سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / علت حرکت امام رضا علیه‌السلام از مدینه

علت حرکت امام رضا علیه‌السلام از مدینه

امام رضا علیه السّلام طبق برنامه الهی و به بهانه فراخوانده شدن از جانب پادشاه آن دوران، به سوی ایران تشریف می آورند. برخی افراد در زمره ملازمان و خادمان، با ایشان همراه می‌شوند. اما عموم مردم به زندگی شان ادامه می‌دهند.
اما دو بزرگوار، مجموعه رفتارهائی را نشان می‌دهند که از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ از منظر علاقه و دلبستگی خانوادگی تا انگیزه‌هایی دیگر می‌توان آنچه حضرت معصومه سلام الله علیها و جناب احمد ابن موسی علیه السلام، انجام دادند، را مورد تامل قرارداد.

همچنین می‌توان از منظرهای مختلفی به این ماجرا نگریست. هرکدام از مردمان، در فرصت کوتاهی، روزی بدنیا آورده می‌شوند و روزی از دنیا برده می‏شوند.

درحالیکه انگیزه‌ها، همت ها، دغدغه‌ها و ارزشمندترین درونیات فردی و جمعی است؛ که به وسعت ظرف وجود فرد، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

چه در دوران حضور فرد در دنیا، چه در دوران بعد از حضور فرد در دنیا.
از نزدیکترین مصادیق چنین افراد و ظرف‌های تاثیرگذاری، امام خمینی ره را می‌شناسیم که همه مان تجربه تاثیرگرفتن از ظرف وجود ایشان، در دوران بعد از ایشان را داریم و پس از سی و اندی سال، با سازوکاری خدائی، هنوز بواسطه ایشان، به سوی خیرات و ارزشها و همراهی های ارزشمند، سوق داده می‌شویم.

امام رضا علیه‌السلام به سوی ایران تشرف آوردند و افراد مختلفی، با درونیات و انگیزه‌های مختلفی، همراه ایشان شدند. که امروز بعد از هزارواندی سال،بهتر میتوان، در زمینه ی وجهه اصلی همت هرکدام از همراهان و دنبال کنندگان، تامل نمود.
اگر امروز، کانون مطالعات قرآنی و شیعی،  پیرامون مضجع شریف بانویی شکل گرفته که امروز، سالروز تولدشان است. می‌توان از ورای حصار زمان و مکان، کیفیت مشایعت کنندگی ایشان درقبال امام زمانه شان را جویا شد.
حرکتی مبتنی بر معرفت، که حتی بعد از هزار سال، کماکان در بُعد معرفتی همراهی با برنامه‌های الهی، مشتاقان این عرصه را پشتیبانی می‌نماید.
کمااینکه امام خمینی ره که از با انگیزه ترین دنبال کنندگان برنامه‌های الهی بودند، بهترین فضا را برای این منظور، در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها یافتند و تاحدتوان چنین موضوعاتی را دنبال کردند.

البته که در ادامه و برای آماده‌سازی جهت دنبال کردن کیفیت بهتری از آشنایی و همراهی و هماهنگی با برنامه‌های الهی و بلکه مجری بودن در بخشی از برنامه‌های الهی، به سوی معلم الهی تمام دورانها، در جوار مولا امیرالمؤمنین علیه السلام برده شدند.
اما این یادگار برای افراد سایر دورانها برجامانده که با حرکت و مشایعت امام علیه السلام، مبتنی بر معرفت، فراتر از حصار زمان‌ها می‌توان تاثیرگذار بود.

میتوان، نشانی و نسخه باکیفیتی از رفتن به سوی امام علیه السلام را برای مشتاقان، فراهم نمود.
که نه فقط در دوران بعد از خود که از قبل از حضور در دنیا، مژده ی حضور چنین افرادی، از مدتها قبل از ولادتشان، مطرح می‌شود.

در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است «ان لنا حرما و هو بلدة قم و ستدفن فیها إمرأة من اولادی تسمی فاطمة»[۱].

برای ما حرمی است و آن حرم در بلاد قم است، که بانوئی در انجا دفن خواهد شد از فرزندان من که فاطمه نامیده می‌شود.

🎉سالروز ولادت چنین بانوئی مبارک باد🎉

[۱] بحار الانوار ج ۶۰ ص ۲۱۶

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است/ باجهش تولید جیب و دست کارگر پُر می‌شود

دیدار جمعی از کارگران به مناسبت هفته کار و کارگر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی

کودک، تحت تأثیر بیهوشی، با امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) صحبت می کند

غزه، نزدیکترین نقطه زمین به آسمان

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم
    قران واهل بیت ع دومنبع ثابت و دائمی برای هدایت بشریت بویژه جامعه مسلمین از جانب خدا تایین شده که دردرون خود به دو وجه دائم و هدایت درلحظه مطرح هست

    به همین خاطر دراندیشه قرانی و اسلام ومکتب فقه شیعه امام جامعه باید حتما حی و زنده باشد تا علاوه برنظارت واداره امور هدایت دراصول دائمی مانند قران توحید احکام شرعی عبادات میبایت هدایت برای امور مستحدثه ونیازهای پیش بینی نشده برای اجتماع مسلمین نیز منبع موثق ومحکمی برای هدایت جامعه موجود باشد.

    هدایت درلحظه از کلیدی ترین وجوه هدایت است که اتفاقا بیشترین وجه دشمنی ابلیس را بخود اختصاص داده

    که شناخت ونشخیص آنها نیازمند به بصیرت قرانی مطابق آیات 105 تا 108 سوره یوسف دارد
    مطابق این ایات مومنان به اقا رسول الله میبایست واجد نگاه آیاتی باشند تا از مسیر توحید خارج نگشته والا درغیراین صورت بدام شرک افتاده و عاقبتشان به خیر نخواهد شد ازاین رو قران رسول خود و همه کسانی که تابعیت رسول الله ص را برای خود برگذیده اند توصیه کرده تا با داشتن و واجد شدن این نوع نگاه به بصیرت لازم برای درک هدایتهای الهی که هرلحظه ممکن است از جانب پروردگاه برقلب امام حی زمانه عطانموده آنرا دریابند .تا اهل رسول و درمسیر همراهی با رسول خدا وهادی الهی قرار گرفته و از انحرافات مشرکانه درامان باشند .
    جریان های تعدی به حریم خانه حضرت زهرا س
    خانه نشینی حضرت امیر ع
    شهادت حضرت زهرا و شهادت امیرالمومنین ع وشهادت امام حسن ع و فاجعه عظیم کربلا همگی ناشی از عدم بصیرت لازم در درک ایات الهی مبنی برهدایت بحق بوده لذا جوامعی که درعصر اهل بیت ع بودند و نتوانستند بموقع درک هدایت نموده درمسیر صراط حق قرار گیرند به شرک مبتلا گشته و ازمسیر توحید منطبق با آموزه های قران نتوانستند اهل بصیرت باشند درنتیجه از اهل رسول الله خارج وازامت ایشان بیرون افتادند

    وقتی امام رضا ع درمدینه دستور دادند تا مردم درهنگام سفرشان به ایران گریه راه اندازند حکایت از همان هل من ناصر حسنی داشت که آی مردم دشمنان خدا قصد نابودی هادی الهی را دارند چرا نمیخواهید بفهمید و چرا اقدام نمیکنید وازحریم آل الله دفاع نمیکنید
    توجه داشته باشیم که بنا برآموزه های دینی وتجربه های امتهای پیشین لازم هست تا از هدایتهای درلحظه هادی الهی همواره بهره مند بوده و رفتار مناسب درقبالش داشته باشیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.