سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عملیات پرچم دروغین در اوکراین / مسکو: آمریکا به دنبال حمله شیمیایی است

عملیات پرچم دروغین در اوکراین / مسکو: آمریکا به دنبال حمله شیمیایی است

رئیس‌حفاظت از نیروها در مقابل تشعشعات و تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه هشدار داده آمریکا در تدارکِ انجام یک عملیات «پرچم دروغین» با استفاده از مواد سمی در اوکراین است؛ همان سیاست کثیفی که در سوریه به وسیله «کلاه سفیدها» دنبال می‌کرد.
پیش از ورود به گزارش، لازم است توضیحی در مورد «عملیات پرچم دروغین» داده شود. عملیات پرچم دروغین به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی کشورهایی یا توسط گروه‌های شبه‌نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور به‌وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیات‌ها را انجام داده‌اند. ابتدایی‌ترین مثال این است که نیروهای یک طرف درگیر در جنگ از پرچم و لباس نظامی طرف مقابل برای حمله و قتل‌عام ساکنین یک روستا استفاده کند و سپس طرف مقابل را به انجام این کشتار متهم کنند. نمونه‌‌های فراوانی از این سنخ عملیات را در جنگ سوریه شاهد بودیم که در آن برخی از گروه‌های معارض سوری و گروه‌های تروریستی در این کشور به مناطقی حمله شیمیایی می‌کردند و دولت سوریه را متهم می‌کردند. حالا پس از گذشت بیش از یک سال از حمله روسیه به اوکراین، ژنرال «ایگور کریلوف»، رئیس‌حفاظت از نیروها در مقابل تشعشعات و تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه، روز سه‌شنبه (9 اسفند؛ 28 فوریه)، هشدار داد که آمریکا در حال برنامه‌ریزی یک عملیات پرچم دروغین در اوکراین با استفاده از مواد بسیار سمی و ممنوعه است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، کریلوف ضمن هشدار درباره احتمال برنامه‌ریزی آمریکا برای راه‌اندازی یک عملیات پرچم دروغین در اوکراین و مقصر شناساندن روسیه تصریح کرد که در چنین شرایطی واشنگتن معتقد خواهد بود که هیچ شانسی برای تحقیق مؤثر و کارآمد درباره عامل چنین اقدام تحریک‌آمیزی وجود نخواهد داشت. این مقام روس تصریح کرد که ایالات متحده با مشروعیت بخشیدن به استفاده از مواد سمی به صورت گزینشی به تعهداتش تحت کنوانسیون تسلیحات شیمیایی عمل می‌کند. وی ادامه داد که ایالات متحده بر این باور است که درگیری‌ها در اوکراین بر تحرکات شیمیایی آنها در اوکراین سرپوش خواهد گذاشت و عاملان واقعی از مسئولیت فرار کرده و تقصیرات به گردن روسیه خواهد افتاد. با این‌حال کریلوف تصریح کرد که در صورت هر گونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی غرب در اوکراین با استفاده از مواد شیمیایی، روسیه عوامل این اقدامات را شناسایی خواهد کرد.
تحریم‌های غلط علیه روسیه
خبر دیگر اما از تبعات جانبی این جنگ؛ «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به تحریم‌های اخیر ضد روسی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه باز هم درباره اثربخشی تحریم‌ها علیه روسیه از جمله بسته دهم جدیدترین تحریم‌ها دچار اشتباه شد. وی با بیان این که «محدودیت‌ها بر تجارت با روسیه فقط باعث افزایش وابستگی به رقبای مستقیم خواهد شد»، افزود اروپا در حال از بین بردن حاکمیت اقتصادی خود است. این دیپلمات ارشد روسیه گفت: «اتحادیه اروپا تهدید می‌کند که کشورهای ثالث را به دلیل پیروی نکردن از تحریم‌ها علیه روسیه مجازات خواهد کرد. این تنها باعث افزایش رد سیاست غرب در سراسر جهان خواهد شد.»
اعتصاب معلمان در انگلیس
ادعای سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی مطرح می‌شود که تبعات جنگ اوکراین دامن اروپا را گرفته است. ده‌ها هزار معلم از سراسر انگلستان و ولز دیروز (سه شنبه) در اعتراض به وضعیت پرداخت‌ها دست به اعتصاب سه روزه ‌زدند. اتحادیه ملی آموزش انگلستان پیشتر اعلام کرده بود، معلمان قرار است امروز در شمال این کشور دست به اعتصاب بزنند و این مسئله باعث می‌شود تا اکثریت مدارس یا به صورت کامل یا محدود تعطیل شوند. وزیر آموزش انگلیس اعلام کرده که این اقدام از سوی معلمان بخشودنی نیست و گفته است، دانش‌آموزان به ویژه پس از کرونا باید در مدارس باشند و این حقشان است.
سفر غیرمنتظره وزیر آمریکایی به اوکراین
خبر دیگر آن‌که «جانت یِلِن» وزیر خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور و دیگر مقامات اوکراینی دیدار کرد. یلن در این سفر ضمن تکرار وعده‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سفرش به کی‌یف، بر تداوم حمایت‌های واشنگتن از اوکراین برای جنگ با روسیه و تقویت روابط اقتصادی دوجانبه تاکید کرد. به نوشته رویترز، با این حال وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که هنوز موانع حقوقی برجسته‌ای برای مصادره کامل حدود ۳۰۰ میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی روسیه در آمریکا وجود دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حرکت خودروها با پرچم فلسطین در آمریکا

ويدئو/به آمریکای جدید خوش آمدید

حمایت از نمازگزاران در تحصن های دانشجویی آمریکا

ويدئو/ بگذارید نماز بخوانند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.