سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بحران برق عراق زیر سر آمریکاست، پای این کشور روی گلوی 40 میلیون عراقی است

بحران برق عراق زیر سر آمریکاست، پای این کشور روی گلوی 40 میلیون عراقی است

وب‌سایت عراقی «المعلومه» با انتشار گزارشی به عواقب «فاجعه‌بار مداخلات آمریکا در بخش انرژی» این کشور پرداخته و تأکید کرده است که واشنگتن عمدا مانع بهبود وضعیت برق عراق می‌شود.

با شروع تابستان و گرمای سوزان عراق، قطعی برق نیز سراغ این کشور می‌آید و این مسئله به بحران دائمی کشور عراق تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته برخی جریانات سیاسی با سوءاستفاده از این بحران آشوب‌های گسترده‌ای را در عراق به راه ‌انداختند؛ بحرانی که مشکلات بسیاری برای مردم عراق به همراه داشته و تاکنون راه‌حل ریشه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. برخی کارشناسان نیز می‌گویند تحریم‌های آمریکا علیه ایران شاید یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بحران است و صادرات گاز به این کشور را مختل کرده است. در همین زمینه، پایگاه خبری «المعلومه» عراق با ‌اشاره به تلاش‌های دولت محمد السودانی و انتقاد از گرایش او به سمت شرکت‌های خارجی مانند زیمنس یا درخواست از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس که تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند، نوشته است «فاجعه برق در عراق، عوامل زیادی دارد، ولی مهم‌ترین آن، تسلط آمریکا بر این بخش است و از هر مسیری که برای حل این بحران استفاده شود، یک سر نخ به آمریکا می‌رسد.»

به گزارش فارس المعلومه در گزارش این را هم نوشته است که: «وزارت برق عراق چهاردهم تیر ماه جاری اعلام کرد کاهش واردات گاز از ایران باعث شده تا تولید برق در این کشور پنج هزار مگاوات کم شود. وزارت برق عراق می‌گوید: با وجود بهتر شدن شرایط شبکه توزیع برق طی سال‌های گذشته در این کشور، کاهش ورود گاز از ایران، به از دست رفتن ۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق عراق منجر شده است. تهران به خاطر عدم پرداخت پول گاز وارداتی از سوی مقامات عراقی، طی سال‌های گذشته بارها اقدام به محدود کردن صادرات گاز به عراق کرده و در برخی موارد صادرات به این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌طور کامل متوقف کرد. البته اخیرا مقامات عراقی اعلام کردند که تمام بدهی گازی خود به ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کرده‌اند.»

به گزارش المعلومه، کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (الاطار التنسیقی) با مشاهده این مشکل، مواضع جدیدی در قبال بحران برق عراق اتخاذ کرده و از دولت و وزارت خارجه این کشور خواست که از آمریکا بخواهند تا هر چه سریع‌تر، با پرداخت مطالبات گازی جمهوری اسلامی ایران موافقت کند. در بیانیه ‌این کمیته آمده است: کشور با بحرانی رو‌به‌روست که به خاطر مدت زمان کوتاه ساعات وصل بودن عراق، فشار زیادی به شهروندان وارد کرده است. دولت و وزارت خارجه به آمریکا بگویند که نباید این پرونده را سیاسی کند؛ زیرا تأثیر منفی بر مردم عراق دارد.

«احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق هم دوم ماه جاری خبر داد که سفر هیئتی از وزارت برق عراق به ایران منجر به افزایش عرضه گاز از سوی ایران شد. وی افزود: طرف ایرانی ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق می‌رساند که به افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و بهره‌برداری از سایر آنها کمک کرده است. این مسئول عراقی با بیان اینکه طرف ایرانی تمایل خود را برای افزایش صادرات گاز اعلام کرده است، گفت: عراق به ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد، اما طبق مذاکرات با طرف ایرانی، اکنون ۴۵ میلیون مترمکعب گاز از سوی ایران در دسترس است.

حسین السعبری نماینده پارلمان عراق در این زمینه گفت: بحران برق و وصل بودن آن به مدت دو تا چهار ساعت در طول روز، باعث ناامیدی زیادی در میان مردم عراق شده است. انتظار می‌رفت که اقدامات دولت عراق در آلمان و توافق با جنرال الکتریک و مذاکره با شرکت زیمنس، باعث بهبود وضعیت این بخش (برق) شود، ولی واقعیت این است که ما هیچ تغییری در این زمینه مشاهده نکردیم» السعبری با بیان اینکه علت اصلی وضعیت کنونی برق در عراق، شرکت‌های خارجی و زورگویی‌های آمریکا است، تصریح کرد: مشکل [پرداخت] پول‌های گاز ایران که به دست آن نرسیده است، یکی از این مشکلات است. علت این مسئله، تحریم ایران توسط آمریکاست و همین مسئله، بحران را وخیم کرده است.

بر اساس این گزارش «عدی عبدالهادی» از رهبران ائتلاف الفتح عراق هم یکی دیگر از سیاستمداران عراقی است که آمریکا را علت اصلی بحران برق در این کشور می‌داند. عبدالهادی می‌گوید که آمریکا عمدا سه بار، از پایان یافتن بحران برق عراق جلوگیری کرده است که مهم‌ترین آن اعمال فشار و تهدید شرکت زیمنس آلمان بود. برخی از عوامل این بحران، مربوط به فساد است، ولی مداخلات واشنگتن مهم‌ترین عامل است که باعث شده مشکلات ۴۰ میلیون عراقی ادامه یابد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

داعش خراسان، سگان آمریکایی

ويدئو/ داعش خراسان، سگان آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.