.
آیه ۱۰۸ سوره طه
يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لا عِوَجَ لَهُ وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلاَّ هَمْساً
آن روز، همه از دعوتکنندهی الهی پیروی نموده، و قدرت بر مخالفت او نخواهند داشت [و همگی از قبرها برمیخیزند]؛ و همهی صداها در برابر [عظمت ] خداوند رحمان، خاضع میشود؛ و جز صدای آهسته چیزی نمیشنوی.
الباقر (علیه السلام)- إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ جَمَعَ اللَّهُ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ فَهُمْ حُفَاهًٌْ عُرَاهًٌْ فَیُوقَفُونَ فِی الْمَحْشَرِ حَتَّی یَعْرَقُوا عَرَقاً شَدِیداً فَتَشْتَدُّ أَنْفَاسُهُمْ فَیَمْکُثُونَ فِی ذَلِکَ مِقْدَارَ خَمْسِینَ عَاماً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْساً.
امام باقر علیه السلام فرمودند: در روز قیامت خداوند مردم را درحالیکه پابرهنه و لخت میباشند، در یک سطح همسان جمع میکند و سپس آنان را در صحرای محشر نگه میدارد، تا اینکه بهشدّت عرق کنند و نفسهایشان بهسختی بیرون آید، آنها پنجاهسال در آن مکان درنگ میکنند، و منظور از آیه: وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا نیز همان است.
الصّادق (علیه السلام)- الدَّاعِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).
امام صادق فرمودند: الدَّاعِی، امیرالمؤمنین است.
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- ِرِوَایَهًُْ أَبِیأُمَامَهًَْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ الَّذِی إِذَا دُعِیَ بِهِ أَجَابَ فِی سُوَرٍ ثَلَاثٍ فِی الْبَقَرَهًِْ وَ آلِ عِمْرَانَ وَ طه قَالَ أَبُوأُمَامَهًَْ فِی الْبَقَرَهًِْ آیَهًُْ الْکُرْسِیِّ وَ فِی آلِ عِمْرَانَ الم اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ فِی طه وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ.
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم،فرمود. در روایت ابوامامه آمده است:
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، فرمود: «اسم اعظمی که هرگاه خدای تعالی به آن اسم خوانده شود، حاجت بندهی خود را برمیآورد، در سه سوره است: در سورهی بقره و آل عمران و طه». ابوامامهًْ گفته است: «و امّا آنکه در سورهی بقره است، آیهًْ الکرسی است و امّا آنکه در سورهی آل عمران است پس آن این است: الم، معبودی جز خداوندِ یگانه زنده و پایدار و نگهدارنده، نیست. (آل عمران/۲۱) و امّا آنکه در سورهی طه است این است: وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ».
الباقر (علیه السلام)- قَالَ البَاقِرُ (علیه السلام): أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَضَی عَلَی لِسَانِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) لِعَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) أَنَّهُ لَا یُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ وَ لَا یُحِبُّکَ کَافِرٌ أَوْ مُنَافِقٌ وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً.
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، خدای متعال به زبان حضرت محمّدرسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، در مورد علیّبنابیطالب (این قضا را جاری کرده که هیچ مؤمنی با تو دشمنی نمیکند و هیچ کافری یا منافقی تو را دوست ندارد، وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً.
آیه ۱۵۷سوره اعراف
الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
همان كسانى كه از فرستادهی [خدا]، پيامبرِ «اُمّى» [و درس نخوانده] پيروى مىكنند؛ پيامبرى كه صفاتش را، در تورات و انجيلى كه بهصورت مكتوب نزدشان است، مىيابند؛ كه آنها را به معروف دستور مىدهد، و از منكر بازمىدارد؛ اشياء پاكيزه را براى آنها حلال مىشمرد، و ناپاكيها را تحريم مىكند؛ و بارهاى سنگين، و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، [از دوش و گردنشان] برمىدارد؛ پس كسانى كه به او ايمان آوردند، و حمايت و ياريش كردند، و از [هدايت و] نورى كه با او نازل شده پيروى نمودند، تنها آنان رستگارانند».
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ الْحَسَنِبْنِعَلِیِّبْنِأبِیطَالِبٍ (علیه السلام) قَالَ: جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَال یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) فَأَخْبِرْنِی عَنْ خَمْسَهًِْ أَشْیَاءَ مَکْتُوبَاتٍ فِی التَّوْرَاهًِْ أَمَرَ اللَّهُ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنْ یَقْتَدُوا بِمُوسَی (علیه السلام) فِیهَا مِنْ بَعْدِهِ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) أَوَّلُ مَا فِی التَّوْرَاهًِْ مَکْتُوبٌ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ هِیَ بِالْعِبْرَانِیَّهًِْ طاب ثُمَّ تَلَا رَسُولُ اللَّه (صلی الله علیه و آله) هَذِهِ الْآیَهًَْ یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ وَ فِی السَّطْرِ الثَّانِی اسْمُ وَصِیِّی عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام) وَ الثَّالِثِ وَ الرَّابِعِ سِبْطَیَّ الْحَسَنِ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَ فِی السَّطْرِ الْخَامِسِ أُمِّهِمَا فَاطِمَهًَْ سَیِّدَهًِْ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ (سلام الله علیها) وَ فِی التَّوْرَاهًِْ اسْمُ وَصِیِّی إِلْیَا وَ اسْمُ السِّبْطَیْنِ شَبَّرَ وَ شَبِیرٍ وَ هُمَا نُورَا فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) قَالَ الْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله).
حسن بن علی علیه السلام فرمود: «تعدادی از یهودیان نزد رسول خدا آمده و چند سؤال از ایشان کردند و از جمله سؤ ال هایی که از وی پرسیدند این بود: مرا از پنجچیز آگاه کنید که در تورات نوشته شده و خداوند به بنی اسرائیل امر فرموده که پس از موسی (در آن ها به وی اقتدا کنند.
رسولالله صل الله علیه واله وسلم، فرمود: در آغاز تورات نوشته شده است محمّدٌ رسولُ الله صل الله علیه واله وسلم، که به زبان عبری «طاب» نوشته شده، سپس پیامبر این دو آیه را تلاوت فرمود: یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ و در سطر دوّم نام وصیّ من علیّبنابیطالب علیه السلام و در سطرهای سوّم و چهارم نام دو سبط من حسن و حسین علیهما السلام و در سطر پنجم نام مادرشان فاطمه علیها السلام سرور زنان جهان نوشته شده است. و در تورات نام وصیّ من «إلیا» و نام من دو سبط من «شبّر و شبیر» که آن دو، دو نور فاطمه هستند، نوشته شده است».
یهودی عرض کرد: «راست گفتی ای محمّد ».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۴۶/ بحار الأنوار، ج۹، ص۲۹۸/ بحار الأنوار، ج۱۳، ص۳۳۱/ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۳۶/ الاختصاص، ص۳۷/ الأمالی للصدوق، ص۱۹۱
.
آیه ۲۱ سوره احزاب
لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللهَ كَثيراً
به يقين براى شما در زندگى پيامبر خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز بازپسين دارند و خدا را بسيار ياد مىكنند.
🌹السلام علیک یا ابا الصالح المهدی🌹
.
سخنرانی حجتالاسلام حاج شیخ محمود ابوالقاسمی
موضوع: یتبعون الداعی
قسمت سوم
زمان : بعد از نماز عشا (شب سوم به مدت ۳ شب)
خرداد ۱۴۰۲
مسجد جامع غدیرخم