سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / ارتباط عرفات با لقاء امام علیه السلام و آخر آلزمان و مهدویت

ارتباط عرفات با لقاء امام علیه السلام و آخر آلزمان و مهدویت

کارشناس دینی در گفت و گو با دانشجو؛

رابطه بین حج الهی و حج حسینی (علیه السلام) ؛ انجام مناسک حج واجب بدون معرفت به امام ارزشی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین برهانی، با بیان اینکه فقط یکبار حضرت رسول اکرم حج واجب را انجام دادند و آن را تعلیم دادند و این حج که حج الله اکبر نامیدند گفت: حج آخرین مناسک واجبی در اسلام بود که تعلیم دادند و خداوند فرمودند همه را به این حج دعوت کن و همه از هر شهری دعوت کردند به حج تمتع و در آخرین روزهای شریف حضرت رسول است که همه دعوت می شوند و به سمت حج می آیند و آنهایی که همراهی نکردند در شهر مدینه وبا آمد و بسیاری از دنیا رفتند.

وی در ادامه گفت: در این مراسم برای اولین بار حضرت رسول (صل الله علیه وآله وسلم) از احرام تا مواردی که باید انجام شود تا اتمام حج و در مسیر بازگشت هم به غدیر می رسند و لذا در اتمام حج مراسم غدیر را داریم و بعد از این مناسک بسیار مهم مردم باید به ولی عالم متصل می شدند تا هر دانه از اینها به نخ تسبیح متصل می شد.

ما میدانیم که این مناسک یک موضوع انتخابی از سمت بشر نبوده یا از جانب رسول خدا بوده باشد اینها توقیفی است و از طریق وحی از سمت خداوند متعال اتفاق افتاده و همه آن در قرآن بازگو شده و این چیدمانی از جانب خداست و خدا می فرماید من همه این امور را تدبیر می کنم و وظیفه بندگان خدا تدبر است و باید تدبر کنید در تدبیر من، برای همین اگر بحث را با حدیثی از امیر المومنین ادامه بدهیم امام علی (علیه السلام) می‌‎فرماید هیچ حرکت الهی نیست غیر اینکه هر حرکتی بخواهی انجام دهی نیاز به معرفت دارید.

لذا تدبیری که خداوند در حج کرده چیدمان مناسک حج است و اولین آن بعد از احرام بستن و لبیک گفتن مهمترین قسمت هایی که در این مسیر گذاشته صحرای عرفات است و خداوند قبل اینکه حرکت خود را آغاز کنند فرموده شما جایی نیاز به معرفت دارید اینکه در ماجرایی شخصی به حضرت رسول می‌فرماید چقدر حاجی در حج است؟ و رسول خدا دو انگشت خود را نشان می دهد که ضجه کننده زیاد است و حاجی واقعی کم است.

تا فرد به معرفت دست پیدا نکند و شعور نیابد و اینکه این معرفت را چطور به شعور تبدیل کند و بعد از این معرفت جنگ با دشمن است و سپس رسیدن به توحید که از معرفت آغاز و به توحید و لقاء خدا ختم می شود.

در صدر اسلام یکی از آخرین و مهمترین موضوعاتی که مطرح می شود دو مسئله است ابتدا حج تمتع و سپس ولایت و اینها باید ارتباط داشته باشند که مسیر رفت به ظاهر توحید و مسیر برگشت مسیر ولایت است که حضرت رسول بسیاری را همراه می کند و با خود به حج می برد و در برگشت به سمت غدیر و ولایت می برد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه مناسک حج برای کسی که استطاعت آن را دارد واجب است ولی زیارت امام حسین (علیه السلام) به ظاهر مستحب است اما در روز عرفات خداوند اول به زائران امام حسین (علیه السلام) نگاه می کنم بعد به حاجیان مکه نظر دارم.

این روایت منطق دارد و مناسک حج طوری چیده شده که از معرف آغاز کنند و به لقاء امام برسند.

در سال ۶۰ هجری همه مناسک حج را می روند ولی به امام معرفت ندارند و جان امام و امنیت وی را به خطر می اندازند و امام حسین (علیه السلام) مسیر خود را از حج کج می کنند به سمت حج دیگری و در جست و جوی این است که پیروان خود را به معرفت بکشاند کسی که حاضر است خون خود را بدهد برای ساکن شدن در لقاء خدا در حالی که حج بدون معرفت حفظ ظاهری است که شناختی در آن نیست.

دانلود

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر /ای جوانان عجم جان من و جان شما

ويدئو/ شاعر فارسی‌ زبان علامه اقبال لاهوری

مخمس نغمه مستشار نظامی در استقبال سروده رهبر انقلاب

در امتحان محبت، از ابتلا مگریز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.