سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تایمز اسرائیل: توافق آمریکا با ایران زیر پا گذاشتن تحریم‌هاست

تایمز اسرائیل: توافق آمریکا با ایران زیر پا گذاشتن تحریم‌هاست

یک روزنامه صهیونیستی تاکید کرد توافق بد آمریکا با ایران، موجب نگرانی عمیق اسرائیل است.
روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: باید به دولت ایالات متحده گفت مشکل ایران برای اسرائیل، قوطی خالی روی جاده نیست که برای وقت‌کشی با تیپا بزنند قدم قدم بروند تا ته سال ۲۰۲۵.
سرتیتر «نیویورک تایمز» می‌گوید «ایالات متحده به دنبال توافق غیررسمی با ایران است.» این سرتیتر، گمراه‌کننده بود و احتمالاً عامدانه به این شکل تنظیم شده بود.

در متنی که این روزنامه منتشر کرد، خلاف واقعیت موضوع، ادعا شد که دولت بایدن بی‌سروصدا مشغول مذاکره با ایران بوده «تا برنامه هسته‌ای ایران را محدود، و زندانی‌های آمریکایی را آزاد کند
معامله‌ای که مذاکرات آن مخفیانه در عمان انجام شد، بیشتر از آن‌که به جلوگیری از عواقب بد پیشرفت نظامی و هسته‌ای ایران در جبهه‌های بسیار مربوط باشد، با باج‌گیری ایران مرتبط است.

این قرارداد، دولت بایدن را واداشت با آزادساختن دارایی ایران از بانک‌های عراق و کره جنوبی هر دو، به گروگان‌گیری و باج‌گیری تن بدهد و به این ترتیب گامی سنگین در نقض تحریم‌های رسمی علیه ایران برداشت، بی‌آن‌که در تضمین توقف برنامه هسته‌‌ای نظامی غیرقانونی این کشور تعهد قابل اتکایی از ایران بگیرد.
مبالغی که پرداخت شد، طبق تخمین، حدود ۳ بیلیون دلار از عراق و حدود ۷ بیلیون دلار از کره جنوبی است. یعنی دولت بایدن ده بیلیون دلار به آیت‌الله‌ها باج داد. این قرارداد که آن را «قرارداد غیررسمی» نامیده‌اند، در واقع پایانی بر تحریم‌های رسمی علیه رژیم تهران است.
اجازه بدهید این بیل را همان کج‌بیل خونی که هست بنامیم. در حالی‌که ایالات متحده ده بیلیون دلار به ایران هدیه می‌کند، چگونه می‌توانید سیاست رسمی تحریم داشته باشید؟
در باره دورویی سیاست بایدن می‌توان گفت با نمایش آن به شکل «تفاهم غیررسمی»، دولت ایالات متحده ملزم نیست آن را برای تأیید به کنگره ببرد. آنها مایل نیستند در دوره انتخابات چنین معامله بدی را در معرض توجه بگذارند. این قرارداد از اساس به عنوان حیله پیشاانتخاباتی برای بایدن طراحی شده است.

صحنه نمایشی پایین آمدن گروگان‌های آزادشده آمریکایی از پلکان هواپیماهایی که آنها را از تهران به آزادی در آمریکا آورد را برنامه باف‌های دموکرات در بهار ۲۰۲۳ به‌هم بافته بودند تا در انتخابات ۲۰۲۴ عصای دست رئیس‌جمهور ازپا افتاده باشد.

شروط دیگر ایران، مایه نگرانی است. در بخشی از این قرارداد از ایالات متحده مطالبه می‌شود علیه هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران قطعنامه تنبیهی در سازمان ملل متحد و یا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح نکند.

تحلیل‌های اقتصادی تحریف‌آمیز بدون ذره‌ای صداقت و انصاف!
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد که سال‌ها وامدار مدیریت ‌اشرافی بی‌کفایت بوده، همچنان به تحریف واقعیات اقتصادی و فرار به جلو درباره میراث دولت سابق ادامه می‌دهد.
این روزنامه بی‌آن که به نقش دولت ائتلافی مدعیان اعتدال و اصلاحات در ثبت رکورد‌های فاجعه‌بار اقتصادی و ناراضی‌کردن مردم‌ اشاره کند، به قلم عباس عبدی نوشت: «در چند سال اخير و با اوج‌گيري تورم بالاي ۴۰درصدي طي ۵ سال و به علاوه امسال، دولت جرات اصلاح قيمت انرژي و نان را ندارد و اين كار را با فشار به توليدكننده نهايي انجام مي‌دهد او هم با انواع ترفندها مي‌كوشد كه اين مشكل را دور بزند. نتيجه چه خواهد بود؟

تقابل مردم با يكديگر و تنش‌هاي شديد رواني كه فقط براي پايين نگه داشتن نرخ تورم از طريق مهار قيمت نان انجام مي‌شود. واقعيت اين است كه به لحاظ اخلاقي نمي‌توان از افزايش قيمت نان دفاع كرد… از سوي ديگر به وضوح مي‌بينيم كه توازن قيمت‌ها بيش از تحمل اقتصاد و در حال بهم خوردن است. قيمت ناموس اقتصاد است و اين وضعيت به‌طور قطعي به زيان اقتصاد و مردم است.

دولتي‌ها هم اين را خوب مي‌دانند. هم درباره نان و هم انرژي و بنزين. پس چرا نمي‌توانند كاري كنند؟ كارهايي هم كه در اين دو سال كردند شكست خورد. راه‌حل در سياست و بازسازي اعتماد است. تا روزي كه اين ترس وجود دارد كه حوادث ۹۶ و ۹۸ و ۴۰۱ تكرار شود، سياست‌گذاري واقعي و علمي قفل است. حتي سال گذشته هم كه ارز ۴۲۰۰ را اصلاح كردند نتوانستند به ‌صورت صحيح انجام دهند آن را نصفه نيمه انجام دادند كه به مرور شكاف قيمتي آن بيشتر شد».
اعتماد همچنین از قول سعید لیلاز عضو مرکزیت حزب ‌اشرافی کارگزاران نوشت: «معوقات وام‌هاي ارزي دريافتي در سال1401 از 8.8درصد سال 99 به 16.6درصد (در 3ماهه پاياني سال 1401) رسيده است. اگر اين آمارها درست باشند[!!] يعني ظرف 2سال درصد وام‌هاي معوقه دو برابر شده و وام‌هاي ارزي كشور عودت داده نشده است. اين موضوع در شرايطي كه اقتصاد ايران بسيار متورم است، نشان مي‌دهد كه منابع ارزي دولتي توسط برخي افراد و جريانات غارت شده است.
يكي از بزرگ‌ترين امواج فساد، دزدي و غارت سازمان ‌يافته در اقتصاد ايران به خصوص ظرف 20سال اخير همين موضوع بوده است. چرا كه هيچ‌كس وام ارزي دريافت شده را كه با منابع آن كالا وارد كرده يا كارخانه ساخته و… را به قيمت روز دريافت عرضه نكرده كه در زمان بازپرداخت بدهي بگويد بايد بدهي به قيمت زمان دريافت وام محاسبه شود.

معتقدم اين اقدام هيچ كم از غارت‌هاي ارزي دوره احمدي‌نژاد به مبلغ 22تا 30ميليارد دلار و دوره حسن روحاني به مبلغ حدود 30ميليارد دلار ندارد. آمارها اما نشان مي‌دهند، دولت رئيسي كوچك‌ترين توفيقي در حل مسئله ناترازي بانك‌ها و فساد آنها نداشته است».
درباره این دو تحلیل غلط‌انداز روزنامه اعتماد گفتنی است»
1) دولت رئیسی در وسط میدان مین‌گذاری شده از سوی دولت سابق، در حال فعالیت و پیشرفت است.

نشان به آن نشان که همین روزنامه اعتماد و نویسنده سیاست باز بی‌صداقتش، دست کم و فقط درباره میراث قیمت‌گذاری 400 تومانی برای دلار، این موضوع را به طعنه و کنایه، «استخوان در گلوی دولت (رئیسی)» و «دو پوست موز (حذف یا ادامه) زیر پای دولت» خواندند.

در اثر همین سوء‌مدیریت‌ها، از یکطرف ده‌ها میلیارد دلار ارز 4200 تومانی حیف و میل شد اما آن سال‌ها احتمالا امثال لیلاز و عبدی مرده بودند که صدایی به هشدار و اعتراض بلند نکردند و گرنه انسان زنده و شرافتمند و با وجدان که خبط و جنایت یک دولت را به دولت بعدی نسبت نمی‌دهد و بعد از گذشتن از کار طلبکار نمی‌شود!

در اثر آن بی‌تدبیری بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان رانت به رانت خوران داده شد. مشابه همین سوء تدبیر در ماجرای تثبیت 4 ساله قیمت بنزین (بلکه قالب کردن برجام) برخلاف قانون افزایش سالانه قیمت انجام شد که خسارتی دست کم144 هزار میلیارد تومانی ناشی از قاچاق و افزایش بی‌رویه مصرف را در پی داشت و پس از آن که خزانه دولت به ته دیگ خورد، با تصمیمی بدتر، ناگهان قیمت را سه برابر کردن که با موج‌سواری دشمنان در آبان 98 مواجه شد و مجددا به مدت 4 سال دیگر، جا ماندن قیمت بنزین از تورم و قاچاق و رکوردشکنی137 میلیون لیتری در روز رخ داد.

این‌جا هم روزنامه اعتماد آن قدر انصاف و شرافت ندارد که بگوید ما این مصیبت را ایجاد کردیم و اگر هم دولت دست به اقدام اصلاحی بزند، همراه شبکه رسانه‌ای معاند جنجال می‌کنیم تا نتواند راه خسارت به منابع ملی را ببندد.
2) عناصر سیاسی کار می‌دانند اصلاح ریل گذاری‌های غلط هشت ساله، اگر به‌اندازه همان هشت سال زمان نبرد، لااقل چهار سال زمان می‌برد. با این وجود طوری انتظارآفرینی می‌کنند که انگار وضعیت گل و بلبلی را تحویل داده‌اند و حالا انتظار دارند همه روند‌های ناترازی تراز شده باشد.

آنها با رندی تمام، «۶ برابر شدن نقدینگی (از عوامل اصلی تورم) در دولت روحانی، شکستن رکورد تورم و تاثیرات آن در بازار ارز و انرژی، نابودی ۱۸ میلیارد دلار و ۶۰ تن طلا از ذخایر استراتژیک، ناترازی سنگین در تامین گاز و برق و آب، ناترازی سنگین بودجه‌ای و کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، منفی شدن خزانه و انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان
پول بی‌پشتوانه، بدهی انباشته ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، و…» را کتمان می‌کنند، همان گونه که کاهش ناترازی‌ها در تمام این عرصه‌ها و از جمله عبور از تابستان و زمستان بدون قطعی برق و گاز، تسویه۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی سود اوراق، تسویه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص
۵۴ هزار میلیارد برای تسویه بدهی بانک مرکزی، مجبور کردن بانک‌ها به شفافیت و رفع ناترازی‌ها و توقف رفتار‌های مخرب بانکی، و مجموعا تسویه ۴۶۴ هزارمیلیارد تومان از بدهی‌ها و تعهدات دولت قبل» را سانسور می‌کنند.
3) منفی‌بافی عضو مرکزیت حزب کارگزاران در روزنامه اعتماد در حالی است که وی هفته قبل به روزنامه شرق گفت: من برخلاف دوستان اصلاح‌طلب‌مان به آینده اقتصاد ایران هزار بار امیدوار هستم. من گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پا افتاده دچار می‌شوند. آن زمان است که واقعا برای ملت ایران ناراحت می‌شوم که ما داریم ادعا می‌کنیم اینها را می‌خواهیم راهبری و نمایندگی کنیم و می‌خواهیم جلو ببریم.
…من رفتم پژوهشی کردم و متوجه شدم ما شهریور 1400 از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 96 عبور کردیم. از شهریور 1400 تا الان هرچه رشد در اقتصاد ایران دارد اتفاق می‌افتد، جدید است که الان دو سال آن دارد تمام می‌شود… الان میزان ساختمان‌‌‌سازی‌ در منطقه 22، ‌اندازه کل دوبی است، بقیه تهران را اصلا کنار بگذارید. رسیدیم به یک خودانکاری که از لج همدیگر است‌… آن چیزی که من برای آینده ایران دارم می‌بینم، این است که ما سمت‌گیری‌مان به سمت توازن است.

یعنی چه؟ یعنی در بودجه امسال 860 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی توسط دولت شده. هر چقدر تمرکز دولت‌ها از نفت کاسته شود، به ناچار بر مالیات خواهد افزود و این یعنی توازن طبقاتی، یعنی دموکراسی. درباره آینده ایران باید تأکید کنم که من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم… من به آینده ایران بسیار بسیار خوش‌بین هستم. فقط 40 درصد ظرفیت صنعتی ایران الان دارد استفاده می‌شود. بنابراین تا یک‌ دوره‌ای بیش از 10 سال، ما بدون سرمایه‌گذاری جدی حتی می‌توانیم رشد اقتصادی دورقمی داشته باشیم».

انتظار ریزش بیشتر نرخ ارز از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب
روزنامه‌های اصلاح‌طلب با وجود اصرار بر کوچک‌نمایی اهمیت اجرای توافق میان ایران و آمریکا و آزاد ‌سازی 6 میلیارد دلار اموال مسدود شده، اذعان می‌کنند که این رویداد تاثیر مثبتی بر بازار ارز داشته و تاثیرات بیشتری هم
بر جا خواهد گذاشت.
روزنامه آرمان در این زمینه می‌نویسد: دلار در روزهای پیش مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد و این امر بی‌تاثیر از رخدادهای سیاسی از جمله تبادل زندانیان و آزاد‌سازی منابع ارزی نبود گفته شده سوئیفت برای انتقال۶ میلیارد دلار ایران باز شد که همزمان با این خبر قیمت دلار از ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان به سمت کانال ۴۸ هزار تومانی حرکت کرد.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که خبرهای منفی موجود در بازار ارز دست‌به‌دست می‌شود که می‌تواند دلار هرات را بالا ببرد و در نتیجه قیمت دلار به روند صعودی خود بازگردد، اما اگر روند فعلی ادامه یابد پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در روزهای آتی کاهش بیشتری خواهد داشت و به نظر می‌رسد کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار برای حفظ ارزش دارایی خود ندارد.
به نظر می‌رسد با واریز ارزهای آزادشده ایران به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر تا اوایل هفته آینده، ‌ایران امکان خرید کالا و پرداخت وجه آن با روال متعارف بانکی را از طریق این ارزها خواهد داشت؛ پیش‌بینی می‌شود بخشی از این ارزها به صورت اسکناس وارد چرخه ارزی شود و قیمت دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان هم در هفته اول کاهش یابد و مقرر شده است این ۶ میلیارد دلار که برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود، از طریق سوئیفت و از مسیر رسمی نقل و انتقال شود.
محمد امیرزاده عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تلاش دولت و بانک مرکزی، کاهش دغدغه‌های معیشتی و کنترل بازار ارز است که منابع ارزی آزاد شده تاثیر خوبی در تحقق این اهداف خواهد داشت. این فعال اقتصادی افتتاح حساب بانکی شش بانک ایرانی در قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: افزایش منابع ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در اطمینان بخشی و ایجاد اعتماد در بازار و اقتصاد محسوب شود.
روزنامه شرق هم در این زمینه نوشت: با مبادله زندانیان ایران و آمریکا، اموال بلوکه ایران در کره جنوبی به قطر منتقل شده است. حجم منابع آزاد‌شده رقم چندان بالایی نیست، اما فعالان بازار ارز می‌گویند که همین مسئله امیدها را برای کاهش نرخ دلار افزایش داده و تقاضا در بازار ارز افت کرده است.
کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز در پاسخ به این‌که آزاد‌سازی اموال بلوکه ایران چقدر بر بازار ارز تأثیر دارد، به «شرق» توضیح می‌دهد: «موضوع آزاد‌سازی ارزهای بلوکه برای بازار ارز، خبری تازه نیست و یک ماهی است به شکل جدی مطرح شده است.

بی‌تأثیر هم نبوده و امید به کاهش قیمت ارز باعث شده که تقاضا در بازار کاهش داشته باشد و به نظر من این وضع تا یکی، دو هفته آینده هم ادامه خواهد داشت. با‌این‌حال، شش میلیارد دلار در مبادلات جهانی عدد بزرگی نیست.

ضمن این‌که حالا هم گفته می‌شود این پول توسط دولت پیش‌خور شده است. بنابراین تأثیر خاص و پایداری بر بازار ارز ندارد، مگر تأثیر روحی و روانی کوتاه‌مدت.

حالا که رئیس‌جمهوری هم به نیویورک رفته و این پول هم آزاد شده، به نوعی چشم‌اندازی ایجاد شده که شاید منابع دیگر ایران هم آزاد شود یا این‌که این مسئله تأثیری روی احیای برجام داشته باشد و همین فضای امیدوارانه در بازار تأثیرگذار بوده است».
عباس آرگون، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران، نگاه مثبتی نسبت به این اتفاق و تأثیر آن دارد.

او درباره آزاد‌سازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و آثار مثبت آن بر اقتصاد گفته است: «برداشت بنده این است که این پول‌ها قبلا خرج شده و از این منابع نمی‌توان استفاده مجدد کرد و درآمد جدیدی برای دولت نیست، اما بانک مرکزی توانسته به منابعی دسترسی پیدا کند که قبلا به دولت ریال آن را پرداخت کرده و از این منظر آزاد‌سازی شش میلیارد دلار پول بلوکه‌شده مثبت ارزیابی می‌شود».
کارشناسان زیادی در نهایت به این موضوع نگاه مثبتی دارند.

واقعیت آن است که آزاد‌شدن ارزهای بلوکه‌شده ایران می‌تواند در اقتصادی که دائم در چالش تورم بود، به‌عنوان یک امید تأثیر‌گذار برای قطع روند تورم انتظاری باشد. البته سیاست‌گذاران دولتی نیز با ارائه برنامه‌های مولد و امکان استفاده تأثیر‌گذار از این ارزها می‌توانند گره‌های درخور توجهی را از بدنه اقتصاد ایرانی باز کنند.

در شرایط فعلی و در نتیجه فعل و انفعالات اخبار متعدد می‌توان این نتیجه را نیز مدنظر قرار داد که آزادی ارزهای بلوکه‌شده ایران جدا از این‌که یک نوید از یک اتفاق مثبت در جریان سیاست خارجی ایران می‌دهد، از سوی دیگر یک کنش مثبت و تأثیر‌گذار در برابر چالش‌ها و نمودارهای اقتصادی محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته تحت تأثیر ناملایمات اقتصادی قرار داشته‌اند.

باید آن را به فال نیک گرفت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طلبکاری عجیب پس از صفر کردن رشد اقتصادی و فروش نفت!

روزنامه اعتماد

حمله مرکزنشینان بی کارنامه به دستاوردهای سید ابراهیم رئیسی/ دولت سیزدهم با چه دستاوردهایی محبوب مردم شده است؟

روزنامه اعتماد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.