سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کاخ سفید: اوکراین تلفات سنگینی داده است اما هنوز ذخایر انسانی زیادی دارد!

کاخ سفید: اوکراین تلفات سنگینی داده است اما هنوز ذخایر انسانی زیادی دارد!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلویحاً با اذعان تلویحی به این که اوکراینی‌ها به گوشت دم توپ تبدیل شده‌اند گفت اوکراین در جنگ کنونی تلفات سنگینی داده است اما هنوز ذخایر انسانی زیادی برای ادامه جنگ دارد(!)

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ادامه جنگ اوکراین کاملاً در راستای منافع آمریکا است چرا که با تداوم جنگ، هم روسیه تضعیف می‌شود و هم اروپا وابسته‌تر و آمریکا همچنین به همین بهانه نیروهای نظامی بیشتری را به اروپا منتقل می‌کند. «رابرت اف کندی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندی پیش با ‌اشاره به اینکه اوکراین به گوشت دم توپ برای آمریکا تبدیل شده است گفته بود: «آمریکا برای پیشبرد سیاستش در مدیریت روسیه و وابسته کردن اروپا به خود مردم اوکراین را قربانی می‌کند.» نیویورک تایمز هم اخیراً با ‌اشاره به آمار بالای تلفات اوکراینی‌ها نوشته بود: «در شهر لویو، یکی از شهرهای نزدیک به جبهه درگیری‌ها در این کشور، ورود اجساد سربازان کشته شده به حدی بالا رفته که گورکن‌ها آنها را در گورهای قدیمی دفن می‌کنند چون قبرستان‌ها پر شده است.» از آن سو «داگلاس مگ گرگور» سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا هم در یک مصاحبه تلویزیونی با ‌اشاره به تلفات گسترده نیروهای اوکراینی گفته است: «نیرویی که ما در اوکراین مسلح کردیم، نابود شد. آنها هزاران تن را از دست می‌دهند. در واقع روزانه نزدیک یک گردان ناپدید می‌شود.»

حالا مشاور امنیت ملی «بایدن» طی اظهاراتی بار دیگر به گوشت دم توپ بودن سربازان اوکراینی اذعان کرد و گفت: «اوکراین در جنگ کنونی تلفات سنگینی داده است اما هنوز ذخایر زیادی برای ادامه جنگ دارد.» به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، «جیک سالیوان»، طی «اجلاس امنیتی اسپن» در آمریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا هنوز ضدحمله واقعی اوکراین فرا نرسیده است؟» گفت: «ضدحمله اوکراین از روزی آغاز شد که مردم این کشور زندگی خود را به ‌خطر ‌انداختند. تاکنون نیروهای اوکراینی متحمل خسارات و تلفات چشمگیری در ضدحملاتشان شده‌اند؛ اما ضدحمله خوبی در جریان است گرچه سخت پیش می‌رود.» وی در ادامه افزود: «با این حال اوکراین مقدار قابل توجهی از قدرت جنگی را دارد که هنوز آن را به‌کار نگرفته است. اکنون وقت مناسب برای انتخاب است تا بدین ترتیب حداکثر تاثیر را در میدان نبرد داشته باشد. سپس بعد از این مرحله ما مشاهده می‌کنیم که نتایج احتمالی این ضدحمله چطور خواهد بود.» دیروز نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته نیروهای ارتش این کشور ۱۴ ضدحمله ارتش اوکراین را در محور دونتسک دفع کرده و در این درگیری‌ها نزدیک به ۸۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

سرقت تسلیحات ارسالی به اوکراین

در حالی که خبرها همچنان از ارسال گسترده تسلیحات از اروپا و آمریکا به اوکراین حکایت دارد برخی گزارش‌ها نیز حاکی است بخشی از تسلیحات ارسال شده به کشور جنگ زده اوکراین در شرق اروپا به سرقت رفته است. ایرنا در این باره به نقل از «سی‌ان‌ان‌» و با استناد به گزارش بازرس کل پنتاگون اعلام کرده است که برخی از تسلیحات غربی که در سال ۲۰۲۲ به اوکراین ارسال شده بودند به سرقت رفته‌اند. بر اساس این گزارش ظاهرا سندی از پنتاگون که تاریخ آن به اکتبر (مهر ماه) سال گذشته برمی‌گردد و در برگیرنده گزارش پنتاگون در این خصوص برای بازه زمانی فوریه تا سپتامبر (بهمن ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) است، حکایت از آن دارد که برخی از جنایتکاران، داوطلبان جنگ و دلالان اسلحه مقادیر قابل توجهی از تسلیحات و تجهیزات غربی ارسال شده توسط کشورهای غربی برای سربازان اوکراینی را قبل از آنکه به دست آنها برسد به سرقت برده‌اند.

آلودگی یک سوم خاک اوکراین

از سوی دیگر بحث آلودگی اوکراین به مین و تسلیحات خوشه‌ای به نگرانی جدی در جامعه جهانی تبدیل شده است. معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و برقراری صلح در شورای امنیت در این زمینه گفت که مهمات خوشه‌ای و مین‌های زمینی صدها هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین را آلوده کرده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، «روزماری دیکارلو»، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که مهمات خوشه‌ای منفجر نشده تا سالیان سال جان غیرنظامیان را تهدید می‌کنند و تخمین زده شده که یک‌سوم خاک اوکراین به‌نوعی از مواد منفجره آلوده شده باشد، از جمله مین زمینی و بمب خوشه‌ای. در این گزارش آمده است که بسیاری از کودکان هم قربانی سلاح‌های انفجاری شده‌اند که بر مساحت وسیعی از مناطق پرجمعیت اثر می‌گذارند. این اظهارات «روزماری دیکارلو» چند هفته پس از آن مطرح شد که واشنگتن از تصمیم خود برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد تا کیف از آنها در ضدحمله علیه روسیه از آن استفاده کند. آمریکا دلیل این کار را کمبود مهمات غیرخوشه‌ای در انبارهای خود عنوان کرد. دیروز «رئیس‌ منطقه بلگورود» روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین با مهمات خوشه‌ای دریافتی از آمریکا به روستای «ژوراولیِفکا» حمله و زیرساخت‌های غیرنظامی را بمباران کرده‌اند.

مهمات خوشه‌ای از صدها بمب کوچک نارنجک ‌مانند تشکیل شده‌اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می‌شوند. این مهمات سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آنها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند. در این وضعیت، کافی است کمی باد شروع به وزیدن کند تا این مهمات هدف خود را از دست داده و به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. بااین‌حال، حتی اگر هدف‌گیری کاملاً دقیق انجام شده و تمامی این صدها بمب به هدف اصابت کنند، باز هم ممکن است بمب‌ها به‌صورت عمل‌نکرده در میدان‌های نبرد باقی‌مانده و تا چندین دهه بعد از پایان جنگ همچنان جان غیرنظامیان را تهدید کنند؛ مخصوصاً کودکان که به شکل براق این بمب‌ها جذب می‌شوند.

هشدار پوتین به جاه‌طلبی‌های لهستان

خبر دیگر این که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به جاه‌طلبی لهستان در قلمرو اتحادیه جماهیر شوروی سابق هشدار داد و گفت هرگونه تجاوزی به بلاروس، کشور همسایه و متحد نزدیک مسکو، به مثابه حمله به روسیه قلمداد خواهد شد. رویترز در این باره نوشت: پوتین در نشست روز جمعه شورای امنیت روسیه که از طریق تلویزیون پخش شد، گفت: مسکو با همه امکاناتی که در اختیار دارد، به هرگونه تجاوزگری علیه بلاروس پاسخ خواهد داد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.