سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اظهارات دریادار انگلیسی درباره وضعیت رقت‌انگیز نیروی دریایی انگلیس

اظهارات دریادار انگلیسی درباره وضعیت رقت‌انگیز نیروی دریایی انگلیس

بعد از انتشار گزارشی مبنی بر این‌که یک‌چهارم از ناوچه‌های نیروی دریایی انگلیس در سال گذشته میلادی هرگز یک روز را هم در دریا مأموریت انجام نداده‌اند، فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس شدیداً از وضعیت ضعیف این ناوگان انتقاد کرد و وضع را «رقت‌انگیز» خواند.
نیروی دریایی پادشاهیِ «بریتانیا» (Royal Navy)، قدیمی‌ترین بخش از نیروهای مسلح این کشور است. از اوایل قرن هجدهم تا اواسط قرن بیستم میلادی، نیروی دریایی «بریتانیا»، قدرتمندترین نیروی دریایی در تمام جهان بود. با همین نیروی دریایی بود که انگلیس از سال ۱۸۱۵ میلادی تا نزدیک به ۱۹۴۰ میلادی، بر تمامی اقیانوس‌های جهان سیطره داشت و حتی بسیاری از کشورها را مستعمره خود کرده بود. در طول جنگ جهانی دوم، نیروی دریایی پادشاهی، از حدود ۹۰۰ کشتی جنگی استفاده می‌کرد. همچنین در طول جنگ سرد، نیروی دریایی پادشاهی، بیش‌تر به یک نیروی پاد (ضد) زیر دریایی تبدیل گشته شد و فعالیت زیردریایی‌های اتحاد جماهیر شوروی را رصد می‌کرد. به هر حال این نیرو به شدت فعال بود.
در یک جمله می‌توان گفت که «امپراتوری» و «امپریالیسم» انگلیس با نیروی دریایی این جزیره کما بیش کوچک ممکن شد و حالا از آن نیروی دریایی جز نامی نمانده است. دریادار «لرد وست»، فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس، اظهار کرد که این کشور باید چنان نیروی دریایی‌ای داشته باشد که «کسی را که در دریا با آن برخورد کند، شگفت‌زده کند.» اما این دریادار بازنشسته انگلیسی زبان به انتقاد گشوده و گفته، تعداد کشتی‌های عملیاتی نیروی دریایی انگلیس «به طرزی رقت‌انگیز کم است». او پرسیده است: «آیا این تعداد کم در مقابل برنامه‌های فعلی روسیه و پکن کافی است؟»
‌آن‌طور که ایسنا نوشته، اخیراً وزارت دفاع انگلیس آمار و ارقامی را منتشر کرد که نشان می‌داد، از مجموع ۱۲ ناوچه «تایپ ۲۳» نیروی دریایی انگلیس سه دستگاه شامل ناوچه‌های «اچ.ام.اس آیرون دوک»، «اچ.ام.اس سن آلبانز» و «اچ.ام.اس ساترلند» در سال گذشته میلادی هیچ حضوری در دریا نداشته‌اند. یک ناو دیگر از این میان به نام ناو «اچ.ام.اس آرژیل» تنها ۲۱ روز را به دور از بندرگاه خود سپری کرد.
از طرفی از بین شش دستگاه ناوشکن «تایپ ۴۵» نیروی دریایی انگلیس، یک دستگاه به نام ناوشکن «اچ.ام.اس دیرینگ» به علت آن‌که در دست نو‌‌سازی بود در دریا مأموریت انجام نداد و ناوشکن «اچ.ام.اس دراگون» نیز تنها ۱۸ روز بندرگاه را ترک کرد.
فرمانده اسبق نیروی دریایی انگلیس در گفت‌وگو با نشریه «میل آن ساندی» اظهار کرد، کاهش هزینه‌ها در حوزه نظامی، مسائل مربوط به استخدام نیرو و فقدان برنامه‌ریزی، باعث شده تعداد کشتی‌های خیلی کمی برای نیروی دریایی انگلیس به منظور محافظت از خطوط کشتیرانی در دریا و آب‌های سرزمینی باقی بماند. او خاطر نشان کرد: «تعداد کشتی‌هایی که ما داریم به طرزی رقت‌انگیز پایین است. ما تعداد کشتی‌های کافی در آب‌های سرزمینی و منطقه اقتصادی انحصاری خود، یا برای تضمین امنیت خطوط دریایی همراه با متحدانمان در اختیار نداریم، در حالی که این موضوع برای این کشور ضروری است. خطر موجود این است که ما فراموش کرده‌ایم یک کشور دریایی و متکی به دریا هستیم.» او گفت: «بیش از ۹۰ درصد همه واردات و صادرات ما از طریق دریا انجام می‌شود. تعداد زیادی از کابل‌های ما در سطح اقیانوس اطلس بوده و به سمت اروپا می‌روند.» این دریادار بازنشسته انگلیسی اضافه کرد: «نیروی دریایی سلطنتی انگلیس سال‌های خیلی زیادی بودجه ناکافی داشته و من نگرانم که در سند خط‌مشی نظامی جدید ما بودجه کافی برای حل این مسائل وجود نداشته باشد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فقط خودمان بودیم.

عبدالله گنجی آنچه مهم‌تر است اینکه در آن شب مدافعان مقابل ما، چهار قدرت اتمی دنیا، یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل بودند

طنز/ اوس قربون نترس!

آمریکا و انگلیس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.