سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب «استاد» حاوی درس‌های شهید شهریاری برای دیگران است

کتاب «استاد» حاوی درس‌های شهید شهریاری برای دیگران است

فاطمه شایان پویا، نویسنده و فعال رسانه‌ای گفت: روایت‌های کتاب «استاد» حاصل مصاحبه‌ها و مطالعات میدانی از دانشجوها، همکاران و تمامی افرادی است که به نحوی درسی از شهید شهریاری گرفتند.

 در یازدهمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «مثبت کتاب خانواده»، فاطمه شایان پویا مهمان این برنامه بود که درباره کتاب «استاد» که مجموعه خرده‌روایت‌هایی از شهید مجید شهریاری است، صحبت کرد.

این‌کتاب در سال 98 در انتشارات شهید کاظمی، به چاپ رسید.

یادواره شهید مجید شهریاری در زنجان برگزار می‌شود - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

روایت‌های این‌کتاب حاصل مصاحبه‌ها و مطالعات میدانی از دانشجوها، همکاران استاد و تمامی افرادی که به نحوی درسی از شهید شهریاری گرفتند، جمع‌آوری شده است.

کتاب استاد : خرده روایت هایی از زندگی استاد شهید دکتر مجید شهریاری - نمکتاب

فاطمه شایان پویا درباره روایت نویسندگی‌اش، بیان کرد: بنده در دوران تحصیلم، علاقه زیادی به نویسندگی داشتم و «سید مهدی شجاعی» و «رضا امیرخانی» همواره از نویسندگان مورد علاقه‌ام بودند، اما هیچ وقت خود را به نویسندگی نزدیک نمی‌دیدم و الآن هم خود را نویسنده نمی‌دانم. سال‌ها به‌صورت روزانه یادداشت‌هایی می‌نوشتم و دوران دانشجویی هم در نشریات دانشگاه فعالیت می‌کردم، با این‌حال دوره‌ای را برای نویسندگی طی نکرده‌ بودم.

وی افزود: زمانی که استاد شهریاری ترور شد، من  هم درباره این‌ اتفاق و هم بعد از شرکت در مراسم‌شان پستی را در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کردم.

براساس نوشته‌ام به من توصیه شد تا داستان زندگی شهید شهریاری را بنویسم.

پس از این‌اتفاق،‌ به جمع‌آوری اطلاعات پرداختم و آثار ایشان را بررسی کردم، به همین‌ جهت دریافتم که کتاب‌های موجود خیلی کامل نیستند.

این نویسنده درباره سیر و روند پیشبرد کار اظهار داشت: در ابتدای نگارش این کتاب، فرایند ساده‌تر پیش رفت ولی ادامه فرایند موجب دریافت شخصیت پیچیده‌تری از مجید شهریاری شد و ابعاد جدیدی از زندگی و شخصیت او را برایم گشود.

این اثر و نگارش آن باعث ورود حرفه‌ای و جدی‌ام به حوزه نویسندگی شد و متوجه شدم چه حیطه‌ای از ادبیات و نویسندگی مورد علاقه‌ام است.

دانشگاه به امثال «مجید شهریاری» نیازمند است

شایان پویا درباره ضرورت نگارش این‌ کتاب توضیح داد: در ایام دانشجویی و تجربه فضای دانشگاه این احساس در من شکل گرفت که چقدر دانشگاه به امثال «مجید شهریاری» نیازمند است.

چراکه فردی با مختصات اخلاق و صفات مجید شهریاری، به‌عنوان «استاد» و رابطه ایشان با دانشجویان قابل‌ توجه است.

نگارش این‌ وضعیت، ترسیم این‌ شخصیت را برای دیگر دوستان ممکن می‌کند.

دلیل نامگذاری کتاب نیز همین‌ مسئله «درس‌گرفتن از استاد» است. زمانی که انتشارات اسم «استاد» را برای کتاب به بنده پیشنهاد داد، مخالفتی نکردم.

فاطمه شایان پویا در رابطه با روند نگارش اثر گفت: برای نگارش کتاب، به‌دلیل آنکه شاگرد استاد شهریاری بودم تحقیقات میدانی را جدی‌تر پیگیری کردم.

همکلاسی‌ها، دوستان و نزدیکان استاد، به‌علاوه خانواده ایشان سوژه‌های مصاحبه‌ای من بودند و از همین‌ طریق خاطرات را جمع‌آوری کردم.

دیگر سوژه من برای مطالب این‌ کتاب علایق استاد بود.

استاد شهریاری علاقه و ارادت زیادی به حافظ داشتند، به همین دلیل فصل‌بندی کتاب را به‌نحوی انجام دادم تا هر فصل با یکی از «ابیات حافظ» همخوانی داشته‌ باشد.

وی درباره شبکه کتاب در پایان، افزود: اگر در شیوه و سازوکارهای این شبکه، ایده‌های جدید، تنوع کاری و تبلیغات رسانه‌ای صورت گیرد، می‌تواند مورد توجه مخاطبان واقع شود

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کتاب زندگی شهید شهریاری به چاپ ششم رسید

شهید دکتر مجید شهریاری

تصاویری از حضور آیت‌الله خامنه‌ای در جبهه جنوب

بهزاد پروین‌قدس عکاس، طراح، نویسنده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.