سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / فهم قرآن و معارف دینی راهگشای مشکلات است

فهم قرآن و معارف دینی راهگشای مشکلات است

هنرمند نقاش: فهم قرآن و معارف دینی راهگشای مشکلات است

 هنرمند نقاش و چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ گفت: قرآن برای فهم معارف است و می‌توانیم مشکلات پیش‌رو را برطرف کنیم و با قرآن جلو برویم.

.عبدالحمید قدیریان هنرمند پژوهشگر در حوزه مفاهیم عاشورایی اظهار داشت: مشکل ما نبود تفکر مبتنی بر قرآن است و چون تفکر وجود ندارد، مجبور به قانع بودن به معارف قرون گذشته هستیم. شاید نوع مواجهه و روش ما با داده‌های معارفی اشتباه باشد و یا دقیق و کامل نباشد.

 

وی افزود: وادی دین از یک جهت، وادی خطرناکی است و همیشه کسانی هستند که به خاطر نگرانی اجازه نمی‌دهند تا افراد بر روی مفاهیم قرآنی و دینی کار کنند و این در حالی است که خداوند مکرراً اصرار دارد تا مومنان در آیات قرآن تفکر و تدبر کنند. درست است که تولید اندیشه قرآنی ربطی به هنرمندان ندارد ولی باید بدانیم که داشتن معارف قرآنی برای زیست هنری هنرمندان مسلمان الزامی است تا با سیر در معارف ناب الهی اثری را تولید کنند. هنرمند وظیفه تولید تفکر ندارد و این امر به افراد صاحب‌نظر مربوط است ولی گویا به آنها هم اجازه داده نمی‌شود تا تفکرات جدید خود را به ویژه در باب فرهنگی به جامعه ارائه دهند.

قدیریان با بیان این‌که حرف جدیدی زده نمی‌شود گفت: این تنها در باب فرهنگ نیست که در تمام ارکان زندگی اعم از اقتصاد و روابط اجتماعی نیازمند حرف‌ها و راهکارهای درست و تازه‌تری هستیم و چون روی قرآن کار نکردیم همواره مجبوریم با تفکرات گذشته پیش رویم. ساختارهای الهی کاملا دقیق و کاربردی است و هر چیز به اندازه، سر جای خودش است. اگر کسی حی بودن و دارای نظام داشتن هستی را باور داشته باشد و به خدا اعتماد کند، با تفکر در آیات قرآن و مفاهیم قرآنی می‌تواند مسیر حرکت را تبیین و هموار سازد.

وی اظهار داشت: برای ورود به درک و بهره مندی از مفاهیم قرآنی باید در درجه اول باور کنیم که فهم و آگاهی ما بسیار ناقص است، در این صورت است که محقق، خود را به آب و آتش می زند تا راه درست قرآنی را بیابد تا خود و به تبع آن، جامعه را به رستگاری برساند. متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند عالم فرهنگ هم مانند عالم سیاست است. در فضای امنیتی و سیاسی ممکن است این‌گونه باشد که باورها را قاطعانه بگوییم اما قوام فضای فرهنگی در فروتنی در مقابل علم حاکم بر هستی است که همان قرآن است. متاسفانه به دلیل همین کمبود داده ها در یک دوری افتاده‌ایم که مدام خود را تکرار می‌کنیم.

این هنرمند نقاش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: باید مطالبه‌گری کنیم، همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید دارند. باید از اهل علم بخواهیم و بخواهید وارد میدان شوند. کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند از این حیث است که باید تفکرات جدید تولید شود تا روی آنها بحث کنیم. ما منبعی بی‌پایان به نام قرآن داریم و باید باور کنیم که قرآن برای گذاشتن روی طاقچه و فقط برای احترام گذاشتن نیست بلکه برای فهم معارف است که مشکلات پیش‌رو را برطرف کنیم و با قرآن جلو برویم.

قدیریان گفت: اگر مشکلات بر ما فشار می‌آورند و مسائل اجتماعی رخ می دهد نه از این باب است که احکام و دستورات الهی توان حل مشکلات را ندارند بلکه باید واسطه ها به خود و عملکردشان بازنگری کنند و ایراد کار را در خود و روش‌هایشان جستجو کنند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار قبل از آغاز ماه محرم با جمعی از فضلا، مبلغان و طلاب حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود، دچار استحاله فرهنگی می‌شویم، به طلاب و مبلغان توصیه کردند: تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست؛ طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد.

ایشان، دفاع تبلیغی را لازم و واجب برشمردند اما گفتند: نباید خود را در دفاع محصور کرد بلکه باید با دیدن درست واقعیات جهانی و روایت درست آنها، مبانی جبهه دشمن را آماج تبلیغات قرار داد

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند

عربستان رژیم صهیونیستی، قرآن را تحریف می‌کند

درمحضر قرآن _ پرهام فروتن حافظ کل قرآن

ويدئو/ پرهام فروتن از حافظان کل قرآن کریم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.