سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تونی بلر قبل از حمله به عراق می‌دانست بغداد هیچ سلاح کشتارجمعی ندارد

تونی بلر قبل از حمله به عراق می‌دانست بغداد هیچ سلاح کشتارجمعی ندارد

اسناد رسمی که به تازگی در انگلیس منتشر شده ضمن تکذیب بهانه‌های حمله به عراق، تأکید می‌کند «تونی بلر»، نخست‌وزیر وقت انگلیس به خوبی می‌دانست عراق عاری از سلاح کشتار جمعی است.
دولت آمریکا و متحدانش چون انگلیس در 21 مارس 2003م (فروردین سال 1382)، در سایه شعارهایی نظیر مبارزه با تروریسم، برقراری صلح جهانی، اعطای دموکراسی و آزادی، که البته مهم‌ترین بهانه همان مبارزه با تروریسم و خالی کردن عراق از تسلیحات شیمیایی بود، به صورت غیرقانونی، به کشور عراق لشکرکشی کردند و آن را به‌اشغال نظامی خویش درآوردند. این تجاوز که به جنگ دوم خلیج‌فارس شهرت یافت، پیامدهای غیر قابل تصور و ناگواری برای ‌اشغالگران و مردم عراق، به دنبال داشت تا آنجا که این حادثه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ‌اشتباهات تاریخی دولت مردان آمریکا و متحدانشان محسوب می‌شود.
اسناد رسمی که شورای وزیران انگلیس برای اولین بار آنها را از حالت محرمانه خارج کرده است بار دیگر بهانه‌های حمله به عراق را تکذیب می‌کند. این اسناد همزمان با بیستمین سالگرد حمله به عراق منتشر شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسناد منتشر شده تأکید می‌کند که «تونی بلر»، نخست‌وزیر وقت انگلیس، می‌دانست عراق فاقد سلاح کشتار جمعی است. براساس نتایج بررسی جامع که سال ۲۰۰۱ با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی، دیپلماتیک و نظامی صورت گرفت مشخص شد که تحریم‌های اعمال شده بر بغداد بعد از جنگ خلیج‌فارس توان رژیم عراق را برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی ضعیف می‌کرد. اما گفتنی است، بلر علی‌رغم همه این‌ها ادعا‌های آمریکا را مبنی بر وجود سلاح کشتار جمعی تأیید کرد و با وجود این‌که کمیته «چیلکوت» در سال ۲۰۱۶ با ارائه گزارشی ادعا‌ها را برای حمله به عراق تکذیب کرده بود، تونی بلر با قدرت از موضع خود درباره حمله به عراق دفاع و با عذرخواهی از مردم عراق مخالفت کرد.
اما انگیزه واقعی این کشورها برای حمله به عراق چه بود که در امثال این اسناد به آن‌ها ‌اشاره‌ای نشده است؟ یکجانبه‌گرایی، ایجاد سلطه و تثبیت رهبری آمریکا و هم‌پیمانانش بر جهان، جهانی ‌سازی اقتصاد و ایجاد همگرایی در اقتصاد جهانی، تحت حاکمیت نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا، ممانعت از شکل‌گیری هرگونه ائتلاف علیه آمریکا یا ممانعت از ایجاد رقیب برای آمریکا در عرصه سیاسی و اقتصادی، دستیابی به نفت عراق و کنترل نفت این کشور و… همه و همه می‌تواند به عنوان انگیزه‌های پنهانِ این حمله و ‌اشغالگری به آنها ‌اشاره کرد.
تجلیل از نخست‌وزیر عراق
خبر دیگر از عراق که البته خبری کاملاً متفاوت است آن‌که به گزارش رسانه‌های عراقی، کاربران فضای مجازی عراق پس از کاهش شدید بهای دلار در برابر دینار که چند ماهی است محقق شده هشتگ «وجهك أبيض يابن الشياع» را به ترند این کشور تبدیل کردند. السودانی پس از روی کار آمدن دولتش وعده داده بود که بهای دینار را به حالت سابق برگرداند و این امر در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۳ (18 بهمن 1401) رخ داد جایی که هیئت‌مدیره بانک مرکزی عراق بهای هر یک دلار را ۱۳۰۰ دینار اعلام کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

موجودیت اسرائیل در خطر است

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب گفت،

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.