سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / روزنامه اصلاح طلب: روحانی برای رفع مشکلات خودش مردم را در منجلاب انداخت

روزنامه اصلاح طلب: روحانی برای رفع مشکلات خودش مردم را در منجلاب انداخت

روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن می‌گوید؛ بازار بورس از کابوسی که دولت روحانی در سال 1399 ساخت، عبور کرده است.
 «هم‌میهن» با مرور روند رکوردزنی بورس تهران نوشت:
بورس در چهار سال گذشته عجیب‌ترین شرایط را پشت سر گذاشته است. از یک طرف رکوردهای جدیدی را ثبت کرد و از طرف دیگر دولت حسن روحانی، به‌صورت علنی در بورس دخالت کرد و اوضاع بدی برای بورس رقم زد تا جایی که تا دو سال بورس کمر راست نکرد.
دولت حسن روحانی برای جبران مشکلات خود، بورس را عرصه تاخت و تاز قرار داد و بعد از اینکه از جهش بورسی در سال 1399 بهره برد، در سال 1400 هم بیکار ننشسته و با انتشار اوراقی مانند اخزا در بورس مشکلات خود را حل کرد. به همین دلیل بورس وضعیت خاصی داشته و دارد.
در آن دوران رشد بورس چنان جهشی پیدا کرد که تمام رکوردهای سال قبل را به هفته و ماه ‌شکست و چنان پیش رفت که بعد از سقوط، طی دو سال توان برگشت نداشت.
در سال 1399 به‌دلیل تبلیغ زیاد و فراخوان حسن روحانی برای مشارکت مردم در بورس، افراد تازه‌وارد زیادی در بورس سرمایه‌گذاری کردند. میثم شوشتری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است:
«دولت حسن روحانی برای رفع مشکلات خود مردم را بی‌محابا به بورس فراخواند و آنها را در یک منجلاب انداخت. ولی امروز آن سرمایه‌گذارانی که در آن سال وارد بورس شدند، حرفه‌ای شده و به دانش بورس دست یافته‌اند و آنهایی که قادر به درک مسائل بورسی نشدند، این بازار را ترک کردند و مبتدی‌هایی که در سال 1399 و 1398 وارد بازار شدند، غربال شده و بسیاری از آنها از بازار خارج شده و الان آموزش لازم را دیده‌اند. سطح علمی بازار در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.
از طرف دیگر بیشترین اوراق اخزا در سال 1400 منتشر شد که دولت این اوراق را به پیمانکاران داد و آنها هم در بازار فروختند. دولت روحانی بورس را برای سیاست‌های بد در نظر گرفته بود.»
هم‌میهن در ادامه از قول غلامرضا ابوترابی، کارشناس بازار نوشت: «سیاست دولت‌ها همیشه بر تمامی بازارها و به‌خصوص بازار سرمایه اثرگذار بوده و هست. بیش از 80 درصد بازار سرمایه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار دولت است ولی اینکه بگوییم مانند دولت حسن روحانی، دولت رئیسی نیز به‌طور مستقیم در بورس دخالت می‌کند، باید گفت که هنوز شواهدی به‌دست نیامده است.»
فردین آقا‌بزرگی، کارشناسان بورس در پاسخ به پرسش روزنامه هم‌میهن، در خصوص وضعیت بازار سرمایه در سال 1402 گفته که به دلیل درجا زدن چندساله بورس نسبت به بازارهای مالی دیگر، این احتمال وجود دارد که بورس در سال 1402 بازدهی مناسب‌تری نسبت به دیگر بازارهای مالی داشته‌باشد.
آقابزرگی معتقد است: «شاخص کل بورس ایران به دلیل تورم مداوم و چهاردهه‌ای، بزرگ‌ترین شاخص جهان به لحاظ مقداری است و به دلیل چالش‌ها و وضعیت ناپایدار درآمد دولت، احتمال افزایش بیشتر شاخص در سال جدید زیاد است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادعاهای نادرست حسن روحانی درباره قرارداد نافرجام توتال و فاز ۱۱ پارس جنوبی

اظهارات حسن روحانی رئیس دولت نا امید گذشته

حسن روحانی انیمیشن سازان را بدبخت کرد

انتقاد بهرام عظیمی در برنامه برمودا از حسن روحانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.