سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / نظام لیبرال سرمایه داری در غرب به بن بست رسیده

نظام لیبرال سرمایه داری در غرب به بن بست رسیده

صدرالحسینی گفت: فرانسه نشان داد که شعار آزادی و حمایت از آن برای دیگر کشورها را پیگیری می‌کند و در خود فرانسه خشن ترین برخوردها را با معترضین انجام می دهند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل بین الملل درباره گسترش آشوب‌های خیابانی در شهرهای مختلف فرانسه در پی کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، اظهار داشت: ریشه شورش ها در فرانسه به سالیان دور باز می‌گردد. رفتارهای دوگانه و اقدامات استعمارگرانه‌ای که فرانسه نسبت به کشورهای آسیایی و به ویژه آفریقایی انجام داده است، باید مورد توجه آسیب شناسی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به تبعیض‌های نژادی در فرانسه، گفت: اگر شورش های فرانسه حداقل در طول دو دهه گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گیرد، محور اقدامات ضدحکومت فرانسه رنگین پوستانی هستند که نزدیک به نیمی از جمعیت فرانسه را در برمی‌گیرند و حقوق انسانی آن ها به هیچ عنوان به میزان سفیدپوستان رعایت نمی‌شود. دوگانگی بین سفید پوستان و رنگین پوستان در فرانسه برای همه ناظران بی‌طرف کاملاً مشهود است و به همین دليل با اقدامی همچون کشتن یک فرد رنگین پوست توسط پلیس این کشور آتش زیر خاکستر شعله ور می‌گردد.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره شرایط اضطراری و ویژه در فرانسه، توضیح داد: آخرین آمار موجود که توسط رسانه‌ها گزارش شده: میزان بازداشتی ها تا روز پنجم شورش ۲ هزار نفر. تا روز دوم شورش،۵۰ ساختمان دولتی، ۲۰۰ خودروی شخصی و دولتی در آتش سوختند. بیش از ۴۰۰ تَلّ آتش در معابر عمومی ایجاد شده است. صدها زخمی و بیش از ۵۰هزار نفر پلیس بکار گرفته شده‌اند.

پلیس فرانسه از کنترل آشوب‌ها ناتوان است
صدرالحسینی با اشاره به اینکه به دلیل توسعه و گسترش شورش در ۲۰ شهر این کشور حالت فوق‌العاده و منع آمدوشد شبانه اعلام شده، افزود: در این میان به منظور کنترل بیشتر اوضاع بخشی از ادارات نیمه تعطیل، موسسات و شرکت‌های خصوصی تعطیل یا فقط در ساعات محدودی از روز فعالیت می‌نمایند و حصار امنیتی کاخ الیزه به دایره یا پیرامون یک کیلومتری افزایش یافته و توسط پلیس ضدشورش از تردد خودروها در این منطقه که از مناطق پر تردد پاریس است جلوگیری بعمل می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت و پلیس فرانسه با وجود گذشته زمان نسبتا طولانی از کنترل آشوب‌ها ناتوان است، گفت: به نظر می‌رسد ظرفیت بکارگیری 50 هزار پلیس برای کنترل خشونت‌ها کافی نباشد و در صورت تداوم شورش‌ها احتمالا مکرون مجبور است از توان ارتش این کشور استفاده کند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برغم نیاز جدی دولت فرانسه هیچ کشور اروپایی و متحدان غربی آن کمک موثری برای جلوگیری از تشدید اعتراضات به پاریس نکردند، گفت: درحالیکه در ادوار قبلی آشوب‌ها عموما مهاجران در کانون ناآرامی‌ها قرار داشتند اطلاعات جدید نشان می‌دهد اکنون نوجوانان به هسته اصلی اعتراضات تبدیل شده‌اند.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه مسئله اصلی در اعتراضات فرانسه شدت بالای خشونت و حملات به زیرساخت‌ها از سوی معترضان است، بیان کرد: احتمال کشیده شدن آشوب‌ها به دیگر کشورها اروپایی از جمله سوئیس نیز وجود دارد.

فرانسه فقر پنهان در کشورش را با زر ورق آراسته است
وی در ادامه درباره حمله معترضان فرانسوی به فروشگاه‌ها، گفت: برخوردهای دوگانه مقامات این کشور در موضوعاتی همچون کسب درآمد، عدالت اجتماعی، بیمه‌های اجتماعی، حقوق بشر و تبعیض بین زندگی سفید پوستان و رنگین پوستان در کشور مدعی آزادی و حمایت کننده از این‌گونه شعارها در دیگر کشورها می باشند. امروز فرانسه در شرایطی بسر می‌برد که بخش اعظمی از معترضین، اعتراض خود را با حمله به فروشگاه های بزرگ و خارج کردن مواد غذایی اعلام می کنند و این یعنی فقر پنهان در کشوری که با زَر ورق خود را در رسانه‌ها آراسته است.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه درباره نقش فضای مجازی در رخدادهای اخیر، بیان کرد: کشوری که خود تشویق کننده استفاده آزاد از فضای مجازی در کشورهای دیگر بوده امروز رئیس جمهور آن کشور اعلام می‌کند که یکی از معضلات موجود فرانسه استفاده بیش از حد از فضای مجازی و عدم کنترل و نظارت بر فضای مجازی است که می‌تواند جوانان را به خیابان‌ها کشد.

صدرالحسینی با اشاره به حبس و جریمه برای والدین معترضان فرانسوی، گفت: وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که پدر و مادرهای که از حضور فرزندانشان در اعتراضات جلوگیری نکنند مشمول مجازات ۲ سال زندان و جریمه ۳۰ هزار یورویی می شوند. احتمالا این وزیر فرانسوی باید بزودی به افکار عمومی جهان پاسخ دهد که از دیدگاه کدام حقوق جزایی یا عمومی افراد دیگر باید در مقابل اقدامات دیگران مجرم شناخته شوند!؟

وی درباره واکنش سلبریتی‌های فرانسوی به اعتراضات در این کشور، خاطرنشان کرد: جالب اینجاست در همین ایام سلبریتی‌های فرانسه غالبا سکوت اختیار نموده و بعضی از فوتبالیست‌ها و هنرمندان مردم را به آرامش دعوت نموده‌اند.

لیبرال سرمایه‌داری در غرب به بن بست رسیده
صدرالحسینی با بیان اینکه به نظر می رسد نظام لیبرال سرمایه‌داری در غرب به بن بست دچار شده که صدای شعار آنها فقط برای کشورهای در حال توسعه شنیده می‌شود، افزود: نظام لیبرال سرمایه‌داری اجازه بروز تحولات اساسی و انقلاب در نظام‌های سیاسی غرب محور را نمی‌دهد به همین دلیل تلاش وافری از جانب مقامات سیاسی_امنیتی و انتظامی فرانسه انجام می‌شود که شورش اخیر با اعتراضات جلیقه زردها تلاقی پیدا نکند و این اعتراضات را به سرعت به سرانجام برسانند تا از یک تحول واقعی در این کشور جلوگیری به‌عمل آید.

وی در پایان با اشاره به اینکه اعتراضات گسترده در خصوص مسائل اقتصادی و رفاهی در اکثریت کشورهای اروپایی در طول چند سال اخیر تاکنون کاملا مشهود است، بیان کرد: فرانسه نشان داد که شعار آزادی و حمایت از آن برای دیگر کشورهای غیر اروپایی را با جدیت و دخالت در امور داخلی آنها پیگیری می‌کند و در خود فرانسه خشن ترین برخوردها را با معترضین انجام می دهد و دستگیری های کور و غیرقابل باور توسط پلیس اتفاق می افتد و تعجب است که فرانسه پس از سال‌های طولانی که با اعتراضات مردمی روبروست همچنان پنهان شدن پشت شعار حمایت از آزادی را برای دیگر کشورها در دستور سیاست خارجی خویش قرار داده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.