سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / کاخ سفید در حال پذیرش واقعیت ایران هسته‌ای است

کاخ سفید در حال پذیرش واقعیت ایران هسته‌ای است

عضو ارشد ‌اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» با انتشار یک یادداشت در وبگاه «نشنال‌اینترست» نوشت: «متاسفانه» ایران یک قدرت هسته‌ای است و کاخ سفید در حال پذیرش این واقعیت است.

«گِرِگ پریدی» عضو ارشد بخش خاورمیانه در ‌اندیشکده «مرکز منافع ملی» آمریکا در وبگاه «نشنال اینترست» این کشور، یادداشتی تحت این عنوان منتشر کرد: «گزینه‌های بد بایدن در قبال ایران».

به گزارش فارس، این تحلیلگر ارشد آمریکایی در مطلب خود تصریح کرده که متاسفانه ایران یک قدرت هسته‌ای است و کاخ سفید در حال پذیرش این واقعیت است و در ادامه نوشته است: «به دنبال تبادل زندانیان که هفته گذشته بین ایالات متحده و ایران پس از انتقال ۶ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران انجام شد، منتقدان دولت بار دیگر مخالفت خود را با معامله با دولت فعلی ایران ابراز کردند. علاوه‌بر شروط تایید شده توافق مبادله زندانیان و انتقال دارایی‌ها، در ماه‌های اخیر همچنین مشخص شده است که تلاش‌های گسترده‌تری برای تشویق ایران به کاهش سرعت برنامه غنی‌‌سازی اورانیوم و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در جریان است.

 هدف از این کار ایجاد «تفاهمات» غیررسمی با ایران از طریق ترکیبی از «خط قرمزهای» ایالات متحده و کاهش آشکار تحریم‌ها که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد، به جای مذاکره برای توافق رسمی است؛ توافق رسمی که اگر حاصل شود مشمول بررسی کنگره بر اساس قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران (قانون اینارا) خواهد بود.»

به نوشته عضو ارشد ‌اندیشکده مرکز منافع ملی آمریکا، «این رویکرد حمایت علنی کمی در میان طبقه سیاسی هر یک از این حزب در واشنگتن خواهد داشت. اما در فقدان هرگونه جایگزین‌های بهتر، (چنین وضعیتی) فرصتی را برای دولت بایدن برای جلوگیری از تشدید بحران با ایران و مقابله با تحرکات عربستان سعودی برای بالا بردن بهای نفت ایجاد می‌کند؛ هر یک از این دو اقدام می‌تواند تلاش بایدن برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ را تضعیف کند.»

در شرایطی که دولت جو بایدن همچنان در حال پیش بردن سیاست «کارزار حداکثری» دولت دونالد ترامپ علیه ایران است، پریدی ادعا کرد که واشنگتن از شدت تحریم‌های نفتی کاسته است.

 این عضو ارشد ‌اندیشکده آمریکایی مدعی شد: «در زمینه نفت، در (فصل) تابستان به طور فزاینده‌ای آشکار شده است که ایالات متحده حتی بیشتر (از قبل) به سمت اجرای سست تحریم‌های صادرات نفت ایران رفته است… در حالی که وزارت خارجه (آمریکا) رسما چنین تغییر سیاستی را تکذیب کرده است، مقام‌های ایالات متحده تایید کردند که اجرای تحریم‌ها را با «شدت سبک‌تر» دنبال کرده‌اند. مطمئنا منتقدان مراودات دولت بایدن با ایران این موضوع را متوجه شده‌اند.»

به باور او، «عربستان سعودی در ژوئن اعلام کرد که کاهش تولید یک‌جانبه خود به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز را از ماه جولای آغاز کرده است، علاوه‌ بر کاهش تولید به عنوان بخشی از چارچوب اوپک پلاس، که اکنون حداقل تا پایان سال تمدید شده است. این حرکت غافلگیرکننده بود و نشان‌دهنده فشار بسیار تهاجمی برای با ثبات‌سازی بازار و حمایت از قیمت‌ها بود. از زمان اعلام عربستان سعودی، بهای نفت خام بیش از

۲۵ درصد افزایش یافته است و قیمت نفت برنت بالاتر از ۹۴ دلار است و پیش‌بینی خود اوپک کسری عرضه بزرگ ۳.۳ میلیون بشکه در روز برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.»

پریدی اضافه کرد: «در حالی که دولت بایدن در حال پیگیری یک توافق چندوجهی برای عادی‌‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل است که می‌تواند روابط آمریکا و عربستان را بهبود بخشد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که سیاست تولید نفت عربستان بخشی از مذاکرات کنونی آمریکا و عربستان سعودی باشد.

با توجه به اینکه تحلیلگران وال استریت دوباره در مورد پتانسیل نفت ۱۰۰ دلاری در هر بشکه صحبت می‌کنند و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال آینده در راه است، برای دولت بایدن اتخاذ (سیاست) اجرای سختگیرانه‌تر علیه ایران را دست‌کم دشوار خواهد کرد.»

تحلیلگر آمریکایی معتقد است: «در حال حاضر، تلاش برای جلوگیری از فاجعه در کوتاه مدت بهترین گزینه موجود است. این موضوع، رضایت‌بخش نیست اما با توجه به محدودیت‌هایی که آنها با آن مواجه هستند، از جمله از دست رفتن اعتبار ایالات متحده در نتیجه خروج رئیس‌جمهور ترامپ از برجام در حالی که ایران به آن توافق پایبند بوده است، اگر دولت بایدن واقعاً ایران را از یک مسیر اتمی شدن هسته‌ای دور کرده باشد؛ مسیری که به سرعت به بحران منتهی می‌شد، (دولت بایدن) شایسته دریافت اعتبار و تحسین است».

به باور وی، «اگر رئیس‌جمهور بایدن مجدداً در انتخابات پیروز شود… بعید است که دولت بایدن بتواند ایران را وادار کند که برنامه هسته‌ای خود را تا نزدیک به سطوح محدود تحمیل شده توسط برجام بازگرداند، چه برسد به اینکه بخواهد برخی از آن مفادی این توافق را «طولانی‌تر و قوی‌تر» بکند.»

در شرایطی که ایران بارها اعلام کرده برنامه هسته‌ای ایران صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است و سلاح اتمی مغایر با تعالیم و آموزه‌های اسلامی است، تحلیلگر آمریکایی در مطلب خود علیه برنامه هسته‌ای ایران موضع گرفت.

گِرِگ پریدی در پایان یادداشت خود نوشت: «متاسفانه ایران هم اکنون یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است، جایگاهی که حتی با درگیری نظامی هم امکان معکوس کردن و به عقب راندن دائمی آن وجود ندارد. مرکزیت دستور کار معقولانه برای توافق تکمیلی در دوره دوم ریاست جمهوری بایدن، روی احیای شفاف‌سازی و طولانی کردن زمان‌ گریز اتمی ایران باشد تا به جهان اطمینان بیشتری بدهد مبنی بر اینکه ایران همچنان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن باقی بماند و به یک قدرت هسته‌ای (دارای سلاح اتمی) تبدیل نشود».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

داعش خراسان، سگان آمریکایی

ويدئو/ داعش خراسان، سگان آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.