سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / در لبنان چه خبر است؟ از ترور نافرجام وزیر دفاع تا تعطیلی تلویزیون!

در لبنان چه خبر است؟ از ترور نافرجام وزیر دفاع تا تعطیلی تلویزیون!

لبنان در چند روز گذشته، بسیار پُر التهاب و پُر خبر بوده است. از ترور نافرجام وزیر دفاع این کشور تا حمله به کامیون حزب الله در «کحاله» و تعطیلی تلویزیون این کشور به خاطر مشکلاتی که با آن روبه‌رو بود. پیش از این تحولات، برخی کشورهای عربی از شهروندان خود خواسته بودند لبنان را ترک کنند!

شامگاه چهارشنبه (18 مرداد) بود که جنبش محبوب حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک کامیون متعلق به مقاومت در منطقه «کحاله» (جنوب شرق بیروت)، در حالی که از دره البقاع به سمت بیروت در حال حرکت بود، واژگون شد که در نتیجه آن، یک نفر به شهادت رسید. در ادامه بیانیه آمده است: «تعدادی از افراد مسلح حاضر در منطقه جمع شدند و به کامیون حامل نیروهای مقاومت حمله کردند تا کنترل آن را در دست بگیرند…افراد مسلح ابتدا برای کنترل کامیون شروع به پرتاب سنگ و سپس اقدام به تیراندازی کردند که به دنبال آن، یکی از برادرانی که از کامیون محافظت می‎کرد، به شهادت رسید.» حزب الله با اشاره به تبادل آتش نیروهای ارتش لبنان با مهاجمان مسلح، توضیح داد که نیرویی از ارتش لبنان وارد عمل شده و مانع نزدیک شدن یا کنترل افراد مسلح بر کامیون شد. روابط عمومی حزب‌الله لبنان این بیانیه را در واکنش به اتهامات وارده و متهم کردن مقاومت به قتل یکی از اهالی منطقه کحاله صادره کرد. برخی از رسانه‌های محلی لبنان روز چهارشنبه مدعی شده بودند که یک نفر از اهالی کحاله بر اثر تیراندازی نیروهای حزب‌الله لبنان کشته شد که پس از این حادثه، اهالی منطقه کحاله تجمع کرده و جاده بین‌المللی بیروت-شرق لبنان را مسدود کردند. شبکه تلویزیونی الجدید اما به نقل از اهالی منطقه کحاله گزارش داد که افراد مسلح به سوی اهالی این منطقه تیراندازی کردند که در نتیجه آن، یک مرد جوان کشته شد.

اما روز پنج‌شنبه (19 مرداد) یعنی یک روز بعد از این حادثه خبر رسید، وزیر دفاع لبنان از یک سوء قصد جان سالم به‌در برده است! به گزارش ایسنا به نقل از النشره، چند فرد ناشناس در منطقه «جسر الباشا» بیروت به سمت خودروی وزیر دفاع لبنان تیراندازی کردند، ولی این مقام لبنانی، جان سالم به‌در برد. «موریس سلیم»، وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان در اولین سخنان پس از انتشار اخباری از سوءقصد به جان وی در شرق بیروت، ضمن تأکید بر این‌که حالش خوب است، گفت: «شیشه‌های عقب خودرو مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما آسیبی به من وارد نشده است.» همین روز پلیس بیروت از کشف و خنثی‌سازی یک بمب در ورودی سفارت سوئد خبر داد! هنوز تحلیل‌ها راجع به این سه حادثه پی‌در‌پی تمام نشده بود که خبر رسید، تلویزیون لبنان هم تعطیل شد!

روز جمعه (20 مرداد) وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت به دلیل مشکلاتی که تلویزیون لبنان با آن مواجه است، تصمیم به تعطیلی آن گرفته است. به گفته «زیاد مکاری»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که تلویزیون لبنان با آن مواجه است تأخیر در پرداخت حقوق کارمندانی است که اعتصاب کرده‌اند و با ادامه فعالیت خود مخالف هستند. تماس‌هایی از افراد ذی ربط در تلویزیون لبنان با نخست وزیر و وزیر کار برای حل این مسئله برقرار شده است. سندیکای کارمندان تلویزیون لبنان از پنج‌شنبه گذشته به دلیل پرداخت نشدن حقوق کارمندان اعتصاب کرده است. گفتنی است، تمام این اتفاقات پس از یک‌سری اتفاقات که پیشتر رخ داده بود، به وقوع پیوسته است: اتفاق درگیری در اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوه میان دو جریان فلسطینی عناصر جنبش فتح و گروه الانصار در جنوب لبنان و این‌که عربستان، امارات، قطر، عمان و بحرین از اتباعشان خواستند لبنان را ترک کنند و به شهروندانشان هشدار دادند که به این کشور سفر نکنند. برخی از تحلیلگران با کنار هم گذاشتن این وقایع می‌گویند، برخی کشورهای عربی با همراهی رژیم اسرائیل به دنبال درگیر کردن مقاومت در لبنان و شروع مقدمات نوعی دیگر از جنگ داخلی هستند تا شاید، اسرائیلی که وارد جنگ داخلی شده را نجات دهند. طی روزهای گذشته صهیونیست‌ها بارها از احتمال حمله حزب‌الله به صهیونیست‌ها خبر داده و درباره تبعات آغاز جنگ با این جنبش ابراز نگرانی کرده‌اند. رژیم اسرائیل در ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین دورانش به‌سر می‌برد و خوب می‌داند در چنین شرایطی، حزب الله لبنان می‌تواند به راحتی ضربه‌ای کاری به آن وارد کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حزب‌الله لبنان کارنامه جنگی‌اش را منتشر کرد؛ 1637 عملیات  ضدصهیونیستی در 200 روز

عملیات طوفان‌الاقصی حماس علیه اسرائیل

چه کسانی به منافقین می‌گفتند: «فرزندان مجاهد؟»

خطای عمدی نهضت آزادی در شب قبل از انفجار حزب جمهوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.