سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ۹۰ درصد درختان بلوط ایلام عقیم شده اند

۹۰ درصد درختان بلوط ایلام عقیم شده اند

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام، عامل انسانی را علت زوال و قطع تجدید حیات جنسی و زادآوری طبیعی این درختان عنوان کرد.

علی نجفی فر اظهار کرد: فشار فعالیت‌های عامل انسانی بر طبیعت باعث کاهش  تراکم حجم جنگل‌ها و تخریب اکوسیستم طبیعی و میکروارگانیزم‌های خاک شده است.

وی افزود: زادآوری طبیعی درختان بلوط و رشد نهال‌های نورس این گونه در برخی مناطق استان که فشار عامل انسانی بیشتر بوده تقریبا به صفر رسیده و تنها محدودی از نواحی دور از دسترس افراد و احشام زادآوری طبیعی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: قطع درختان، حضور مداوم انسان در طبیعت، تخریب جدی خاک و نابودی میکروارگانیزم‌های آن و چرای بی رویه دام از جمله عوامل مهم و جدی در زوال تدریجی درختان بلوط طی پنج سال اخیر بوده است.

نجفی تاکید کرد: خشکسالی‌های پی در پی در ۲ دهه اخیر، طغیان آفاتی، چون بیماری ذغالی و کرم چوب خوار، کاهش بارش نزولات جوی، کاهش رطوبت مورد نیاز، تغییرات اقلیمی و ریزگرد‌ها که باز هم ناشی از فعالیت‌های عامل انسانی است، بر تشدید زوال جنگل‌های بلوط استان اثر دارد.

وی یادآوری کرد: قدرت زادآوری درختان بلوط بسیار کاهش یافته و در صورتیکه یک نهال بلوط به طور طبیعی از بذر این درخت رشد کند به دلایلی، چون وجود احشام، کاهش قدرت باروری خاک، نبود بلوط پرستار و عدم رطوبت کافی در هوا در همان نورستگی از بین می‌رود و به بلوغ نمی‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام توضیح داد: بلوط گونه‌ای رطوبت دوست است که با تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا همچنین تشدید تخریب‌ها از جمله قطع بی رویه درختان از رطوبت هوا قدرت باروری خاک برای رشد و پرورش یک بذر کاسته می‌شود.

نجفی اضافه کرد: در صورت رشد بذر، به علت تنک شدن تراکم جنگل‌ها و باتوجه به نیاز نهال نورس به وجود بلوط‌های بالغ برای رشد و دریافت رطوبت، این بذور به علت تابش مستقیم آفتاب در فصل گرم سال خشکیده می‌شوند.

از گستره ۲ میلیون هکتاری ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده که سهم جنگل‌های طبیعی ۶۴۰ هزار هکتار است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نسل‌کُشی خاموش از گورهای جمعی استرالیا تا عقیم‌‌سازی در سوئد

خبری شوکه‌کننده این‌بار از استرالیا مخابره شد: کشف ۷۴۰ گور از بومیان که بیشتر آنها کودک و نوزاد هستند؛ این بومیان نیز قربانی ساختار نژادپرستانه‌ای چون کانادا هستند که تا حدود 50 سال پیش در این کشور ادامه داشت. حالا باید این اخبار را کنار خبرهایی گذاشت که سال‌ها عقیم‌‌سازی و نسل‌کُشی در سوئد را افشا می‌کند، تا آن سوی تاریک غرب بیشتر هویدا شود.

تورم 60 درصدی در ابتدای دولت اکنون به زیر 40 درصد رسیده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه شاهد استمرار روند نزولی نرخ تورم هستیم، گفت: تورم حدود ۶۰ درصدی ابتدای کار دولت به زیر 40 درصد و نرخ رشد نقدینگی به حدود ۲۹ درصد رسیده است که تقریبا کاهش ۱۳ درصدی داشته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.