سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / محاکمه آمریکا در نیویورک سؤالات بی‌پاسخ رئیسی از رسانه‌های آمریکایی

محاکمه آمریکا در نیویورک سؤالات بی‌پاسخ رئیسی از رسانه‌های آمریکایی

رئیس‌جمهور ایران در نشست و دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی و جمعی از ‌اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا، نکاتی را در باب مشکلات و خسارات جبران‌ناپذیری که آمریکا برای مردم خود و دیگر کشورها و ایران به وجود آورد، مطرح کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی و جمعی از ‌اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا، درباره با اقدامات آمریکا چند سؤال از افراد حاضر پرسید که قابل توجه بود. سؤالاتی که باید سازمان ملل و دیگر ارگان‌های بین‌المللی و همچنین خبرنگاران این کشور باید از دولت آمریکا مطالبه می‌کردند توسط رئیس‌جمهور ایران در آمریکا مطرح شد.
قتل هزاران نفر توسط پلیس آمریکا
رئیسی به مدیران رسانه‌ای آمریکا راجع به کشته‌های این کشور توسط پلیس ‌اشاره کرد و گفت: در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر توسط پلیس آمریکا از مردم، طبق آمار و گزارش‌های رسمی به قتل رسیدند. چرا رسانه‌های آمریکا پیگیری نکردند که چرا اینها به دست پلیس کشته شدند؟
قتل خانمی که صرفا مشکوک به سرقت بود
رئیس‌جمهور ایران در سؤالی از مدیران رسانه‌‌های آمریکایی حاضر در جلسه پرسید: چرا راجع به خانمی که چند روز پیش در یکی از فروشگاه‌ها فقط به عنوان اینکه مشکوک به سرقت شد و به دست سه نفر از افراد پلیس به قتل رسید، سؤالی نپرسیدید؟ همین‌طور رنگین پوست‌هایی که در این کشور هستند چرا مورد تعرض قرار می‌گیرند؟
منع تحصیل دختران با حجاب در فرانسه
رئیسی در سؤالی دیگر عنوان کرد: در فرانسه امروز دختران به خاطر داشتن حجاب، از تحصیل بازمی‌مانند. چرا سؤال نمی‌کنید که فرانسه به چه علت آنها را از تحصیل محروم می‌کند؟ تحصیل حق مسلّم آنهاست اما فقط به دلیل محجبه بودن آنها را از تحصیل بازمی‌دارند.
چرا رژیم اسرائیل کلاهک هسته‌ای دارد
رئیسی در ادامه در رابطه با وجود کلاهک هسته‌ای در اسرائیل گفت: کشورهای امروز صاحب قدرت‌های هسته‌ای هستند. چرا کسی به آنها تعرضی نمی‌کند؟ چرا سؤال نمی‌شود کلاهک‌های هسته‌ای که امروز در اسرائیل نگهداری می‌شود برای چیست؟
حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: 20 سال آمریکا در افغانستان حضور داشت. شما شاهد بودید بیش از 170 هزار نفر کشته شدند. بیش از 35 هزار کودک معلول و بسیاری از خانه‌ها ویران شد. چرا سؤال نکردید و نمی‌کنید که چرا آمریکا 20 سال در افغانستان حضور داشت؟
وی افزود: میلیاردها دلار آمریکا برای این مسئله هزینه کرد؛ از پول و مالیات‌های مردم آمریکا. سؤال کنید که چرا آمریکا این حجم از هزینه سنگین را بر مردم آمریکا تحمیل کرد و این تعداد افراد را کشت؟ آیا موضوع حقوق بشر است؟
رئیسی در ادامه گفت: من می‌خواهم یک کلام به شما بگویم؛ موضوع زن، حجاب، هسته‌ای و حقوق بشر همه بهانه است.
حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای
بهانه‌هایی برای ضربه زدن به ایران است
سید ابراهیم رئیسی در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی به صورت صریح و رو در رو گفت‌وگو کرد.
در این نشست مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، نیوزویک، پولیتیکو، رویترز و ان‌بی‌سی سؤالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و ادعای فروش سلاح به روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین مطرح کردند و رئیس‌جمهور نیز به سؤالات آنان پاسخ گفت.
رئیسی در ابتدای این نشست از رسانه‌های حاضر خواست، اقتضای کار حرفه‌ای رسانه‌ای را در شناخت و بیان حقایق جامعه ایرانی رعایت کنند.
وی درباره موضوع آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه شده ایران و همچنین تبادل زندانیان، با بیان اینکه این اموال بلوکه شده متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را اقدامی بشر دوستانه توصیف کرد و گفت: قطعا هر گامی در جهت عمل به تعهدات برداشته شود، برای ما اعتماد ساز خواهد بود.
رئیس‌جمهور درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب آمریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با ‌اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ ایران در 15 گزارش فصلی این آژانس، تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و آمریکا و کشورهای اروپایی نقض عهد کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.
رئیسی ادامه داد: حال این آمریکایی‌ها هستند که باید از دولت خود بپرسند که چرا با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان سیاست فشار و تحریم علیه ایران ادامه دارد؟
وی در ادامه توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه را از جمله سیاست‌های محوری دولت خود دانست و تاکید کرد: آنچه موجب بروز برخی اختلالات در روابط کشورهای منطقه شده، دخالت بیگانگان از جمله آمریکا بوده است.
رئیس‌جمهور گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه به هیچ وجه امنیت‌ساز نخواهد بود، همان‌گونه که عادی‌‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی از سوی رژیم صهیونیستی برای این رژیم ایجاد امنیت نخواهد کرد.
رئیسی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها به‌ دنبال حل واقعی مسئله فلسطین هستند، پس از 70 سال‌ اشغالگری، کودک‌کشی و ویرانگری رژیم صهیونیستی به دموکراسی روی بیاورند و حق تعیین سرنوشت را به ملت فلسطین واگذار کنند، افزود: مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی ساکن فلسطین برای تعیین سرنوشت این کشور که اولین بار از سوی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شد، حتما به ‌اشغالگری و ظلم به مردم فلسطین پایان خواهد داد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران نیز ‌اشاره کرد و گفت: آنچه شما باید بدانید آن است که آمریکا و برخی کشورهای غربی با سوءمحاسبه تصور کردند اگر بخشی از اغتشاشات در ایران را مدیریت کنند، به اهداف خود خواهند رسید، غافل از اینکه ملت ایران با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت کشور همراهی نکردند و این توطئه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد و یک پیروزی دیگر به نام ملت ایران به ثبت رسید.
وی در ادامه با ‌اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به شما مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها
نخواهد شد.
رئیس‌جمهور در ادامه عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته را اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: عدم توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندین در روز 25 شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.
رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و غرب را صرفا بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روزهای اخیر خانم بارداری صرفا به خاطر ظن سرقت توسط پلیس آمریکا کشته شد، چرا رسانه‌های آمریکایی در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟
وی افزود: چرا سال‌ها تعرض به حقوق رنگین‌پوستان، منع دختران محجبه از تحصیل در فرانسه، وجود صدها کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی و 20 سال قتل و کشتار و ویرانگری آمریکا در افغانستان تحت عنوان حقوق بشر از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد سؤال واقع نمی‌شود؟
رئیس‌جمهور در ادامه با ‌اشاره به اتهام زنی‌های مکرر به جمهوری اسلامی ایران درباره فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین، با بیان اینکه به‌رغم اعلام آمادگی ایران برای پذیرش اسناد متقن در این زمینه تا کنون هیچ سندی از سوی اوکراینی‌ها ارائه نشده است، تصریح کرد: روابط ایران با روسیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی از سال‌ها پیش از جنگ اوکراین آغاز شده و هرگونه تعامل و تبادلی میان دو کشور در زمینه دفاعی نیز مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.
رئیسی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای وساطت میان اوکراین و روسیه و پایان دادن به این جنگ اظهار داشت: آمریکایی‌ها هم به جای دمیدن بر آتش این جنگ برای فروش سلاح بیشتر، در مسیر پایان یافتن آن تلاش کنند.
رئیس‌جمهور در پایان حقیقت‌جویی و بیان حقایق را از ملزومات کار حرفه‌ای رسانه‌ها بر شمرد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف 48 هفته بیش از 136 هزار دروغ در رسانه‌ها علیه ایران تولید شد که با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.
تغییر رفتار زورگویانه موجب جلب اعتماد ایران است
که آمریکا تاکنون در آن ناموفق بوده است
سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، عصر روز دوشنبه به وقت محلی با جمعی از‌ اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا با برشمردن سابقه نقض پیمان دولت آمریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت در آمریکا و اعلام آمادگی دولت جدید برای بازگشت به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران نیز برای توافق خوب اعلام آمادگی و مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرد، اما پس از مدتی مشخص شد طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نیستند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره جنایت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در آمریکا به صراحت گفته شد که دست‌ساز آمریکا است.
رئیس‌جمهور ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص تحریم‌ها، بایدن در ابتدای کار خود گفت که روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت آمریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد، ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است که اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد.
رئیسی، تصریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دلیل روشنی بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از هر قانون و مقررات و نظارتی، به حکم فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هرگونه تولید و کاربرد سلاح هسته‌ای را ممنوع می‌داند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ‌گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به آمریکا است، افزود: اخیراً در آمریکا یک خانم جوان و باردار به ظنّ سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس آمریکا کشته شد که این یکی از 1200 نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس آمریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های آمریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات این‌گونه قتل‌ها نمی‌روند؟
ایران آماده مشارکت
برای گسترش صلح و امنیت در جهان است
رئیس‌جمهور در دیدار با دبیرکل سازمان ملل ضمن تقدیر از تلاش‌های دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل، توجه به خواست ملت‌ها در اجرای عدالت، رفع تبعیض و فقر و همچنین امنیت پایدار را از جمله ماموریت‌ها و وظایف اصلی سازمان ملل برشمرد.
رئیس‌جمهور همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست اخبار مربوط به ایران را مستقیما و از مسیر درست و صحیح پیگیری و دریافت کند چرا که رسانه‌های تحت تاثیر نظام سلطه تصویر درستی از ایران ارائه نمی‌دهند.
رئیسی عدالت جنسیتی و توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم‌نظیر خواند و حضور چشمگیر زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی را از مصادیق آن برشمرد.
«آنتونیو گوترش» نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در قبال تحولات یمن، بر حمایت این نهاد بین‌المللی از ابتکارات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرد.
اعلام آمادگی دولت
برای افزایش همکاری‌ها با سازمان شیعیان آمریکا
سید ابراهیم رئیسی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان جامعه شیعیان آمریکا، گزارش فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان برای گسترش فرهنگ
اهل بیت علیهم‌السلام را قابل تقدیر دانست و بر ضرورت انسجام اعضای سازمان شیعیان آمریکا در جهت توسعه این فرهنگ تاکید کرد.
رئیسی در ادامه با‌ اشاره به آیات نورانی کلام‌الله مجید مبنی بر برتری نیروهای کیفی بر نیروهای کمی تصریح کرد: در طول تاریخ مردان و زنان اثرگذار با کثرت جمعیت اثرگذاری نکرده‌اند، بلکه با اراده قوی، حق‌طلبی و روحیه جهادی توانسته‌اند اسلام را پیش ببرند.
رئیس‌جمهور کرواسی به علاقه‌مندی کشورش
برای توسعه روابط با ایران تاکید کرد
سید ابراهیم رئیسی ظهر سه‌شنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر خود به نیویورک، در دیدار آقای «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همه کشورهایی که بنای همکاری با ایران را داشته باشند، همکاری کند و از این همکاری نیز استقبال خواهد کرد، افزود: درباره فلسطین هم معتقدیم مراجعه به رای مردم ساکن فلسطین و فلسطینیان تنها راه‌حل این بحران است.
«زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ظرفیت‌های مناسبی میان ایران و کرواسی برای گسترش تعاملات در عرصه‌های مختلف وجود دارد.
رئیس‌جمهور قزاقستان ایران را
شریکی راهبردی و دوستی صمیمی دانست
سید ابراهیم رئیسی در دیدار «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان که در مقر سازمان ملل متحد انجام شد، با ‌اشاره به دیدارها و توافقات خوب رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته، بر تلاش برای تسریع اجرای کامل توافقات به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری تاکید کرد.
«قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با ‌اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور،  ایران را شریکی راهبردی و دوستی صمیمی برای قزاقستان دانست و با استقبال از افزایش تبادل کالا بین دو کشور، به ظرفیت‌های بسیار مناسب ترانزیتی ایران ‌اشاره و علاقه‌مندی کشورش را برای تسریع در اجرائی شدن توافقات دو کشور اعلام کرد.
تقدیر از مواضع رئیس‌جمهور الجزایر
در حمایت از مردم مظلوم فلسطین
رئیسی در دیدار با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر، فعال شدن کمیسیون‌های مشترک دو کشور را در گسترش همکاری‌ها بین ایران و الجزایر موثر دانست و ضمن تقدیر از مواضع رئیس‌جمهور الجزایر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی و همچنین مواضع الجزایر در اتحادیه آفریقا در جلوگیری از نفوذ صهیونیست‌ها، ابراز امیدواری کرد که گسترش همکاری میان دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری موجب افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین نیز بشود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای گسترش روابط با کشورهای همسایه هیچ مشکلی نداریم، دخالت کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را عامل اخلال در روابط کشورهای منطقه دانست.
«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر نیز در این دیدار با ‌اشاره با تاریخچه روابط خوب دو کشور، بر تلاش جدی برای احیا و ارتقای روابط میان ایران و الجزایر تاکید کرد.
اهمیت اقدام سریع
برای رفع موانع توسعه مناسبات با قرقیزستان
سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای «صادیر جاپاروف» رئیس‌جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، سیاست ایران را توسعه روابط با کشور دوست و برادر قرقیزستان دانست و تاکید کرد: متاسفانه با وجود خواست دولت‌های ایران و قرقیزستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور هنوز متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور گسترش نیافته است.
سخنرانی رئیسی در سازمان ملل
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیشب سه‌شنبه(28 شهریورماه)، در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع نمایندگان کشورهای عضو سخنرانی کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در آمریکا

خیزش سراسری ضدصهیونیستی در دانشگاههای سراسر آمریکا، تلویزیون سی ان ان آمریکا اعلام کرد

ادامه خشونت پلیس علیه خیزش دانشجویی ضد صهیونیستی

بازداشت شدگان در جریان اعتراضات ضد صهیونیستی آمریکا به ۱۷۰۰ دانشجو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.