سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / رد پای صهیونیست‌ها در جنگ داخلی سودان

رد پای صهیونیست‌ها در جنگ داخلی سودان

کارشناس مسائل کشورهای عربی می‌گوید، مداخله برخی طرف‌ها و میانجیگران خارجی از جمله رژیم صهیونیستی به جای ایجاد راهکارهای مبتنی بر گفت‌وگویِ مسالمت‌آمیز به درگیری‌های داخلی سودان دامن زده است.
«ماجد الزبده»، کارشناس فلسطینی مسائل کشورهای عربی، در مصاحبه‌ای به بیان دیدگاه‌های خود درباره ریشه درگیری‌های داخلی سودان، راه‌حل بحران و نقش رژیم صهیونیستی در این تحولات پرداخت. الزبده اظهار داشت که گفت‌وگوی داخلی و عدم استفاده از سلاح بهترین راه‌حل برای حل‌وفصل مشکل «کشور برادر سودان» است و دخالت ارتش در سیاست بی‌شک به از بین رفتن راهکارهای سیاسی و اقدام دموکراتیک منجر خواهد شد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، این نویسنده و تحلیلگر گفت: «هرگونه درگیری داخلی عربی (در این‌جا صحبت از سودان است) قطعاً تاثیر منفی بر مسئله فلسطین برجای خواهد گذاشت. چه بسا آن‌چه بیش از همه ما را آزرده کرد، اعلام وزارت خارجه رژیم ‌اشغالگر مبنی بر میانجیگری آن میان گروه‌های سودانی برای حل مشکلات بود. به عبارتی هر دو طرف دعوا در سودان روابط پنهانی با رژیم‌اشغالگر صهیونیستی دارند. مشخص است که یکی از اهداف اصلی ‌اشغالگر از هم گسستن اجزای امت عربی و اسلامی است، بنابراین دیدگاه من بازگشت به گفت‌وگو، برگزاری انتخابات در سودان و واگذاری قدرت به جامعه مدنی سودان بدون مستثنی کردن هیچ یک از عوامل داخلی این کشور است.»

۱۸۰ کشته و ۱۸۰۰ زخمی
خبر دیگر از سودان آن‌که نماینده سازمان ملل در امور سودان تعداد تلفات درگیری‌ها در این کشور طی سه روز گذشته را (درگیری‌ها از شنبه آغاز شده است) بیش از ۱۸۰ کشته و بیش از ۱۸۰۰ زخمی اعلام کرد. نماینده سازمان ملل همچنین بر لزوم حفاظت از پرسنل و تجهیزات پزشکی سازمان ملل در سودان تأکید کرد و گفت: «وضعیت برای هر گونه کمک بشردوستانه در سودان اگر غیرممکن نباشد، باید بگوییم که بسیار دشوار است.» در حالی که درگیری‌ها در سودان همچنان ادامه دارد، هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل هشدار داد که بیش از یک سوم از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.
همچنین وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که کاروان دیپلماتیک این کشور روز دوشنبه در سودان هدف گلوله قرار گرفت؛ اما هیچ یک آسیب ندیدند.
آتش‌بس؛ آری یا نه؟!
از سودان خبر می‌رسد که فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان از موافقت خود با برقراری آتش‌بس به مدت ۲۴ ساعت در این کشور خبر داد. «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کرد که با پیشنهاد برقراری آتش‌بس به مدت ۲۴ ساعت موافقت کرده است. در مقابل ارتش سودان نیز در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی نیروهای واکنش سریع تاکید کرد: اعلام آتش‌بس ۲۴ ساعته توسط نیروهای واکنش سریع با هدف سرپوش گذاشتن بر شکستی است که ظرف چند ساعت متحمل خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هزاران نفر در سودان بی‌سر و صدا قتل‌عام شدند

خارطوم، پایتخت سودان،

چند نکته درباره انتقام

محور مقاومت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.