سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حمله به «اسرائیل» از فلسطین و سوریه تا لبنان و عراق

حمله به «اسرائیل» از فلسطین و سوریه تا لبنان و عراق

حملات عليه صهيونيست‌‎ها اين روزها ديگر محدود به كرانه باختري و يا نوارغزه نيست، بلكه گروه‌هاي مقاومت در مناطق مختلف غرب آسيا با پاسخ هماهنگ به هتك حرمت مسجدالاقصي، كابوس وحدت ميدان‌ها را براي‌اشغالگران صهيونيست به واقعيت تبديل كردند.

در كمتر از يك هفته گذشته، شهرهاي‌اشغالي فلسطين از سه منطقه جداگانه و مختلف در اطراف مرز خود هدف شليك راكت و موشك قرار گرفته است. پس از آن كه كابينه تندرو تل‌آويو در هفته گذشته به خيال خام خود در چند نوبت به مسجدالاقصي يورش آورد، از شامگاه سه شنبه گذشته تا بامداد جمعه آسمان مناطق‌اشغالي فلسطين هيچ شبي را بدون درگيري و شليك راكت و موشك به صبح نرساند. شامگاه سه شنبه و سپس بامداد چهارشنبه مقاومت فلسطين از غزه به هتك حرمت مسجدالاقصي پاسخ داد و سپس صبح پنجشنبه ده‌ها موشك از جنوب لبنان شمال فلسطين‌اشغالي را هدف قرار داد تا آنجا كه براساس گزارش شبكه كان طي از روز پنجشنبه و جمعه حداقل 22 شهر‌اشغالي در وضعيت فوق‌العاده به سر بردند و آژير خطر در 16 شهر به صدا درآمد و ساكنان حداقل 5 شهر مجاور نوار غزه ناچار شدند به پناهگاه‌هاي زير‌زميني پناه ببرند.
در عين حال، فقط نوار غزه و جنوب لبنان نبود كه در روزهاي اخير به صهيونيست‌‍‌ها پاسخ داد، بلكه گروه‌هاي مقاومت در بامداد يكشنبه نيز از خاك سوريه شهرك‌هاي‌اشغالي صهيونيست‌ها در جولان‌اشغالي را هداف قرار دادند. رادیو ارتش رژيم اسرائیل در همان ساعات بامداد يكشنبه اعلام کرد که حداقل ۳ موشک از سوریه شلیک شد که یکی از آنها رهگیری شد و دو فروند از آنها در یک منطقه باز فرود آمد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که شلیک موشک به جولان باعث شد تا آژیرهای خطر در شهرهای نتور و آونی ایتان در فعال شود. بر اين اساس سوريه نيز به پاسخ زنجيره‌اي يك هفته گذشته به صهيونيست‌ها پيوست كه خواب آرام را از ‌اشغالگران گرفته است. در عین حال همزمان با شلیک این موشک‌ها در جولان‌اشغالی، گروهی تحت عنوان «لواء القدس» مسئولیت پرتاب موشک‌ها را برعهده گرفت و گفت: «به اسرائیل نسبت به هرگونه پاسخ و تجاوز به جبهه جنوبی سوریه هشدار می‌دهیم.» لواالقدس با پذیرش مسئولیت پرتاب موشک به جولان‌اشغالی گفت: «هدف قرار دادن اماکن‌اشغالی در جولان در پاسخ به حملات به مسجدالاقصی صورت می‌گیرد.»
هشدار از يمن تا عراق
در همان ساعات بامداد يكشنبه كه گروه‌هاي مقاومت از خاك سوريه به‌اشغالگران صهيونيست پاسخ دادند، همزمان «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله در یمن نيز طي سخنانی به شدت به تل آویو نسبت به هرگونه اقدامی علیه سوریه هشدار داد و گفت: «دشمن صهیونیستی باید بداند که به ازای هر تجاوزی که در سوریه انجام دهد، در داخل مورد حمله قرار خواهد گرفت.» عبدالملک الحوثی در ادامه افزود: «امیدواریم برادران در سوریه به سمت استراتژی بازدارندگی حرکت کنند.»
هشدار رهبر انصارالله يمن به صهيونيست‌ها همزمان با فعاليت گروه‌هاي مقاومت از جنوب سوريه نشان داد كه نوعي هماهنگي حساب شده ميان گروه‌هاي مقاومت در منطقه جريان دارد كه شايد تاكنون كمتر در محاسبات صهيونيست‌ها آمده بود. به‌ويژه آن كه هشدار رهبر انصارالله يمن در همان ساعات بامدادي صورت گرفت و نشان داد كه گروه‌هاي مقاومت در يمن نيز از نزديك تحولات فلسطين را زير نظر دارند.
علاوه‌بر يمن، گروه‌هاي مقاومت در عراق نيز در همان ساعات ابتدايي روز يكشنبه به تحولات فلسطين و پرتاب راكت از سوريه به جولان‌اشغالي واكنش نشان دادند و گروه «اصحاب کهف» به‌عنوان یکی از گروه‌های مقاومت در عراق، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مؤمنین، از سرزمین حضرت زینب(س) [سوریه]، آن‌چه را دشمن، استحقاق آن را دارد به‌سویش روانه کردند. این اطلاعیه که با آیه‌‌ای تهدیدآمیز از قرآن همراه است، افزوده است: پس از این، پرنده‌ها نیز ملحق خواهند شد.
اين واكنش گروه عراقي نسبت به تنش در جولان‌اشغالي حكايت از آن دارد كه شايد پرتاب موشك گروه لوا القدس از سوريه با هماهنگي گروه مقاومت «اصحاب کهف» در عراق انجام شده و این گروه مقاومت عراقي به‌طور غیر‌مستقیم در عملیات حمله به جولان‌اشغالی مشاركت داشته است.
واكنش هماهنگ گروه‌هاي مقاومت از دورترين كشور منطقه به فلسطين يعني يمن تا سوريه و عراق و لبنان حكايت از آن دارد كه كابوس صهيونيست‌ها درباره «ميدان واحد مقاومت» در حال اجرايي شدن است و برخلاف دهه‌هاي گذشته صهيونيست‌ها نه فقط از فلسطين بلكه از جاهاي مختلفي در منطقه متحمل حمله مي‌شوند.
سناريوي روز قيامت
علاوه‌بر وحدت ميداني، گروه‌هاي مقاومت در صحنه ديپلماسي نيز مسير وحدت را در برابر ‌اشغالگران طي مي‌كنند و پس از حمله به جولان‌اشغالي از خاك سوريه وبگاه العهد از دیدار سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت خبر داد. گفته شده در این دیدار که صالح العاروری از رهبران ارشد حماس نیز حضور داشت، آخرین تحولات فلسطین به ویژه رخدادهای اخیر در مسجدالاقصی و تشدید مقاومت در کرانه‌باختری و نوارغزه مورد بررسی قرار گرفت.
وحدت ميدان در ميان گروه‌هاي مقاومت تا آنجا توانسته صهيونيست‌ها را به وحشت‌اندازد كه پایگاه اینترنتی صهیونیستی مکور ریشون در گزارشي نوشت: «وحدت اين گروه‌ها سناریوی روز قیامت است، حملات مشترک به اسرائیل از سوریه، عراق، لبنان، یمن، غزه و اراضی 1948 انجام مي‌شود و شرايط را براي تل‌آويو به شدت دشوار ساخته است.» تیتر يك رسانه رژیم صهیونیستی نيز به حجم حملات عليه صهيونيست‌ها از مناطق مختلف‌ اشاره داشت و در آن نوشته شده بود: «شب‌ها از غزه موشک می‌آید، ظهرها از لبنان!»
موسی ابومرزوق، رئیس‌دفتر روابط بین‌الملل حماس نيز در سخناني تاكيد كرد رژیم صهیونیستی قادر نیست در چند جبهه بجنگد و عملیات شمشیر قدس به ما آموخت که چگونه ملت فلسطین در همه جبهه‌ها دست به کار می‌شود. به گفته ابومرزوق، ده‌ها مسئول مختلف با ما تماس گرفته‌اند و به‌دنبال کاهش تنش هستند. ملت فلسطین در معرض ظلم و سیاست‌های خصمانه قرار دارد و هر کس خواستار آرام‌کردن وضعیت است، باید به اسرائیل فشار وارد کند.
معادله برعكس شده
گزارش‎‌ها حكايت از آن دارد كه در حملات و درگيري‌هاي موشكي اخير صهيونيست‌ها در نوار غزه و جنوب لبنان و حتي سوريه تا كنون گروه‌هاي مقاومت هيچ تلفاتي نداشته‌اند، اما طي يك هفته گذشته در جريان عمليات ضداشغالگري در شهرهاي مختلف فلسطين‌اشغالي از جمله در تل‌آويو، حداقل 8 صهيونيست كشته شده‌‎اند. به نوعي گويا معادله در فلسطين در حال برعكس شدن است و اگرچه طي ده‌هاي گذشته همواره تعداد آمار تلفات نيروهاي فلسطيني بيشتر از ‌اشغالگران بوده است، اما در يك هفته گذشته با وجود حجم سنگين درگيري‌هاي موشكي و راكتي، اين صهيونيست‌ها بوده‌اند كه در عمليات‌هاي مختلف نيروهاي فلسطيني دچار تلفات شده‌اند. از همين رو نيز صهيونيست‌ها در سه ماه گذشته كه نتانياهو روي كار آمده بالاترين حجم تلفات را در بيست سال گذشته تجربه كرده‌اند و طي 100 روز گذشته دست کم ۱۹ نیروی امنیتی یا شهرک نشین صهيونيست در عمليات مختلف فلسطيني‌ها كشته شده است.
فرعون
با وجود شرايط ناپدار امنيتي در مناطق‌اشغالي فلسطين، اما اعتراضات گسترده در تل‌آويو در چهاردهمين هفته پياپي برگزار شد و معاريو جمعيت معترضان را تا 220 هزار نفر عنوان كرد. معترضان كه عليه طرح كابينه تندرو نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي اعتراض دارند، در چهاردهمين هفته اعتراضات تصوير نتانياهو به عنوان نخست وزير تل‌آويو را در قالب فرعون حمل كردند تا نتانياهو را با فرعون مقايسه كرده باشند. معترضان معتقدند كه نتانياهو مانند فرعون ديكتاتور ظالمي است كه كارهايش به نابودي يهوديان منجر خواهد شد و همان طور كه يهوديان در زمان فرعون درخواست كمك براي نجات خود داشتند، اكنون نيز بسياري از آنها خواستار نجات خود از دست ديكتاتوري نتانياهو هستند.
در حالی که پیدایش بحران کنونی پیچیده است، راه‌حل آن با تلاش‌های مذبوحانه نتانیاهو برای پایان دادن به محاکمه فساد خود و تعهد عمیق ایدئولوژیک به تندروها پيچيده شده است. ادعاهایی مطرح شده است که نتانیاهو به تندروها در ائتلاف خود قول داده است که در برابر معترضان و مخالفان خود سازش نخواهد کرد، در این صورت شکی نیست که بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دیدار نیچروان بارزانی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب

رئیس اقلیم کردستان عراق

کمک مردم به دانشجویان دانشگاه کلمبیا نیویورک

مدافعان مردم غزه در آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.