سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / راز برتری روسیه در جنگ اوکراین به روایت مؤسسه انگلیسی 

راز برتری روسیه در جنگ اوکراین به روایت مؤسسه انگلیسی 

یک مؤسسه بریتانیایی با اذعان به شکست نیروهای اوکراینی در ضدحملات اخیر نوشت «قابلیت‌های جنگ الکترونیک روسیه» دلیل ناکامی اوکراین بوده است.

با گذشته بیش از 18 ماه از جنگ اوکراین و ارسال ده‌ها میلیارد کمک نظامی از سوی کشورهای غربی به کی‌یف، نظامیان اوکراینی نه‌تنها نتوانسته‌اند به موفقیت چشمگیری در ضدحملات خود دست پیدا کنند بلکه اخبار و گزارش‌های رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها در این حملات شکست خورده و متحمل تلفات گسترده‌ای نیز شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که ۷۱ هزار سرباز اوکراینی از زمان شروع ضدحمله نافرجام این کشور کشته یا زخمی شده و ۱۸ هزار دستگاه خودروی زرهی و ۵۴۳‌ تانک از جمله ‌تانک‌های لئوپارد-۲ ساخت آلمان و چلنجر-۲ ساخت انگلیس از بین رفته‌اند. به گفته وزارت دفاع آمریکا، این کشور تاکنون بیش از ۲ میلیون گلوله توپخانه‌ای را در اختیار اوکراین قرار داده است. با این وجود این بذل و بخشش‌های سخاوتمندانه از جیب مالیات‌دهندگان آمریکا نتوانسته است ورق را به سود اوکراین برگرداند. در توضیح چرایی شکست اوکراین در ضدحملات اخیر «موسسه خدمات متحد سلطنتی» بریتانیا و سایر سازمان‌های متخصص نظامی گفته‌اند قابلیت‌های جنگ الکترونیک روسیه عاملی کلیدی برای توضیح این مسئله است که چرا ضدحمله سه ماهه اوکراین تا این حد شکست خورده است. براساس این گزارش تاکتیک‌های جنگ الکترونیک روسیه از حمله پهپادی در داخل این کشور جلوگیری کرده‌اند، بر سیستم‌های هدف‌گیری غربی اثر گذاشته و ارتباطات بین نیروهای اوکراینی را دچار اختلال کرده‌اند.

یارکشی ضد روسی نتیجه نداد

با وجود شکست اوکراین در ضدحملات اخیر کشورهای غربی همچنان تقلا می‌کنند تا کشورهای در حال توسعه جهان را به سمت حمایت از کی‌یف سوق دهند؛ اما بسیاری از اقتصادهای نوظهور از جمله هند، برزیل و آفریقای جنوبی نسبت به این جنگ بی‌طرف مانده‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی در همین زمینه نوشت: اروپا، اوکراین و ایالات متحده با چندین رای از سوی کشورهای سازمان ملل موفق شدند تا حمله روسیه را محکوم کنند. آنها همچنین در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهایی را با چندین کشور درخصوص رسیدن به یک «راه‌حل عادلانه جهت صلح اوکراین» آغاز کرده‌اند. اما با این حال، بسیاری از بزرگ‌ترین اقتصادهای نوظهور از جمله هند، برزیل و آفریقای جنوبی نسبت به جنگ اوکراین «بی‌طرف» مانده‌اند. ظاهرا کشورهای در حال توسعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که سه‌شنبه آینده آغاز خواهد شد، مشتاق هستند تا تمرکز جهانی را به سوی اولویت‌های خود مثل «نابرابری جهانی و تسهیل بدهی» سوق دهند. «وال‌استریت ژورنال» می‌نویسد: دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی استدلال می‌کنند که موفقیت‌های چشمگیری درخصوص اوکراین در عرصه جهانی کسب کرده‌اند. آنها به رای‌های مثبت در سازمان ملل نسبت به محکومیت روسیه، درخواست‌ها مبنی بر خروج نیروهای روس از اوکراین و همچنین محکومیت الحاق سرزمین‌های اوکراینی به روسیه در اکتبر سال گذشته اشاره می‌کنند. اما این در حالی است که دیپلمات‌ها و ناظران طی ماه‌های اخیر می‌گویند که اشتیاق جهانی برای محکومیت روسیه کم‌رنگ شده است و تعدادی از کشورهای نوظهور نسبت به درخواست‌های اوکراین و حامیان آن جهت دریافت غرامت از روسیه به‌خاطر «خسارات جنگی» و تشکیل یک «دادگاه بین‌المللی» که رهبری روسیه را هدف قرار می‌دهد، مخالفت کرده‌اند. این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند: تمرکز اصلی کشورهای در حال توسعه طی مجمع عمومی سازمان ملل موضوع دیگری خواهد بود. آنها کشورهای غربی را وادار خواهند کرد تا به تعهدات ۲۰۳۰ خودشان درباره توسعه پایدار کشورهای فقیرتر جهان عمل کنند. وال‌استریت ژورنال در پایان گزارش خود می‌نویسد: البته آمریکا و متحدانش پذیرفته‌اند که قرار نیست برخی از قدرت‌های بزرگ غیرغربی را برای حمایت از اوکراین به‌طور کامل تصاحب و آنها را در این خصوص مجاب کنند.

پول مالیات‌دهندگان در اوکراین هدر رفت

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد دولت آمریکا به منظور نظارت بر نحوه استفاده اوکراین از تسلیحات ارسالی به این کشور یک تیم جدید تشکیل داده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک تیم جدید تشکیل‌شده از سوی بازرس ویژه وزارت دفاع آمریکا قرار است در سفارت آمریکا در کی‌یف مستقر شود. در این میان، «پال ای.وللی»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس کنونی یک بنیاد آمریکایی موسوم به «Stand Up» گفته است: این اقدام در درجه نخست ناشی از این واقعیت است که کاخ‌سفید و وزارت دفاع هیچ حسابرسی از کمک‌های خارجی به اوکراین منتشر نکرده‌اند. وی افزود: در عراق و افغانستان هم همین انتقادها وجود داشت. به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند استفاده خاص از پول را رد کنند. میلیاردها دلار به اوکراین تا به امروز به جیب مقام‌ها یا الیگارش‌های فاسد رفته و صرف املاک و اتومبیل‌های گران‌قیمت شده است. اکنون آمریکا پس از انتقادهای فراوان می‌خواهد تیم نظارتی تشکیل بدهد تا رضایت رسانه‌ها و مردم آمریکا را جلب کند. وی خاطرنشان کرد که مردم آمریکا می‌دانند که دلارهای مالیاتی آنها در درگیری اوکراین و روسیه هدر می‌رود. آنها از این واقعیت مطلع هستند که بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکایی که به کی‌یف می‌رساند به کشورهای دیگر یا کارتل‌ها رسیده است. به گفته این ژنرال بازنشسته، حمایت از کی‌یف در آمریکا اکنون در حال کاهش است، اگرچه دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان در اکثر موارد به حمایت از جو بایدن، رئیس‌جمهوری با استفاده از شعار «ما به‌دنبال آزادی برای اوکراین هستیم» ادامه خواهند داد. وی همچنین با اشاره به این نکته که باید منتظر بود و دید که میزان موفقیت و نظارت این گروه از وزارت دفاع آمریکا مستقر در کی‌یف تا چه حد است، گفت: انتظار حقیقت را نداریم اما شاید شگفت‌زده شویم.

انبارهای ناتو مهمات ندارد

فرمانده نیروهای مسلح نروژ نیز به این واقعیت اذعان کرد که انبارهای مهمات ناتو به‌دلیل افزایش بیش از حد درخواست برای ارسال به اوکراین در حال پایان یافتن است. به گزارش اسپوتنیک، «اریک کریستوفرسن» رئیس نیروهای مسلح نروژ به یک روزنامه چاپ این کشور گفت: تهیه مهمات هنوز آهسته و به کندی پیش می‌رود. همه رؤسای دفاعی که من با آنها صحبت کرده‌ام می‌گویند که تقاضا برای تسلیحات جدید از تولید پیشی می‌گیرد.

گفتنی است وزرای دفاعی کشورهای عضو ناتو قرار است روز شنبه در اسلو، نروژ گردهم آیند تا کنفرانس سالانه کمیته دفاعی را برگزار کنند. همچنین ۳۱ تن از رؤسای دفاعی کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو به انضمام سوئد نیز در این نشست حضور خواهند داشت. متحدان غربی کمی پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه در ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی(اسفند 1400) به ارسال تسلیحات و مهمات به این کشور اقدام کرده‌اند. کرملین بارها درباره تشدید بیشتر این جنگ درپی حضور و دخالت مستقیم ناتو در این درگیری هشدار داده است. براساس جدیدترین گزارش‌ها آمریکا قرار است موشک‌های دوربرد نیز در اختیار اوکراین قرار دهد

مسئله‌ای که می‌تواند به تشدید جنگ و گسترش آن منجر شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقام اوکراینی: ایرانی‌‌ها از ما درس بگیرند و اشتباه‌مان را تکرار نکنند!

اوکراین چهارمین قدرت اتمی دنیا بود.

تلاش‌های آمریکا برای نجات اوکراین و اسرائیل با تصویب کمک 95 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان

نجات اوکراین و رژیم صهیونیستی از شکست در جنگ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.