سرخط خبرها
خانه / صراط عشق /  در عراق و افغانستان باختیم و هیچ‌کس پاسخگوی این شکست نیست

 در عراق و افغانستان باختیم و هیچ‌کس پاسخگوی این شکست نیست

سرپرست پیشین وزارت دفاع آمریکا با اشاره به این‌که واشنگتن در دو جنگ عراق و افغانستان باخته، خواستار پاسخگویی مقامات و ژنرال‌های بلندپایه ارتش این کشور در قبال این شکست‌ها شد.

اکنون حدود 20 سال از حمله آمریکا و همپیمانانش به عراق و حدود 22 سال از حمله آنان به افغانستان می‌گذرد؛ حملاتی که یکی به بهانه انبارها و کارخانه‌های تسلیحات شیمیایی «صدام حسین»، دیکتاتور پیشین عراق بود که چند سال بعد کذب بودن این بهانه در خود انگلیس و آمریکا فاش شد و دیگری به بهانه ساقط کردن طالبانی بود که از گروه القاعده حمایت می‌کرد، این بهانه هم دیگر جز مایه تمسخر آمریکا نیست، چرا که آمریکا بعد از 20 سال افغانستان را به همان طالبان سپرد و از این کشور‌گریخت. جدای از این که این «جنگ‌هایِ بر سر هیچ» چه با دو کشور عراق و افغانستان کرد و چگونه این دو کشور را ویران کرد و هزاران نفر از شهروندان این دو کشور را به کام مرگ کشاند، هزاران سرباز آمریکایی و غربی را نیز در طول بیش از 20 سال به کشتن داد. اما گویا کسی مسئول این ویرانی‌ها و کشتارها نیست. «کریستوفر میلر»، سرپرست پیشین وزارت دفاع آمریکا، تأکید کرد با وجود شکست ارتش آمریکا در افغانستان و عراق از هیچ مقام نظامی بلندپایه این کشور بابت این ناکامی بازخواست نشده است. وی از ژنرال‌هایی انتقاد کرد که با وجود ناکامی‌های نظامی، از کرسی و حقوق‌های زیاد برخوردار هستند. آن‌طور که تسنیم نوشته، میلر در گفت‌وگو با «واشنگتن اگزماینر» گفت: «ما جنگ را در عراق و افغانستان باختیم، اما هیچ‌کسی به خاطر آن پاسخگو نیست. شما در برابر آنچه اتفاق افتاده مسئول هستید.» این سرهنگ بازنشسته و سیاستمدار آمریکایی که از نوامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا خدمت کرده، خاطرنشان کرد، شمار زیادی از ژنرال‌های این کشور در دوران جنگ با اعتماد به نفس زیاد می‌گفتند که به اهداف نهایی مأموریت نیروهای آمریکایی دست می‌یابند اما به طرز وحشتناکی ناکام شدند. وی تصریح کرد: «کسی از این ژنرال‌ها بازخواست نکرده است، بلکه به آنها در هیئت‌مدیره شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی کرسی داده شده و حقوق‌های گزافی دریافت می‌کنند.» گفتنی است، میلر در پی اخراج «مارک اسپر» از منصب وزیر دفاع، توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ (19 آبان 1399) به عنوان سرپرست وزارت دفاع منصوب شد.

جالب توجه است که نمایندگان جمهوری‌خواه که حالا اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند وعده داده‌اند که دست‌کم نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را بررسی خواهند کرد. البته تنها نحوه خروج مسئله نیست بلکه آغاز این جنگ‌ها در زمان ریاست جمهوری فردی از همین حزب جمهوری‌خواه و ادامه مفتضحانه این جنگ‌ها در طول زمامداری رهبرانی از هر دو حزب آمریکایی نیز باید بررسی شود؛ که البته جنایتکاران هیچ‌گاه خود نمی‌توانند قاضی جنایت‌های خود باشند!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمایت چهره های سیاسی و مردمی افغانستان از اقدام تنبیهی ایران

مردم افغانستان حمایت کامل از عملیات ضد رژیم صهیونیستی ایران

ترس رژیم صهیونیستی از افشای ابعاد شکست شب گذشته

رژیم صهیونیستی به رسانه‌های این رژیم اجازه انتشار تصاویر حمله موشکی و پهپادی ایران را نمی‌دهد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.