سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / هوش مصنوعی چیست و چه مشاغلی در معرض خطر هستند؟

هوش مصنوعی چیست و چه مشاغلی در معرض خطر هستند؟

هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و روزبه‌روز به تعداد کاربران چت بات‌ها اضافه می‌شود، در این گزارش به ابعاد مختلف این فناوری پرداخته شده است.

هوش مصنوعی (AI) با سرعت بالایی در حال توسعه است و بسیاری از جنبه‌های زندگی مدرن را متحول می‌کند. با این حال، برخی از کارشناسان نگران هستند که از آن برای اهداف مخرب استفاده شود و ممکن است مشاغل را تهدید کند.

هوش مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی به رایانه اجازه می‌دهد تا تقریبا به گونه‌ای عمل کند که گویی یک انسان است. رایانه‌ها می‌توانند مقادیر عظیمی از اطلاعات را تغذیه و برای شناسایی الگو‌های موجود در آن آموزش ببینند تا بتوانند پیش‌بینی کنند، مسائل را حل کنند و حتی از اشتباهات خود درس بگیرند.

علاوه بر داده‌ها، هوش مصنوعی به الگوریتم‌ها (فهرستی از قوانین که برای تکمیل یک کار باید به ترتیب صحیح رعایت شوند)  متکی است.

این فناوری در پشت دستیار‌های مجازی سیری و الکسا با کنترل صوتی قرار دارد. این به اسپاتیفای و یوتیوب اجازه می‌دهد آنچه را که کاربر می‌خواهد پخش کند، به او پیشنهاد دهند و به فیس‌بوک و توئیتر کمک می‌کند تصمیم بگیرند که کدام پست‌های شبکه‌های اجتماعی را به کاربران نشان دهند.

هوش مصنوعی به آمازون اجازه می‌دهد تا عادات خرید مشتریان را تجزیه و تحلیل کرده و خرید‌هایی را برای آینده پیشنهاد کند و این شرکت همچنین از این فناوری برای سرکوب نظرات جعلی استفاده می‌کند.

چت‌جی‌پی‌تی و مای‌ای آی اسنپ‌چت (My AI Snapchat) چیست؟

دو برنامه قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی که در ماه‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند چت‌جی‌پی‌تی و مای‌ای آی اسنپ‌چت هستند. این دو نمونه‌هایی از چیزی هستند که به آن هوش مصنوعی مولد می‌گویند.

این دو سیستم از الگو‌ها و ساختار‌هایی که در مقادیر زیادی از داده‌های منبع شناسایی برای تولید محتوای جدید و اصلی استفاده می‌کند که احساس می‌شود محتوای تولیدی توسط یک انسان ایجاد شده است. این هوش مصنوعی با یک برنامه کامپیوتری به نام چت بات همراه است که از طریق متن با کاربران انسانی صحبت می‌کند.

این برنامه‌ها می‌توانند به سوالات پاسخ دهند، داستان بگویند و کد‌های کامپیوتری بنویسند، اما هر دو برنامه گاهی اوقات پاسخ‌های نادرستی را برای کاربران ایجاد می‌کنند و می‌توانند سوگیری موجود در منبع خود را بازتولید کنند، مانند تبعیض جنسی یا نژادپرستی.

چرا منتقدان می‌ترسند هوش مصنوعی خطرناک باشد؟

با وجود قوانین کم در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی، کارشناسان هشدار داده اند که رشد سریع این فناوری می‌تواند خطرناک باشد. برخی حتی گفته اند که تحقیقات هوش مصنوعی باید متوقف شود.

در ماه می، جفری هینتون که به عنوان یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود، شغل خود را در گوگل ترک کرد و هشدار داد که چت بات‌های هوش مصنوعی به زودی می‌توانند باهوش‌تر از انسان‌ها شوند.

در اواخر همان ماه، مرکز ایمنی هوش مصنوعی مستقر در آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که توسط ده‌ها متخصص برجسته فناوری حمایت شد.

آن‌ها استدلال می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند برای تولید اطلاعات نادرستی استفاده شود که می‌تواند جامعه را بی ثبات کند.

در بدترین سناریو، آن‌ها می‌گویند که ماشین‌ها ممکن است آنقدر هوشمند شوند که کنترل را در دست بگیرند واین موضوع منجر به انقراض بشریت شود.

با این حال، مارگرت وستاگر، رئیس فناوری اتحادیه اروپا گفت که پتانسیل هوش مصنوعی برای تقویت تعصب یا تبعیض، نگرانی مبرم‌تری است.

او به ویژه در مورد نقشی که هوش مصنوعی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایی که بر معیشت مردم تاثیر می‌گذارد، مانند درخواست‌های وام ایفا کند، نگران است و اضافه کرد که خطر قطعا وجود دارد و ممکن است از هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری بر انتخابات استفاده شود.

در حال حاضر چه قوانینی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد؟

دولت‌ها در سراسر جهان در حال تلاش برای نحوه تنظیم هوش مصنوعی هستند. اعضای پارلمان اروپا به تازگی به قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا رای داده اند که یک چارچوب قانونی دقیق برای هوش مصنوعی ایجاد می‌کند که شرکت‌ها باید از آن پیروی کنند.

مارگرت وستاگر می‌گوید: برای مقابله با بزرگترین خطرات ناشی از هوش مصنوعی به نرده‌های محافظ نیاز است.

این قانون که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ اجرایی شود، کاربرد‌های هوش مصنوعی را به سطوح خطر برای مصرف‌کنندگان دسته‌بندی می‌کند و بازی‌های ویدئویی یا فیلتر‌های هرزنامه مجهز به هوش مصنوعی در پایین‌ترین گروه خطر قرار می‌گیرند.

سیستم‌های پرخطر مانند سیستم‌هایی که برای ارزیابی امتیازات اعتباری یا تصمیم‌گیری برای دسترسی به مسکن استفاده می‌شوند، با سخت‌ترین کنترل‌ها مواجه خواهند شد.

این قوانین در انگلیس، جایی که دولت چشم انداز خود را برای آینده هوش مصنوعی در ماه مارس تعیین کرد، اعمال نخواهد شد.

این سازمان راه اندازی یک تنظیم کننده اختصاصی هوش مصنوعی را رد کرد و در عوض گفت که نهاد‌های موجود مسئول نظارت بر آن خواهند بود. اما وستاگر می‌گوید که مقررات هوش مصنوعی باید یک مسئله جهانی باشد و می‌خواهد بین کشور‌های هم‌فکر اجماع ایجاد کند.

قانونگذاران آمریکایی هم نگرانی خود را در مورد اینکه آیا کد‌های داوطلبانه موجود مناسب هستند یا خیر، ابراز کرده اند.

در همین حال، چین قصد دارد شرکت‌ها را مجبور کند هر زمان که از الگوریتم هوش مصنوعی استفاده می‌شود، به کاربران اطلاع دهند.

کدام مشاغل به دلیل هوش مصنوعی در معرض خطر هستند؟

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که دنیای کار را متحول کند، اما این فناوری پرسش‌هایی را در مورد مشاغلی که ممکن است جایگزین کند، ایجاد می‌کند.

گزارش اخیر بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند معادل ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقت در سراسر جهان را جایگزین کند، زیرا برخی وظایف و عملکرد‌های شغلی خودکار می‌شوند. این عدد معادل یک چهارم تمام کار‌هایی است که انسان‌ها در حال حاضر در آمریکا و اروپا انجام می‌دهند.

در این گزارش تعدادی از صنایع و نقش‌هایی که می‌توانند تحت تاثیر قرار گیرند، از جمله مشاغل اداری، کار‌های حقوقی، معماری و مدیریت را برجسته می‌کند و همچنین مزایای بالقوه عظیمی را برای بسیاری از بخش‌ها شناسایی و پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی می‌تواند منجر به افزایش ۷ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی شود.

برخی از حوزه‌های پزشکی و علم در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و پزشکان از این فناوری برای کمک به تشخیص سرطان سینه و دانشمندان از آن برای توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید بهره می‌برند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خطر فلج‌شدن اقتصاد اروپا در صورت ادامه اعتصاب کشاورزان

اتحادیه اروپا

زنگ خطر برای سینمای ایران

به نظر می‌رسد مسئولین فرهنگی کشور باید اهتمام جدی‌ای در مقابله با این مسئله اتخاذ کنند. در صورت ادامه این وضعیت و در سایه بی اعتنایی مدیران فرهنگی کشور، بعید نیست که در سال‌های آتی سینمای زیرزمینی به یک جریان قدرتمند بدل شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.