سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / واشنگتن‌پست: حضور اسد در جده یعنی خاورمیانه تغییر کرده است

واشنگتن‌پست: حضور اسد در جده یعنی خاورمیانه تغییر کرده است

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی بازگشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به اتحادیه عرب را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و آن را نشانه‌ای بر «تغییر اوضاع» غرب آسیا دانست.
این نشریه آمریکایی حضور بشار اسد در جده، به‌عنوان میزبان نشست سران اتحادیه عرب را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های عربستان جهت کاهش تنش در خاورمیانه پس از سال‌ها تنش و جنگ دانسته است.
 این روزنامه آمریکایی، در مطلب خود به سخنان محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان در این نشست اشاره کرده است. محمد بن‌سلمان در نشست سران اتحادیه عرب در جده آرزو کرده بود بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان بحران در این کشور بینجامد. این نشریه آمریکایی در ادامه نوشته است که ولادیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تلاش داشت با حضور خود در جده، حمایت کشورهای عربی را جلب کند؛ اما سران کشورهای عربی دریافته‌اند که جنگ اوکراین نشانگر نیاز فزاینده به ثبات در عصر بی‌اطمینانی است.
همچنین واشنگتن‌پست با اشاره به این نکته که اولویت عربستان، رشد و توسعه داخلی است، اضافه کرده است: «عربستان سعودی روی اصلاح روابط خود با ایران کار می‌کند و تلاش دارد از جنگ یمن خارج شود… عادی‌‌سازی روابط با سوریه با قدرت و سرعت به پیش می‌رود. کشورهای عربی به دقت به داوری آمریکا در این خصوص نشسته‌اند. در این میان آمریکا اگرچه نمی‌خواهد از عادی‌‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه حمایت کند؛ اما از انجام آن نیز جلوگیری نمی‌کند.»
گفتنی است ورود «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، به جده در روز پنج‌شنبه گذشته و حضورش در نشست روز جمعه سران عرب در این شهرِ عربستان به خودی خود یک دستاورد مهم تلقی می‌شود. رسانه‌های رژیم آپارتاید اسرائیل هم که دشمنی تاریخی با اسد و دولتش دارند نیز به این دستاورد اشاره کرده بودند. حضور اسد در نشست اتحادیه عرب و صحنه دست دادن وی با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی، توجه رسانه‌های رژیم صهیونیستی را نیز به همراه داشت و برخی از آنها به صراحت نوشته‌اند که این اتفاق یک «پیروزی بزرگ برای بشار اسد و کشورش است.»
برخی از این رسانه‌ها حتی نوشتند: «بهتر است که بگوییم اتحادیه عرب به سوریه بازگشته است نه سوریه به این اتحادیه… آنچه در حال رخ دادن است یک پیروزی بزرگ برای سوریه و رهبر بلامنازع آن بوده و اکنون تنها چیزی که باقی می‌ماند بازگرداندن روابط با ترکیه به وضعیت قبلی است.»
گفتنی است، روز جمعه (29 اردیبهشت؛ 19 مه) سی‌ودومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان، در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲ سال غیبت آغاز شد. بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پیش از آغاز نشست، رسماً و به گرمی از رئیس‌جمهور سوریه استقبال کرد. مجله آمریکایی «نیوزویک» به این بازگشتِ پس از سال‌ها غیبت پرداخت و بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگ‌ترین شکست واشنگتن در نبرد با سوریه توصیف کرده و نوشت: «پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه است.»
پیام این حضور روشن است: با آغاز شدن بحران در سوریه و تبدیل شدن آن به یک جنگ داخلیِ تمام‌عیار با دنباله‌های خارجی، رهبران مختلف عربی و رئیس‌جمهور ترکیه که همه شمشیر علیه دولت دمشق کشیده بودند سودایِ خواندن نماز در «مسجد اموی» دمشق را داشتند آن‌هم پس از سرنگونی اسد، اما پس از 12 سال این رئیس‌جمهور ایران بود که در جریان سفرش به سوریه در این مسجد نماز خواند؛ در شرایطی اسد هم در سر جای خود پابرجاست!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز/ بابا نداشت!

جو بایدن، رئیس‌جمهور خُل و چِل آمریکا

کتاب سربلند میدان ..را بخوانید

سرگذشت و زندگی سردار شهید سیدمحمد حجازی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.