سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ۶ جولای، روز جهانی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

۶ جولای، روز جهانی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

دانشمندان تخمین می‌زنند که بیش از ۶ مورد از هر ۱۰ بیماری عفونی شناخته شده در افراد می‌تواند از حیوانات منتقل شود و از هر ۴ بیماری عفونی جدید یا نوظهور ۳ مورد از حیوانات ناشی می‌شود.

روز ۱۵ تیر ماه مصادف با ۶ جولای، روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است. بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند. از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می‌شود، می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد. از طرفی دیگر به دلایل مختلف، خطر ورود بیماری‌های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان و… را نباید نادیده گرفت.

انسان سالم نقش اساسی در سلامت جامعه بشری دارد؛ موضوعی که پایه گذار تمام پیشرفت‌ها و تمدن‌های بشری بوده است. بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان، فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی دارای اهمیت بسزایی است. نام این دسته از بیماری‌ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده پزشکان و دامپزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری‌ها است. این بیماری‌ها علاوه بر وارد آوردن خسارت های سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از میان رفتن دام‌های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می‌کنند. مطابق آمارها

۶۰ درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشاء حیوانی دارند.

روش های رایج انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان

به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین افراد و حیوانات، مهم است که از روش‌های رایج آلودگی افراد به میکروب‌هایی که می‌توانند باعث بیماری‌های مشترک انسان و دام شوند، آگاه باشید.

بیماری‌های زئونوز از روش‌های مختلف زیر قابل انتقال هستند: ۱. تماس مستقیم ۲. تماس غیر مستقیم ۳. انتقال از طریق ناقلین ۴. انتقال از طریق غذا ۵. سایر عوامل

تماس مستقیم

تماس با بزاق، خون، ادرار، مخاط، مدفوع یا سایر مایعات بدن یک حیوان آلوده؛ به عنوان مثال می‌توان نوازش یا لمس حیوانات آلوده و نیش یا خراش را نام برد.

تماس غیرمستقیم:

تماس با مناطقی که حیوانات در آن زندگی می‌کنند و پرسه می‌زنند یا اشیا یا سطوحی که به میکروب آلوده شده اند؛ برای نمونه می‌توان به آب مخزن آکواریوم، زیستگاه‌های حیوانات خانگی، گوشت مرغ، انبارها، گیاهان و خاک و همچنین غذای حیوانات خانگی و غذا‌های دریایی اشاره کرد.

انتقال از طریق ناقلین:

گزش کنه، یا حشره‌ای مانند پشه یا کک است.

انتقال از طریق غذا:

هر ساله از هر ۶ آمریکایی ۱ نفر از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شود. خوردن یا نوشیدن چیز‌های ناامن، مانند شیر غیر پاستوریزه (خام)، گوشت یا تخم مرغ نیم پز، یا میوه‌ها و سبزیجات خام که به مدفوع حیوان آلوده دارای آلودگی شده اند؛ غذای آلوده می‌تواند باعث بیماری در افراد و حیوانات از جمله حیوانات خانگی شود.

سایر عوامل خطر زا:

مثل نوشیدن یا تماس با آبی که به مدفوع حیوان آلوده دارای آلودگی شده اند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های جدی ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند؟

هر کسی می‌تواند از یک بیماری مشترک انسان و دام بیمار شود، از جمله افراد سالم؛ با این حال، برخی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر هستند و باید اقدامات لازم را برای محافظت از خود یا اعضای خانواده انجام دهند؛ این افراد بیشتر از دیگران در اثر ابتلا به برخی بیماری‌ها واقعاً بیمار می‌شوند و حتی می‌میرند.

این گروه از افراد عبارتند از:

۱ – کودکان زیر ۵ سال

۲ – بزرگسالان بالای ۶۵ سال

۳ – افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

۴ – زنان حامله

منابع:

https://med.sharif.ir

https://www.medsab.ac.ir

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آبادانی زمین و احیای انسان‌ها در عصر ظهور

دعای عهد

توماس فریدمن، مردم غرب آسیا را به حشرات تشبیه کرد

کشتن ۵۰۰ هزار کودک و زن عراقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.