سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / صراط عشق، صراط المستقیمِ ولایت است

صراط عشق، صراط المستقیمِ ولایت است

صراط عشق، صراط المستقیمِ ولایت است

خداوند در سوره «یس» می فرماید: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ»[1]اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را نپرستید، زیرا او دشمن آشکار شماست؟! «وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ»[2] و گفته بودم عبادت من را انجام دهید که این صراط المستقیم است…

تصویر عبادت افراد در دنیا، طبق آیات 60 و 61 سوره یس در قیامت به شکل «صراط المستقیم» نمود پیدا می‌کند، زیرا افراد با عبادتشان در دنیا، با رفتارهایی در زمان جلو می روند، و با عبادت هایشان در مسیر خدا حرکت می‌کنند، تصویر این حرکت کردن و جلو رفتن با عبادت ها، در قیامت بصورت حرکت کردن بر «صراط المستقیم»[3] نمود پیدا می کند.

چرا عبادت کردن در دنیا بصورت حرکت بر صراط المستقیم در قیامت نمود[4] پیدا می کند؟ زیرا وقتی فرد مومن عبادت می کند، دارد بر اساس فرمایش خداوند رفتار می کند، لذا تصویر این رفتارهای صحیح در قیامت نباید به شکل حرکت در بیابان باشد بلکه باید زیباترین نمود را در قیامت داشته باشد و آن قرار گرفتن و حرکت کردن در صراط المستقیم است.

آری این مسیر، نسخه خداوند برای حرکت مومنین است! لذا بیراهه نیست، باتلاق نیست، بلکه صراط[5] است! و چون متکی به خداوند است پس بسیار قوام دارد و محکم است، بنابراین عبادت مومنین در دنیا در قیامت بصورت صراط المستقیم [6] (مسیر با قوام) است، که این صراط با اعمال مومنین ساخته می شود.

ولیکن هر مومنی در طول روز حداقل 10 مرتبه در پیشگاه خداوند عرضه می دارد: «ایاک نعبد و ایاک نستعین»[7]، خدایا من با عبودیت و استعانت نسبت به تو بر صراط المستقیم اعمالم قرار می گیرم، زیرا تو فرمودی: «وَ أَنِ اعْبُدُونی‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ»[8] مرا عبادت کنید، که عبودیت من صراط المستقیم است؛ اما آرزویم این است که در اوج صراط المستقیم قرارم بدهی، یعنی صراط کسانی که صاحب نعمت از جانب تو هستند[9]، آنهایی که بر اوج صراط المستقیم تو قرار دارند، و آن درجه از صراط را با اعمالشان ساخته اند، که من هیچ بهره ای از آن درجه از صراط ندارم، مگر تو مرا به آن درجه از صراط هدایت کنی، زیرا آن درجه از صراط مخصوص اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و با اعمال ایشان ساخته شده است، و کسی بر آن قرار داده نمی شود مگر اینکه تو بوسیله اهل بیت عصمت و طهارت، او را به صراط المستقیم ایشان هدایت و بر آن مستقر کنی…

لذا درست است که صراط المستقیم هر مومن، با اعمال وی ساخته می شود و هرکسی بر صراطی که با اعمال خود ساخته قرار می گیرد ولی صراط عشق مومنین، قرارگرفتن بر اعمال امیرالمومنین(ع) است، چون ایشان میزان هستند!

 یعنی صراط المستقیمی که با اعمال ایشان ساخته شده است، و مومنینی به صراط ایشان هدایت می شوند که رحمانیت و رحیمیت خداوند از طریق اهل بیت (ع)، را چنان ببینند که به حمد الهی کشیده شوند و فقط از طریق ایشان خدا را عبادت کنند و فقط از طریق ایشان از خداوند در خواست و استعانت داشته باشند..

……………………………………………………………………………………………….

[1] – آیه 60 سوره یس

[2] – آیه 61 سوره یس

[3] – خداوند در قرآن کریم از 9 درجه از صراط المستقیم در جایجای قرآن صحبت کرده است

[4] – اعمال انسانها در دنیا در برزخ و قیامت نمود دارد یعنی رفتارهای دنیایی تصویری در برزخ و قیامت می سازد

[5] – صراط مسیری است که راه های فرعی به نام سبیل به آن ختم می شوند

[6] – مستقیم به معنی راست نیست بلکه به معنی با قوام است. مستقیم: با قوام و محکم شده

[7] – آیه 5 سوره حمد

[8] – آیه 61 سوره یس

[9] – صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ …… / آیه 7 سوره حمد

صراط کسانی که بر آنها را متنعم کرده ای…

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طرح ولایت، مؤثرترین طرح جاری در کشور است

بسیاری از کارهای حزبی تاکنون ناموفق بودند

فاطمه یعنی که بسم الله الرحمن الرحیم

فاطمی یعنی درون کهف با مولا شدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.