سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه افتتاح شد

طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه افتتاح شد

این سامانه بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه است که سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه و پس از بهره‌برداری از این طرح، موجب عملیاتی شدن تدریجی سایر طرح‌های ۱۹ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد شد.

احیای دریاچه ارومیه که یکی از ابر پروژه‌های دولت‌های گذشته به‌شمار می‌رفت بالاخره پس از توقفی چندین ساله با اهتمام ویژه دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.

یکی از اقدامات رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به ارومیه افتتاح طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه بود که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن هم برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

این پروژه‌ی عظیم ملی که یکی از وعده‌های اصلی حسن روحانی به‌شمار می‌رفت پس از روی کار آمدن‌اش به دست فراموشی سپرده شد؛ به‌طوریکه خشک شدن دریاچه ارومیه که هم جنبه‌ی زیست محیطی و هم توریستی داشته، موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در آذربایجان غربی شده بود. 

اکنون اما این موضوع همچون دیگر ابر پروژه‌های ملی مورد توجه و اهتمام ویژه‌ی دولت سیزدهم قرار گرفته و فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.

نگاهی به طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه

این طرح ملی متشکل از سد کانی سیب، بند بادین آباد، تونل انتقال ۳۶ کیلومتری و کانال ۱۱ کیلومتری است که قابلیت انتقال سالانه ۶۰۰ میلیوم متر مکعب آب مازاد سد کانی سیب را به رودخانه گدارچای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد داشت.

در تابستان سال جاری بود که وزیر نیرو با توجه به اهمیت آبرسانی سریعتر به دریاچه ارومیه، از نزدیک از قسمت‌های مختلف این سامانه را بازدید کرده و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را ملزم به قرار دادن این طرح در اولویت‌های اجرایی کرد.

این سامانه بزرگترین طرح زیست محیطی جنوب غرب آسیا است که سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. همچنین بهره‌برداری از این طرح، موجب عملیاتی شدن تدریجی سایر طرح‌های ۱۹ گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد شد. 

همچنین لازم به ذکر است که حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشک شدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است!

با بهره‌برداری از فاز اول پروژه آب‌رسانی به دریاچه ارومیه، یکی دیگر از وعده‌های حسن روحانی رییس دولت تدبیر و امید، توسط سیدابراهیم رییسی به سرانجام رسید و زودی باید شاهد احیای دریاچه ارومیه باشیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آبرسانی به بزرگترین جزیره خلیج فارس

اجرای طرح جهاد آبرسانی حدود ۱۵۰ روستای هرمزگان از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

طرح ولایت، مؤثرترین طرح جاری در کشور است

بسیاری از کارهای حزبی تاکنون ناموفق بودند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.