سمت اقتدار و نظم تمایل داشت، اکنون با چیزی شبیه نهیلیسم «هیچ انگاری» مواجه است. سیاست تحقیرآمیزی که به طرز ماهرانه توسط ترامپ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اکنون با وحشی‌گری کمتری نسبت به لیبرال‌ها و رسانه‌ها، دامن رهبران جمهوری‌خواه مفلوکی مانند مک کارتی را گرفته است.» پولیتیکو در پایان نوشت: «مجلس نمایندگان آمریکا اکنون مانند یک دولت درمانده است. حزب جمهوری‌خواه رهبرانی را انتخاب می‌کند که ظرفیت رهبری اعضا را ندارند و اعضا نیز علاقه‌ای به رهبری این حزب ندارند. مک کارتی اکنون مانند یکی از جانشینان لئونید برژنف دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق است که قبل از انحلال دولت میخائیل گورباچف در پایان جنگ سرد برای مدتی کوتاه رهبری کردند. برژنف خود مدتی طولانی دبیرکلی این حزب را برعهده داشت.»

اخراج پلوسی

از حواشی دیگر اخراج مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا این که «پاتریک مک‌هنری»، سرپرست موقت این مجلس به نانسی پلوسی، رئیس‌ سابق مجلس نمایندگان دستور داد تا دفتر خود در ساختمان کنگره را تخلیه کند. نانسی پلوسی هم این موضوع را تایید کرد و گفت، رئیس ‌موقت مجلس نمایندگان آمریکا او را از محل کارش در کنگره بیرون کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از «پولیتیکو»، ایمیلی به دفتر نانسی پلوسی رئیس‌سابق مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شد که توسط یکی از دستیاران ارشد کمیته اداری مجلس نمایندگان نوشته شده بود: «لطفاً فردا این مکان را خالی کنید، این دفتر بازگشایی خواهد شد. طبق این ایمیل، دفتر مذکور طبق دستور سرپرست جدید مجلس نمایندگان آمریکا تخصیص مجدد خواهد یافت.» پلوسی در بیانیه‌ای از این اخراج انتقاد کرد و آن را «انحراف شدید از سنت» خواند. وی افزود که او در طول تصدی خود به دنیس‌هاسترت، رئیس‌سابق مجلس نمایندگان، «تعداد بسیار وسیع‌تری از دفاتر را برای هر زمانی که او می‌خواست» داد. به نقل از شبکه خبری ان.بی.سی، این دستور درست چند ساعت پس از آن صادر شد که «پاتریک مک‌هنری» رئیس‌موقت مجلس نمایندگان آمریکا جای کوین مک‌کارتی را گرفت که برکنار شده است.اکثریت قانونگذاران مجلس نمایندگان دفاتر خود را در ساختمان‌های اطراف کنگره دارند؛ اما پلوسی چون سابق بر این رئیس ‌مجلس بوده، در کنگره دفتر داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

داعش خراسان، سگان آمریکایی

ويدئو/ داعش خراسان، سگان آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.