سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جایزه مصطفی دست دانشمندان پیرو علم نافع را به عنوان الگو در جهان بالا می‌برد

جایزه مصطفی دست دانشمندان پیرو علم نافع را به عنوان الگو در جهان بالا می‌برد

رئیس‌جمهور گفت: جایزه مصطفی(ص) به دنبال آن است تا دست فرهیختگان این رویکرد علمی را به عنوان نماد علم، دانش و فناوری در مقابل دیگر دانشمندان جهان بالا برده و آنها را به عنوان الگو برای پژوهشگران و محققان معرفی کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در جریان سفر به استان اصفهان، در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) که در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر رحمت (ص)، امام صادق‌(ع) و هفته وحدت، با بیان اینکه این همایش در پرتو نام مصطفی(ص) و برای تجلیل و تکریم مقام علم و دانش تشکیل شده است، گفت: والاترین علم از نظر پیامبر رحمت، علم نافعی است که برای سعادت و نجات انسان و باز کردن گره از زندگی انسان‌ها به‌کار آید و بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که انسان دارد، فرمول‌ها و روش‌هایی را کشف کند که انسان را به مقصد و مقصود والای خلقت خود برساند.

وی با بیان اینکه علم غیرنافع و با هدف کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار نه تنها به نجات انسان نمی‌انجامد، بلکه منجر به نابودی بشریت خواهد شد، بیان داشت: علم برخی دانشمندان به جای نفع رساندن به بشریت، در جهت نابودی انسان‌ها به‌کار گرفته شده که نمونه امروزی آن ساخت سلاح‌های اتمی به دست دانشمندان غیرمتعهد با علم غیرنافع و غیرالهی آنهاست.

رئیس‌جمهور نگاه علمی ناظر بر جایزه مصطفی را در خدمت انسان، حیات و سعادت انسان توصیف و تصریح کرد: برخلاف نگاه اومانیستی، این نگاه الهی به علم در خدمت بشر و تحقق اهداف خلقت و بعثت است. در نظام اسلامی توجه به علم و دانش یک امر محوری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید ویژه‌ای به آن دارند و مکررا از همه مراکز علمی و پژوهشی خواسته‌اند که با ضمیمه کردن دانایی‌ها به توانایی‌ها، برای تامین نیازهای زندگی انسان معاصر تلاش کنند.

نگرانی غرب از انقلاب اسلامی تشکیل یک تمدن رقیب بود

وی یکی از دلایل اصلی نگرانی جهان غرب از انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی را نگرانی از ایجاد یک تمدن رقیب دانست و اظهار داشت: اساس سیاست‌های غرب برای اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی همین بود که از برآمدن یک تمدن نوین با پشتوانه تجربه تاریخی درخشان تمدن اسلامی در گذشته هراس داشتند.

رئیسی با ‌اشاره به اینکه جهان اسلام امروز نیز شخصیت‌هایی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی را پرورش داده است که در عرصه علم، دانش و نوآوری درخشیده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز به نام و به پشتوانه نظام جمهوری اسلامی، ارتباطات علمی و فناورانه شکل گرفته و دانشمندان پیرو نگاه علم نافع قدرتی را در جهان اسلام رقم زده‌اند که به دنبال نجات انسان معاصر است.

وی با تاکید بر اینکه امروز آنچه غرب از آن وحشت داشت، شکل گرفته است، اظهار داشت: امروز بیداری ملت‌های اسلامی شکل گرفته و نگاه مردم مسلمان در اقصی نقاط عالم این است که می‌توانند با تکیه بر اسلام زندگی خود را به خوبی اداره کرده و به سعادت برسند، در حالی که غرب نهایت تلاش خود را کرد تا بگوید که اگر کسی به سراغ دین برود به یک زندگی قرون‌وسطایی خواهد رسید، غافل از اینکه با اتکا به دین می‌توان به برترین جایگاه‌ها دست یافت و محاسبات غرب را هم برهم زد.

رئیس‌جمهور با ارائه این پیشنهاد که برای غنا بخشیدن به جایزه علمی و فناوری مصطفی، علوم انسانی را نیز در کنار علوم پایه و مهندسی جزو رشته‌های علمی این رویداد قرار دهید، گفت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در علوم انسانی گام‌های بلندی در حوزه و دانشگاه برداشته‌ایم و جا دارد در چنین نشست‌هایی با حضور ‌اندیشمندان برای آنچه بر بشر امروز می‌گذرد چاره‌اندیشی شده و راهکارهای نو پیشنهاد شود.

رئیسی با ‌اشاره به اینکه امروز به برکت خون شهیدان مسلمانان می‌خواهند مسلمان زندگی کنند، افزود: امروز مسلمانان هویت اسلامی خود را بازیافته و اقتضای این هویت این است که زندگی‌شان اسلامی باشد. تلاش کنید که نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های شما صرفا در کتابخانه‌ها باقی نماند و در عرصه زندگی انسان معاصر راهگشا باشد؛ این خواست مردم و انسان معاصر از فرهیختگان و دانشمندان و روشنفکران است.

دکتر رئیسی تفاوت رویداد جایزه مصطفی(ص) را با دیگر نشست‌های مشابه در نگاه آن به علم دانست و گفت: جایزه مصطفی به علم و دانشی اعطا می‌شود که دو بال علم و ایمان دارد، علمی که اصالت دارد و به دنبال رقم زدن سعادت و رفاه بشریت و تمدن نوین اسلامی باشد. جایزه مصطفی(ص) به دنبال آن است تا دست فرهیختگان این رویکرد علمی را به عنوان نماد علم، دانش و فناوری در مقابل دیگر دانشمندان جهان بالا برده و آنها را به عنوان الگو برای پژوهشگران و محققان معرفی کند.

رئیس‌جمهور:

دست‌اندازهای اداری شناسایی

و رفع شود

جلسه شورای‌ عالی اداری کشور صبح شنبه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و سه دستور «الگوی عمومی تحول نظام اداری»، «آئین‌نامه شورای راهبری تحول اداری دستگاه‌های اجرایی و استانی» و «ادغام واحدهای استانی و شهرستانی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سطوح تقسیمات کشوری» پس از بررسی و تبادل نظر اعضا به تصویب رسید.

بخش قابل توجهی از نارضایتی‌ها

از نظام اداری مربوط به زمان‌بر بودن انجام امور است

رئیسی در این جلسه با تاکید بر اهمیت و ضرورت تحول نظام اداری کشور، شرط اول در تحقق تحول را برخورداری مدیران از «نگاه و انگیزه تحولی» دانست و افزود: شرط دوم موفقیت در اجرای تحول «اصلاح فرآیندها» است زیرا بخش قابل توجهی از نارضایتی‌ها از نظام اداری مربوط به طولانی بودن فرآیندها و زمان‌بر بودن انجام امور اداری است.

ارتقا و اصلاح منابع انسانی

 متناسب با وزن آن در نظام اداری مورد توجه قرار گیرد

وی با بیان اینکه دست‌اندازهای مسیر اداری باید به دقت شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود، بر «تحول فرآیندی» به‌عنوان بخش سوم تحول در نظام اداری تاکید کرد و اظهار داشت: برنامه‌ای که در این جلسه به عنوان الگوی عمومی تحول نظام اداری ارائه شده بیشتر ناظر بر تحول در سامانه‌هاست، اما ضرورت دارد موضوع ارتقای سرمایه انسانی و اصلاح منابع انسانی نیز متناسب با وزن و جایگاه آن در نظام اداری در این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی در اجرای بخشنامه‌های تحول نظام اداری

رئیس‌جمهور بخشنامه‌های تهیه شده را به شرط اجرای مطلوب مفید دانست و بر ضرورت هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی در اجرای این بخشنامه‌ها تاکید کرد.

در این جلسه، همچنین وزرای راه و شهر‌سازی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از مسئولان دستگاه‌های اجرایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره دستورات مطرح در جلسه پرداختند.

قدردانی از لحاظ توجه به شاخص‌های هوشمند‌سازی و کمک این بخشنامه‌ها به تحقق دولت هوشمند، ضرورت هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی برون‌سازمانی قبل از آغاز اجرای این بخشنامه‌ها و به‌ویژه بخشنامه الگوی عمومی تحول نظام اداری و برگزاری جلسات هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی برای آغاز اجرای این دستورالعمل‌ها از اهم نکات مطرح شده در جلسه از سوی اعضا بود.

رفع مشکلات ناشی از تنش آبی

و کاهش تورم از برنامه‌های اصلی دولت بوده است

خبر دیگر اینکه، آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر جمعه در جریان سفر به استان اصفهان، با حضور در منزل حضرت آیت‌الله مظاهری با ایشان دیدار کرد.

حضرت آیت‌الله مظاهری در این دیدار با تاکید بر اهمیت موضوع تامین آب برای استان اصفهان، از اقدامات رئیس‌جمهور، دولت و استانداری اصفهان در این زمینه قدردانی کردند و تلاش بیشتر برای کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی را خواستار شدند.

توجه بیشتر به رفع مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم و رسیدگی به مشکلات فرهنگی و برخی ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از دیگر محورهای صحبت‌های این مرجع عالی‌قدر تقلید بود.

رئیس‌جمهور نیز در این دیدار با تشریح اقدامات دولت برای کاهش و رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور به‌ویژه استان اصفهان، کاهش تورم را از برنامه‌های اصلی دولت از ابتدای استقرار تا کنون دانست و به تبیین دستاوردهای دو سال گذشته پرداخت.

رئیسی حضرت آیت‌الله مظاهری را دارای جایگاهی برجسته نزد مردم اصفهان دانست و گفت مراجع تقلید همواره مورد اعتماد و محل رجوع مردم بوده‌اند.

رئیس‌جمهور با‌ اشاره به شاخص‌های مثبت اقتصادی، از رشد اقتصادی تا کاهش و از بین رفتن کسری بودجه، کاهش رشد نقدینگی و کاهش نرخ بیکاری تاکید کرد که تمرکز دولت همواره بر این است که آثار این شاخص‌های مثبت اقتصادی به سفره مردم برسد.

دیدار رئیس‌جمهور  با جمعی از خانواده شهدای مدافع امنیت اصفهان

آیت‌الله رئیسی در سفر یک روزه خود به اصفهان همچنین با خانواده‌های چهار تن از شهدای مدافع امنیت این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در دیدار خانواده‌های شهیدان اسماعیل چراغی، محسن حمیدی، محمدحسین کریمی دلیگانی و محسن رضایی که در جریان اغتشاشات سال گذشته به شهادت رسیدند، با بیان اینکه شهدای مدافع امنیت به‌دلیل مظلومیت مضاعف جایگاهی خاصی در نزد مردم دارند افزود: امنیت امروز کشور مرهون این شهداست که برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و همچنین امنیت کشور سینه سپر کردند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

رئیس‌جمهور در ادامه عدم استقبال مردم از فراخوان‌های متعدد دشمن و ضد انقلاب در سالگرد حوادث سال گذشته را یکی از برکات خون مطهر شهدای مدافع امنیت دانست و گفت: این شهدا از آنجا که مظلومانه و در مقابل چشم مردم به شهادت رسیدند، خونشان در جامعه موجب روشنگری شد و بسیاری از آنها که دچار ابهام و تردید شده بودند نیز دریافتند مسئله دشمن حجاب و حقوق زنان نیست بلکه مشکل اصلی آنها اصل این نظام و انقلاب و امنیت و اقتدار کشور است.

خون مطهر شهدا سنگ زیر بنای امنیت

و اقتدار کشور است

رئیسی با بیان اینکه ایثار و فداکاری شهدای مدافع امنیت سنگ زیر بنای امنیت و اقتدار کشور است، افزود: اگرچه داغ این شهدا برای خانواده‌هایشان سنگین است اما یاد و نام این شهیدان و آثار و برکات خونشان در جامعه ماندگار خواهد شد.

رئیس‌جمهور خطاب به خانوا‌ده‌های شهدا: از موضع صاحبان این انقلاب

مسائل و مشکلات را مطالبه کنید

رئیس‌جمهور در ادامه خانواده معظم شهدا را پرچم‌های برافراشته ایثار و شهادت در جای‌جای کشور دانست و خطاب به آنها گفت: هرگز از آرمان این شهدا عقب‌نشینی نکنید، از موضع صاحبان این انقلاب مسائل و مشکلات را مطالبه کنید، دولتمردان و مسئولان نیز افتخارشان خدمتگزاری به مردم و به ویژه خانواده شهداست و بدانید در بخش‌های مختلف کشور خادمان مردم برای رفع مشکلات شبانه‌روزی در حال کار و تلاشند.

کیفی‌‌سازی تولید در صنعت نفت

از اهداف محوری دولت

در راستای ارتقای سلامت مردم است

آیت‌الله رئیسی همچنین در مراسم بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان، ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از دست‌اندرکاران صنعت نفت و شرکت پتروپالایش اصفهان به خاطر اجرای این طرح بزرگ ملی، مدیریت تولید و مصرف در نفت، گاز و پتروشیمی کشور را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: مدیریت این دو بخش منجر به تولید محصول با کیفیت، رفع ناترازی و رونق صادرات محصولات نفتی خواهد شد که عواید آن بخش‌های دیگری را تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه با ‌اشاره به اقدام بزرگ این پتروپالایشگاه در تولید روزانه 120 هزار بشکه سوخت پاک، کیفی‌‌سازی تولید در صنعت نفت را از جمله اهداف محوری دولت و موجب رفع آلایندگی و ارتقای سلامت مردم عنوان کرد و گفت: به همان میزانی که اعداد و ارقام در تولید مورد توجه است، باید کیفیت در تولید بنزین، گازوئیل و سایر محصولات نفتی و پتروشیمی نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی برنامه محوری و ضمیمه کردن دانایی به توانایی‌ها، با ارتباط موثر صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت 150 شرکت دانش‌بنیان را از جمله رموز موفقیت پتروپالایش اصفهان در اجرای این طرح بزرگ ملی برشمرد و اظهار داشت: همت بلند دست‌اندرکاران این طرح در به سرانجام رساندن آن، آن‌هم 16 ماه زودتر از موعد مقرر، نویددهنده موفقیت‌های بزرگ دیگر در آینده است.

وی میزان قابل توجه ‌اشتغالزایی و استفاده از نیروی انسانی کارآمد در این طرح بزرگ ملی را از دیگر ویژگی‌های مهم آن عنوان و تصریح کرد: همچنان که اصفهان دیروز در سنگر دفاع مقدس با 24 هزار شهید از عزت و شرف مردم این مرز‌و‌بوم دفاع کرد، امروز نیز شما در سنگر تولید روز به روز دشمن را ناامیدتر و زمینگیرتر می‌کنید.

رئیس‌جمهور بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ ملی از جمله طرح تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان را موجب ایجاد امید در کشور و ناامیدی دشمن دانست و خطاب به مدیران صنعت نفت و پتروپالایشگاه اصفهان گفت: کار در این سنگر تولید را از آن جهت که متصل به نظامی مقدس است و منجر به گره‌گشایی از مردم و عقب راندن دشمن خواهد شد، مقدس بدانید و در جهت افزایش کار کمی، کیفی و نتیجه‌بخش تلاش کنید.

طرح ملی محیط زیستی

 تصفیه  گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه اصفهان

به بهره‌برداری رسید

علاوه‌بر این، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر یک روزه خود به اصفهان از طرح عظیم و محیط‌زیستی واحد تصفیه گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه این شهر بهره‌برداری کرد.

از جمله دستاورد‌های این طرح عظیم ملی می‌توان به تولید روزانه 100 هزار بشکه گازوئیل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو 5، جلوگیری از انتشار 300 تن گوگرد در روز در هوای کلانشهر‌های کشور و کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها به کمتر از ppm 10 ‌اشاره کرد.

در این واحد 1200 نفر به‌کارگیری شده‌اند و ایجاد سود سالانه 263 میلیون دلار و بازگشت هزینه‌های طرح پس از گذشت 4 سال از اجرای آن از دیگر مزایای این طرح عظیم ملی است.

با بهره‌برداری از مجموعه طرح‌های پالایشگاه اصفهان، این پالایشگاه به پالایشگاهی کاملا سبز تبدیل خواهد شد که این امر در پاک‌‌سازی هوای استان اصفهان نقش بسزایی خواهد داشت.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح 67 هزار و 848 میلیارد ریال و 511 میلیون یورو است.

مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال 1402 افتتاح 67 طرح کلان و نیمه‌تمام به ارزش 15.1 میلیارد دلار و همچنین آغاز عملیات اجرایی 15 طرح کلان جدید با سرمایه‌گذاری 14.3 میلیارد دلار نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و تا‌کنون 7 میلیارد دلار پروژه در زیرمجموعه این وزارتخانه به بهره‌برداری رسیده که افتتاح شده یا آماده افتتاح می‌باشد.

همه این طرح‌ها اثر مستقیم در افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور دارد.

برخی از این طرح‌ها مثل پالایشگاه فاز 14 و طرح فاز 11 پارس جنوبی در استان بوشهر، پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس و فاز دوم پالایشگاه آبادان در استان خوزستان و پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه بویراحمد با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده و طرح تصفیه گازوئیل (DHT) یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان با حضور رئیسی به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

در حاشیه مراسم بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان که با حضور رئیسی برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت» میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حضور رئیس‌جمهور به امضای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و محسن قدیری مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان رسید.

به موجب این تفاهم‌نامه «ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌‌سازی فناوری‌های کلیدی» تسهیل و حمایت خواهد شد.

همچنین ارتقای بهره‌وری صنعت پتروپالایش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شامل «توسعه زیرساخت افزایش بهره‌وری و مدیریت پسماند صنعت پتروپالایش» و «ایجاد ارزش افزوده زیرساخت‌های پتروپالایش و تولید انرژی پاک» در دستورکار قرار خواهد گرفت‌.

اجرای این تفاهم‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی خواهد شد.

رئیس‌جمهور انفجار تروریستی

در منطقه بلوچستان پاکستان را

محکوم کرد

آیت‌الله رئیسی در پیامی خطاب به عارف علوی، رئیس‌جمهور محترم پاکستان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت پاکستان در پی انفجار تروریستی در منطقه بلوچستان این کشور که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه شد، خاطرنشان کرد: انفجار تروریستی ناجوانمردانه به مراسم جشن میلاد پیامبر (ص) در منطقه بلوچستان آن کشور که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه شد، موجب تاثر و ‌اندوه فراوان گردید. این‌جانب ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، ضددینی و انسانی، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جنابعالی و ملت مسلمان پاکستان اعلام می‌دارم و برای جان‌باختگان حادثه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این اقدام کور بار دیگر نشان داد که تروریست‌ها با ناآگاهی و دوری از تعالیم رحمانی دین مبین اسلام، هدفی جز ایجاد تفرقه در بین مسلمانان ندارند که البته این‌بار هم در رسیدن به اهداف نامشروع و غیرانسانی خود ناکام خواهند ماند. امیدوارم عاملان این جنایت هرچه سریع‌تر شناسایی و به‌سزای عمل ننگین خود برسند. جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت آماده همکاری با آن کشور برای مبارزه با هرگونه مظاهر تروریسم و افراطی‌گری بوده و از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی نیز می‌خواهد به‌جد در مقابل این اقدام جنایتکارانه واکنش نشان داده و مانع از تکرار چنین

حوادث تلخی شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم

رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن

ابر پروژه چندمنظوره‌ای که اروپایی‌ها نتوانستند ولی مهندسان ایرانی ساختند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.