سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

سرکوب، بازداشت و زندان وضعیت مشترک دانشجویان در اروپا و آمریکا

با وجود سرکوب، بازداشت، زندان و بعضاً حتی شکنجه، اعتراض‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در آمریکا و اروپا علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه با قدرت ادامه دارد. نزدیک به 3000 دانشجو و استاد دانشگاه فقط در آمریکا بازداشت شده‌اند و «آزادی بیان» و «حق اعتراض»، به اسرائیل که می‌رسد، دیگر وجود ندارد!

بیش از 3 هفته است که، دانشگاه‌های آمریکا به نشان اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه، شاهد اعتراض‌هایی است که، به نوشته برخی رسانه‌ای این کشور، نمونه‌اش در دهه شصت میلادی و اعتراض‌های دانشگاهی به جنگ ویتنام دیده شده است. نوع برخورد پلیس، برخی رسانه‌ها، سناتورهای این کشور و مقامات دولت بایدن نیز با این اعتراض‌ها، بهتر از پلیس این کشور نیست. از آنجایی که این‌بار معترضان، اقشار تحصیلکرده و نخبه معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند، آنها را نمی‌توانند «اراذل و اوباش» بنامند، اما تا دل‌تان بخواهد، برچسب‌های عجیب و غریب دیگر به آنها چسبانده‌اند. «یهود‌ستیز»، «اعضای حماس»، «شست‌وشوی مغزی شده» و این اواخر «تروریست‌های تحصیلکرده» و «عوامل ایران». طبق برخی گزارش‌ها چیزی بالغ بر 2500 دانشجو و 50 استاد دانشگاه- غالباً پس از سرکوب و ضرب و شتم- دستگیر شده و به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و آن طور که تارنمای «اینترسپت» چندی پیش نوشته بود، برخی دانشجویان شکنجه شده‌اند.

اوضاع در آلمان، هلند، سوئد، کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و… نیز بهتر از آمریکا نیست و اعتراض‌ها نیز فقط در دانشگاه‌ها نیست. طبق تصاویر و گزارش‌هایی که طی یکی دو روز گذشته منتشر شده است، پلیس آلمان، هلند و آلمان نیز در حال سرکوب و دستگیری معترضان- چه در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس و چه در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر- هستند. انگار نه انگار همین کشورهای غربی کشورهای مستقل را به خاطر موارد مشابه، تحریم و تحت فشار قرار می‌دهند. همین که به «اسرائیل» می‌رسد، تمام قوانین، شعارها و ارزش‌های لیبرالیسم «هوا» می‌شود و این کشورهای پُرمدعا تبدیل می‌شوند به بی‌منطق‌ترین، لجبازترین، دیکتاتور‌ترین و وحشی‌ترین موجودات عالم.

پرچم‌های فلسطین در دانشگاه‌های دنیا

دیروز تصاویر برافراشته شدن پرچم فلسطین در یکی از میدان‌های مرکزی شهر لیون فرانسه در حمایت از مردم غزه منتشر شد. دانشگاه‌های فرانسه نیز طی هفته‌های گذشته، برای ملت مظلوم غزه سنگ‌تمام گذاشته بودند، طوری که خبر رسید، مراکز امنیتی و اطلاعاتی فرانسه، کنترل تحرکات دانشجویان دانشگاه‌های این کشور را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده‌اند. دانشجویان معترض با خطر تعلیق، اخراج یا بیکار شدن مواجه هستند. در آمریکا نیز صدها دانشجو و استاد، تعلیق یا حتی اخراج شده‌اند. از آلمان نیز تصاویر تازه‌ای منتشر شده است که نشان می‌دهد پلیس این کشور به دانشجویانی که در دانشگاه برلین برای پایان دادن به جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه دست به تحصن زده بودند، حمله کرده و شماری را دستگیر می‌کند. العالم نحوه برخورد پلیس برلین با دانشجویان را «وحشیانه» عنوان کرده است.

دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا نیز در جشن فارغ‌التحصیلی‌شان برای فلسطین سنگ‌تمام گذاشتند. آنها با حمل پرچم‌های فلسطین و سرکردن چفیه فلسطینی با مادران و داغداران فلسطینی ابراز همدردی کردند. حتی از دانشگاه «جرج واشنگتن» آمریکا تصاویر ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد، دانشجویان نام میدانی در محوطه این دانشگاه را «شهدا» گذاشته‌اند! تصاویر راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تگزاس در حمایت از فلسطین آن هم پس از جشن فارغ‌التحصیلی نیز حیرت‌انگیز است. جمعیتی انبوه می‌گویند نسل‌کشی در غزه را تمام کنید. آنها مخالفت خود را با حمایت کشورشان از رژیم منحوس صهیونیستی فریاد می‌زنند. توکیو هم طی دو روز گذشته شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده است. همین‌طور سئول، پایتخت کره‌جنوبی که مردم زیر باران شدید آزادی فلسطین را فریاد می‌زنند.

پل منهتن در تصرف معترضان

دیروز معترضین آمریکایی در نیویورک در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و عدم توقف جنگ در فلسطین، پل منهتن نیویورک را مسدود کردند. این اقدام با واکنش پلیس آمریکا رو‌به‌رو شده و تعدادی از معترضین بازداشت شدند. پلیس آمریکا بیش از ۱۰۰ نفر از معترضین را روی همین پل بازداشت کرد.

نگرانی کاخ سفید

در حالی که نیروهای امنیتی آمریکا برای سرکوب این اعتراض‌ها به ویژه اعتراض‌های دانشگاهی، توان زیادی را به میدان آورده‌اند و حتی با استقرار تک‌تیراندازان بالای ساختمان‌های دانشگاهی و تهدید و اخراج و تعلیق، به جنگ دانشجویان و اساتید رفته‌اند، این اعتراض‌ها تمام نمی‌شوند. همین امر باعث نگرانی کاخ‌سفید شده است. در همین رابطه «نیویورک‌تایمز» گزارشی منتشر کرده که می‌گوید: «در کالج مورهاوس در آتلانتا، یکی از دانشکده‌های تاریخی آفریقایی- آمریکایی، نگرانی‌ها در مورد سخنرانی مراسم فارغ‌التحصیلان توسط بایدن به دلیل تنش‌های جنگ غزه در حال افزایش است…. در این کالج، بحث‌ها درباره جنگ عمدتاً در کلاس‌ها و سالن‌های سخنرانی انجام می‌شود تا در فضاهای باز دانشگاه و این روند نشان‌دهنده تمرکز بیشتر دانشجویان بر مسائل داخلی و آینده شغلی‌شان نسبت به سیاست خارجی آمریکاست… اخیراً کامالا هریس و استفان کی.بنجامین به مورهاوس رفتند تا نظرات دانشجویان را پیش از بازدید بایدن جویا شوند، که این امر بیانگر دغدغه‌های دولت در مورد بروز اعتراضات احتمالی است. دیوید توماس، رئیس دانشکده، بر اهمیت برگزاری این بازدید به‌گونه‌ای که به حفظ کرامت و شأن دانشگاه آسیبی نرسد، تأکید کرده است. این نگرش و سنت‌های ریشه‌دار مورهاوس نشان‌دهنده فرهنگ ویژه‌ای است که ممکن است زمینه‌ساز یک محیط آرام‌تر برای رئیس‌جمهور در زمان بازدید وی باشد.»

رسانه‌ها حتی گزارش داده‌اند تظاهرات علیه حضور نماینده اسرائیل در مسابقات آواز «یوروویژن» در شهر «مالمو» سوئد ادامه دارد. الجزیره به نقل از یکی از حاضران در تظاهرات‌ها گفت که مردم از حضور نماینده صهیونیست‌ها در این مسابقات عصبانی هستند زیرا که این رژیم در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها است.

سرزمین‌های اشغالی مملو از معترض

اوضاع در شهرهای اشغالی فلسطین نیز وخیم است و صهیونیست‌ها در این سرزمین اشغال‌شده نیز، علیه دولتمردان‌شان شعار می‌دهند. آنها می‌گویند عامل تمام این بدبختی‌ها، دولت نتانیاهو است و نگران کشته‌شدن الباقی اسرای در دست حماس هستند. در همین رابطه خبر رسیده روز شنبه‌ای که گذشت در تل‌آویو درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و معترضان روی داده و شماری از آنها دستگیر شده‌اند.

تحولات میدانی غزه

صهیونیست‌ها اما با وجود نفرت جهانی که دنیا از آنها دارند، همچنان مشغول کشتار غیرنظامیان فلسطینی‌اند؛ هم در شمال غزه هم مرکز این باریکه و هم در شهر رفح که جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه است. طبق گزارش‌هایی که منتشر شده است دیروز صهیونیست‌ها با ادامه بمباران اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه شمار دیگری از زنان و کودکان فلسطینی را به شهادت رسانده یا زخمی کردند.

دیروز رژیم صهیونیستی این اعتراف را هم کرد که طی 24 ساعت گذشته دست‌کم 8 نظامی این رژیم زخمی شده‌اند. یکی از این مجروحین یک ژنرال صهیونیست است. از آن‌سو روزنامه هاآرتص هم اعلام کرد: در سایه سکوت ارتش و جلوگیری از نشر اخبار این اتفاق، از 7 اکتبر و آغاز جنگ غزه تاکنون، 10 نظامی این رژیم نیز خودکشی کرده‌اند. رادیو سراسری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «یورام حمو»، مسئول مسائل راهبردی

در شورای امنیت داخلی این رژیم استعفا داده است، تا بدین ترتیب شرایط این رژیم در جنگ غزه بهتر درک شود! تاکنون چهار مقام بلندپایه اطلاعاتی و نظامی این رژیم طی یک ماه گذشته و در بحبوحه جنگ استعفا کرده و خبر آن رسانه‌ای شده است! منبع مذکور اشاره کرد که علت استعفای این مسئول بلندپایه صهیونیست عدم اتخاذ تصمیمات در مورد مرحله پساجنگ در غزه و ازسرگیری عملیات‌ها در شمال غزه است.

کاش به رفح حمله نمی‌کردیم

ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به حمله هرچند محدود رژیم صهیونیستی به رفح، آن را یک اشتباه مهلک خواند و گفت: «عملیات رفح یک اشتباه بسیار بزرگ و استراتژیک است و ما تاوان بسیار سنگینی را برای آن خواهیم داد؛ رفح یک شکست کامل را برای ما رقم خواهد زد. وضعیت در غزه از آغاز جنگ هیچ تغییری نکرده و تیپ‌ها و گردان‌های حماس هنوز سرپا و فعال هستند.  گروگان‌ها(اُسرای صهیونیست) در تابوت بازخواهند گشت.»

افسر صهیونیست: بله ما شکنجه‌گریم!

اما پس از این که شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» چندی پیش اسنادی از شکنجه اُسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم را منتشر کرد، یکی از افسران ذخیره این رژیم برای توضیح به این تلویزیون آمد. افسر ذخیره ارتش اسرائیل در مصاحبه با این تلویزیون آمریکا گفت: «اهالی غزه را که این‌جا می‌آورند به عنوان تروریست برچسب زده می‌شوند و تروریست‌ها مستحق مرگ هستند و لیاقت دریافت کمک‌های پزشکی مشابه دیگران نیستند؛ برخی از بازداشت‌شدگان را می‌برند و به شدت کتک می‌زنند و استخوان‌ها و دندان‌های آنها شکسته می‌شود….»

در همن حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که تحت فشار افکار عمومی مجبور شد روابط تجاری‌اش با صهیونیست‌ها را قطع کند، این‌بار گفت: نتانیاهو به جایی رسیده که هیتلر به او حسادت می‌کند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «حماس با آتش‌بس موافقت کرده است؛ اما اسرائیل آتش‌بس نمی‌خواهد. اسرائیل برای آنکه کل غزه را اشغال کند، بهانه‌تراشی می‌کند… نتانیاهو در کشتار گروهی انسان‌ها به جایی رسیده است که هیتلر به او حسادت می‌کند.»

حمایت رمزآلود گواردیولا از مردم غزه!

سرمربی محبوب منچسترسیتی نیز علیه جنایات اسرائیل در غزه این طور موضع گرفت: «این دنیا پر از ظلم است و هر شخصی فقط به خانه خودش اهمیت می‌دهد، بدون اینکه توجهی به همسایه‌اش داشته باشد.» این پیام رمزآلود گواردیولا در نشست خبری قبل از بازی فولام بحث‌برانگیز شد. شبکه الجزیره نوشته آیا منظور گواردیولا نسل‌کشی اسرائیل در غزه است؟ سرمربی اسپانیایی با این پیام می‌خواست از وضعیت وحشتناک در غزه خبر دهد؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ نسیم صبحدم با خود شمیمی آشنا دارد

شب شعر ،نامه رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی

عده زیادی از مردم آمریکا در پی جنایات رژیم صهیونسیتی در ۹ ماه اخیر مسلمان شده‌اند

محمد علی الهی رئیس دارالحکمه میشیگان آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.