سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ارتش نیجر دستور اخراج سفیر فرانسه را صادر کرد

ارتش نیجر دستور اخراج سفیر فرانسه را صادر کرد

با تشدید بحران نیجر شورای نظامی حاکم بر این کشور دستور اخراج سفیر فرانسه را صادر کرد با این وجود وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که این دستور را اجرا نمی‌کند! از آن‌سو ارتش نیجر اعلام کرده، آماده جنگ است.

بحران نیجر روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود، مذاکرات بین شورای نظامی حاکم بر این کشور و سازمان کشورهای غرب آفریقا موسوم به «آکوواس» شکست خورده و این شورا رسماً تهدید کرده است که برای بازگرداندن رئیس‌جمهور قبلی به حمله نظامی متوسل می‌شود. تصمیمی که مورد حمایت فرانسه قرار گرفته است چراکه رئیس‌جمهور سرنگون شده، وابسته به فرانسه است. همزمان خبرگزاری فرانسه اخباری را منتشر کرده مبنی بر اینکه شورای نظامی از سفرای فرانسه، آلمان، نیجریه، آمریکا و ساحل‌عاج خواسته است ظرف 24 ساعت بعد از دریافت این پیام، نیجر را ترک کنند. با این وجود شورای نظامی حاکم بر نیجر سندی را که براساس آن از سفیران تعدادی از کشورها خواسته شده این کشور را ترک کنند، جعلی خواند و تاکید کرد که فقط از سفیر فرانسه خواسته شده این کشور را ترک کند. به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، روز جمعه، مقامات نیجر به «سیلوان ایته»، سفیر فرانسه در نیامی، در این کشور ۴۸ ساعت فرصت دادند تا نیجر را ترک کند.

وزارت خارجه جمهوری نیجر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تصمیم در واکنش به خودداری سفیر فرانسه از پاسخ به دعوت وزیر خارجه برای مصاحبه و سایر اقدامات دولت فرانسه اتخاذ شده که برخلاف منافع نیجر بوده است.»

گزارش‌ها حاکی است وزارت خارجه فرانسه در واکنش به ضرب‌الاجل خروج سفیر این کشور از نیجر اعلام کرده است که نظامیان حاکم بر نیجر صلاحیت و مشروعیت سیاسی این کار را ندارند… فرانسه از درخواست کودتاچیان (برای خروج سفیر فرانسه از نیجر) مطلع شده، اما کودتاچیان ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند. تأیید سفیر باید از طرف مقامات منتخت و مشروع نیجریه صورت گیرد.

آماده‌باش ارتش نیجر

از سوی دیگر گزارش‌ها از نیجر حاکی است در سایه تشدید تهدیدها از سوی «آکوواس» برای دخالت نظامی در نیجر، دیروز، رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور، دستور آماده‌باش صادر کرد.

«موسی سالائو پارمو» رئیس ستاد نیروهای مسلح نیجر، دیروز (شنبه، ۲۶ اوت)، دستور آماده‌باش نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد. وی طی بیانیه‌ای که از طریق رادیو منتشر شد، تصریح کرد: «از زمان دریافت این پیام، کلیه نیروهای مسلح موظفند در وضعیت آماده‌باش قرار گیرند.» رئیس ستاد نیروهای مسلح نیجر توضیح داد: این تصمیم پس از تهدیدهای فزاینده مبنی بر تجاوز به کشور اتخاذ شد و هدف از آن، اجتناب از «غافلگیری عمومی» و دفع آن و اطمینان از پاسخ مناسب است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه

جنبش دانشجویی در سراسر جهان مصمم‌تر خواستار پایان جنگ در غزه هستند

زندان‌های فرانسه پر شد

مرگ بر فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.