سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ایران پیشتاز بیشترین افزایش تولید گاز در اوپک
میدان گازی پارس جنوبی نعمت ارزشمند خداوند به کشورهای ایران و قطر استŒØ¬Œ¦†òZÓc

ایران پیشتاز بیشترین افزایش تولید گاز در اوپک

آمار سالانه اوپک نشان می‌دهد ایران همچنان دارنده دومین ذخایر گاز جهان و تنها عضو این نهاد است که تولید گاز طبیعی قابل عرضه به بازار را دو درصد افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، آمار منتشره در بولتن آماری سالانه ۲۰۲۳ اوپک نشان می‌دهد ذخایر گاز طبیعی قطعی ایران در سال میلادی گذشته، حدود ۳۳ تریلیون و 9 دهم مترمکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱، تثبیت شده است. روسیه هم با ذخایر قطعی ۴۷ تریلیون و هفت دهم میلیارد مترمکعب، در رتبه دوم جهان ایستاده است.

ذخایر گاز طبیعی قطعی قطر هم در سال میلادی گذشته، ۲۳ تریلیون و هشت دهم میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییری نداشت. پس از قطر هم آمریکا با ذخایر قطعی حدود 16 تریلیون مترمکعب و ترکمنستان با ذخایر قطعی حدود 14 تریلیون مترمکعب قرار دارند.

بر اساس آمار اوپک، تولید گاز طبیعی قابل عرضه به بازار ایران در سال ۲۰۲۲، به ۲۶۲ و دو دهم میلیارد مترمکعب رسید که در مقایسه با 257 و یک دهم میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱، رشد دو درصدی نشان می‌دهد و بالاترین تولید در میان اعضای اوپک را به خود اختصاص داده است.

 در میان کشورهای عضو اوپک، عربستان سعودی با تولید ۱۲۲ و هشت دهم میلیارد مترمکعب گاز طبیعی قابل عرضه و الجزایر با تولید ۱۰۰ و پنج دهم میلیارد مترمکعب، در رتبه‌های دوم و سوم بعد از ایران قرار گرفتند. اما در سطح جهانی، تولید گاز ایران پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم قرار گرفت.

تولید قطر که دیگر عضو اوپک نیست، در سال گذشته به ۲۰۹ و دو دهم میلیارد مترمکعب رسید که رشد هشت دهم درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ داشت. تولید روسیه هم که بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی قطعی جهان را در اختیار دارد، در سال گذشته به ۶۳۰ و هفت دهم میلیارد مترمکعب رسید که بر مبنای سالانه 12 درصد کاهش داشت.

صادرات گاز طبیعی ایران هم طی سال میلادی گذشته هم با دو درصد افزایش، به ۱۸ و هفت دهم میلیارد مترمکعب رسید و در جایگاه پنجم جهان از این لحاظ قرار گرفت. ضمن اینکه صادرات قطر ۱۳۴ و نیم میلیارد مترمکعب، روسیه ۱۸۴ و چهار دهم میلیارد مترمکعب و ترکمنستان ۳۵ و شش دهم میلیارد مترمکعب بود.

واردات گاز طبیعی ایران در سال میلادی گذشته هم مشابه سال ۲۰۲۱، صفر ماند. تقاضای ایران برای گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲، رشد چهار و سه دهم درصدی داشت و به ۲۵۳ و چهار دهم میلیارد مترمکعب رسید.

در مقایسه، تقاضای قطر برای گاز طبیعی، سه و نیم درصد کاهش یافت و به ۴۲ و هشت دهم میلیارد مترمکعب و تقاضای روسیه هم با سه درصد افزایش به ۵۰۴ میلیارد مترمکعب رسید.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

افزایش یک‌تریلیون‌دلاری بدهی دولت آمریکا در هر ۱۰۰ روز

بدهی دولت آمریکا به رقم بی‌سابقه ۳۵تریلیون دلار رسید

جلوگیری از مهاجرت گاز به قطر

جواد اوجی وزیر نفت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.